Vi er naturligvis også voldsomt positive over for det her lovforslag.
Det er virkelig, hvad skal man sige, en del af investeringen i et af togets helt store fordele frem for bilen, nemlig at man – ud over at man kan sidde og slappe af og læse bøger eller aviser – også kan arbejde via sin computer, hvad også Venstres ordfører var inde på.
Så derfor er det godt.
Det lader til, at Banedanmark mangler hjemmel til at rejse master og tekniske anlæg til at få det her til at fungere.
Og vi er helt med på, at det skal de naturligvis have.
Jeg vil tillade mig at udtrykke lidt den samme – hvad skal man kalde det – utilfredshed med, at det har varet så længe.
Det her er besluttet helt tilbage, da vi besluttede Togfonden DK, og det var et af de projekter, som der sådan, tror jeg, ud over forligskredsen vel også var almindelig forståelse for og positive tilkendegivelser over for.
Så hvorfor det har skullet tage 4 år, ja, nu mere end 4 år faktisk, før det sådan kommer i stand, synes jeg er ret uforståeligt.
Det kunne tyde på, at Banedanmark – og måske også DSB, hvad ved jeg – egentlig ikke har arbejdet sådan seriøst med det før indtil for nylig.
Og så er man altså rendt ind i det her problem med, at der er en række steder, man ikke kan få lov at rejse de her master.
Det har efter vores mening betydet, at vi står over for en forsinkelse af projektet.
Men det skal jo ikke ændre ved, at nu er man så i gang, og nu kommer det, og det er rigtig, rigtig godt, og det er vi positive over for.
En af de afledte effekter, som jeg synes jeg også lige vil bemærke – og som der jo også klart er gjort opmærksom på i bemærkningerne til lovforslaget – er, at der faktisk er en række tyndtbefolkede områder, hvor der i dag kan være problemer med mobildækning eller internetdækningen, og at de områder faktisk kan få gavn af, at de her master rejses.
Jeg kender slet ikke til omfanget, men da det statslige jernbanenet jo forgrener sig ud i det ganske land og også igennem tyndtbefolkede områder, så kunne man sagtens forestille sig, at i nogle af de områder, hvor det er problematisk med forbindelserne, kan man få gavn af det.
Det synes jeg er rigtig, rigtig godt.
Det er sådan et plus, man får med her.
Så vil jeg spørge:
Hvorfor kan Banedanmark ikke selv udføre arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt?
Det bliver også overladt til et konsulentbureau, og hvorfor egentlig det?
Altså, der har været en del kritik af, at Banedanmark anvender voldsomt mange konsulenter og bruger rigtig mange milliarder kroner på konsulentbistand.
Men er det så, fordi Banedanmark i virkeligheden ikke længere har kompetencer og ressourcer til en sådan opgave?
Er man virkelig nået så langt med barberingen af Banedanmark, om jeg så må sige, at der begynder at mangle kompetencer?
Jeg synes, det her er en forholdsvis simpel opgave – forekommer det mig i hvert fald – som jeg ikke kan forstå at Banedanmark er nødt til at hente ekspertise udefra til.
Måske skulle man nok selvfølgelig samarbejde med eller snakke sammen med nogle teleselskaber, som skal forestå driften af det her mobilnet eller internet.
Men altså, jeg kan ikke forstå, at man ligefrem skal til at hyre dyre konsulentbureauer til at etablere det her.
Men det skal jo ikke ændre ved, at vi er voldsomt positive over for det her og glæder os over, at det nu langt om længe kommer.
Jeg skal hilse og sige, at jeg jo er en af dem, som næsten udelukkende bruger toget, og jeg har stor fornøjelse af at kunne sidde og arbejde i toget.
Jeg har ikke på strækningen mellem København og Esbjerg, som er den, jeg oftest benytter, de store problemer med hullerne, andet end når vi kører under Storebælt, selvfølgelig.
Men det afhænger jo også lidt af tidspunktet, man kører på.
Det er klart, at hvis man kører i myldretiden, hvor der sidder rigtig mange med deres computere og streamer og gør ved, så kan der godt helt klart være problemer.
Men ellers er der ikke de store problemer.
Men de steder, hvor der er det, er det rigtig godt, at vi får gjort has på det nu.