Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 44
Offentligt
1978824_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-5770
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L44
Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber (overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øre-
sundstogtrafikken til Skånetrafiken), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S) og Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 5:
Vil en overførsel af statens trafikkøberansvar for øresundstrafikken føre til tab
af danske arbejdspladser, som det danske jernbanearbejderforbund er bekym-
ret for, og hvor mange arbejdspladser vil der i givet fald blive tale om?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at overdragelsen af trafikkøberansva-
ret til Skånetrafiken sker med det udgangspunkt, at organiseringen skal for-
simples og ansvaret skal kunne placeres ét sted. Det er min og forligspartiernes
vurdering, at ansvaret er bedst placeret hos Skånetrafiken, og at beslutningen
samlet set vil forbedre togtrafikken både på Kystbanen og over Øresund.
Det har selvfølgelig nogle omkostninger, når man giver ansvaret fra sig, men
jeg mener, at fordelene ved den entydige organisering og placering af ansvaret
opvejer de ulemper, der følger med, herunder det forhold, at det typisk vil være
svensk personale, der betjener togene.
Det er endnu for tidligt at sige noget konkret om, hvilken betydning overførslen
af trafikkøberansvaret vil have for antallet af danske arbejdspladser, da over-
dragelsen først skal ske om fire år.
For det første vil det afhænge af en vurdering af, hvor mange medarbejdere hos
DSB, der er omfattet af Virksomhedsoverdragelseslovens bestemmelser. Disse
medarbejdere vil dermed have krav på ansættelse med uændrede løn- og an-
sættelsesvilkår hos den operatør, der vinder Skånetrafikens udbud.
For det andet vil det have betydning, i hvor stort omfang de berørte medarbej-
dere kan få tjeneste
på andre af DSB’s strækninger. Eftersom overdragelsen
finder sted om fire år er det naturligvis min forventning, at DSB i videst muligt
omfang søger at tilpasse overgangen til anden tjeneste i DSB for de berørte
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om tab af danske arbejdspladser ved en overførsel af statens trafikkøberansvar for øresundstrafikken, til transport-, bygnings- og boligministeren
1978824_0002.png
medarbejdere. Dette vil blandt andet kunne ske under hensyntagen til forventet
naturlig afgang, tilpasning af optaget på lokomotivføreruddannelsen m.v.
DSB har oplyst, at der i trafikken på strækningen mellem Østerport station og
Malmø på nuværende tidspunkt anvendes 35 danske lokomotivførere og 35
danske togførere.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen