Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 44
Offentligt
1978810_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-5770
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L44
Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber (overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øre-
sundstogtrafikken til Skånetrafiken). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr.2:
Københavns Lufthavn er et knudepunkt, og der er en klar bekymring i hørings-
svarene omkring, hvad det får af betydning, at passagerne nu skal til at skifte
tog.
Vil ministeren på denne baggrund oplyse:
-Hvor mange passagerer fra Kystbanen (antal og procent af trafikken på Kyst-
banen) har ærinde på strækningen mellem København og Københavns Luft-
havn?
-Hvor mange passagerer skifter i dag fra Kystbanen (antal og procent af trafik-
ken på Kystbanen) til stationer på Sjælland?
-Vil omlægningen føre til færre passagerer fra Kystbanen til Københavns Ho-
vedbanegård, vil det i givet fald betyde, at der bliver flere biler med ærinde til
Københavns Lufthavn, og er lufthavnen så dimensioneret til det
-Vil frekvensen på kystbanen (Helsingør- Østerport-København H) blive opret-
holdt?
-Vil der være direkte tog fra Helsingør til Københavns Lufthavn indtil den sjæl-
landske regionaltrafik er klar til at blive koblet op på Kystbanen?
-Hvor mange tog fra Kystbanen til Sjælland regner man med at gennemføre
både nu, men også når de sjællandske strækninger er gjort klar?
Svar:
Der var 0,6 mio. passagerer i 2015 som rejste mellem stationer på den egentlige
Kystbane
dvs. stationer nord for Klampenborg - og stationerne Ørestad,
Tårnby og Københavns Lufthavn. Det svarer til 5 pct. af passagererne fra de
omtalte Kystbanestationer.
Hertil kom andre 0,5 mio. mellem Hellerup og Klampenborg på den ene side og
Ørestad, Tårnby og Københavns Lufthavn på den anden. Målt i forhold til det
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om betydningen af togskifte til Københavns Lufthavn m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1978810_0002.png
samlede antal passagerer på Kystbanen, Klampenborg og Hellerup stationer
svarer det til 6 pct. af rejserne.
Der er i alt 2,1 mio. passagerer til og fra Kystbanen, som skifter til andre tog.
Heraf skifter 0,4 mio. passagerer til og fra øvrige sjællandske stationer, hvilket
svarer til 3 pct. af passagertallet på Kystbanen nord for Klampenborg.
Passagererne på Kystbanen får i fremtiden fortsat mulighed for at tage toget til
og fra lufthavnen. Det bliver dog ikke i et direkte tog, men med ét skift ligesom
for de fleste andre togpassagerer i Hovedstadsområdet.
Kystbanepassagererne får mulighed for at skifte til Øresundstogene
der be-
tjener lufthavnen - på både Østerport, Nørreport og Københavns Hovedbane-
gård. Passagererne får herudover mulighed for at skifte til metroen på Nørre-
port.
Jeg har svært ved at forestille mig, at en sådan omstigning i sig selv skulle få ret
mange af de nuværende togpassagerer mellem Kystbanen og lufthavnen til at
skifte toget ud med bil. Sigtet med hele omlægningen af Øresundstogtrafikken
er i øvrigt, at den generelt skal føre til en bedre kvalitet i form af eksempelvis en
bedre punktlighed og dermed give anledning til flere togpassagerer.
Betjeningen på Kystbanen forudsættes øget på de 6 store nordlige stationer
Helsingør
Kokkedal til kvartersdrift, men reduceret på de 4 mindre Klam-
penborg
Rungsted til halvtimesdrift, så samlet set er der tale om en forbed-
ring for de fleste passagerer. I spidstimerne reduceres betjeningen fra 9 til 8 tog
pr time og retning.
Adskillelse af Kystbanen fra Øresundstrafikken forventes at finde sted i decem-
ber 2022. På det tidspunkt skal elektrificeringen af strækningen Roskilde
Holbæk efter planen stå færdig, hvilket er en forudsætning for at Kystbanen
kan integreres i den sjællandske regionaltrafik.
Indtil december 2022 vil der fortsat køre Øresundstog 4 gange i timen til og fra
de store nordlige stationer og Hellerup på Kystbanen, som dermed vil have
direkte forbindelse til og fra Københavns Lufthavn. Fra dette tidspunkt vil alle
togafgange på Kystbanen køre til og fra øvrige sjællandske stationer. Det er
nødvendigt, da der typisk ikke er plads til at vende tog på Københavns Hoved-
banegård.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen