Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 44
Offentligt
1978795_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2018
2018-5770
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. oktober stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L44
Forslag til lov om ændring af lov om trafik-
selskaber (overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstog-
trafikken til Skånetrafiken), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jan Erik Messmann (DF).
Spørgsmål nr. 1:
Det er vigtigt, at vi med ændringen ikke forringer servicen for de mange men-
nesker, der hver dag kører med Kystbanen til og fra arbejdet både inde i Kø-
benhavn og ude i Københavns Lufthavn. Vil ministeren sikrer, at der til enhver
tid er korrespondance mellem kystbanetogene og øresundstogene, så ingen
bliver nødt til at vente ved skift på Østerport, Nørreport eller Københavns Ho-
vedbanegård?
Svar:
Kystbanepassagerer med ærinde i København
som er langt de fleste - vil ikke
blive påvirket af adskillelsen af Kystbanen og Øresundstrafikken.
Hvad angår pendlere til og fra Københavns Lufthavn vil både Kystbanetogene
og Øresundstogene køre med hyppige intervaller, så derfor vil overgangstiden
mellem disse tog aldrig blive stor. Da adskillelsen af Kystbanen og Øresunds-
trafikken først forventes gennemført i december 2022, er der endnu ikke udar-
bejdet køreplaner med fastlagte minuttal og der kan derfor ikke siges noget
præcist om omstigningstiden på nuværende tidspunkt.
Herudover har Kystbanens passagerer også mulighed for at skifte til metroen
på Nørreport, som kører direkte til lufthavnen.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen