Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 44 Bilag 1
Offentligt
1946892_0001.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0002.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0003.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0004.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0005.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0006.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0007.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0008.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0009.png
9. august 2018
Til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
[email protected]
CC:
[email protected]
Arriva Danmark A/S’ svar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafik-
selskaber udsendt 28. juni 2018
På vegne af Arriva takker jeg for, at vi er blevet indbudt til at afgive høringssvar. Arriva er den største
private operatør af kollektiv transport i Danmark, hvorfor vi er glade for at kunne bidrage til den
positive udvikling af transportsektoren i Danmark.
Generelle bemærkninger
Overordnet bifalder Arriva, at regeringen ønsker at introducere flere private aktører i den kollektive
trafik. Det er blevet fastslået igennem flere år, at private operatører kan levere mere kollektiv trafik
for pengene, herunder de meget positive erfaringer fra togdriften i Midt- og Vestjylland, som Arriva
har vundet ad to omgange og hver gang til lavere kontraktpris for Transportministeriet.
Vi støtter regeringens beslutning i at definere
et udbudssamarbejde med få snitflader og klar ansvars-
fordeling mellem partnerne, således at den private operatør får det størst mulige rum til at opfylde sin
kontrakt og levere den forventede kvalitet til passagerne.
Det står dog uklart for os, hvor meget fokus Transportministeriet har på, at den kommende private
operatør skal levere af kvalitet og sikre passagerrettigheden i sin drift. Herunder er det ligeledes ikke
klart, hvilke styringsredskaber ministeriet har eksempelvis i form af bod og bonus til at sikre opfyl-
delsen af kontrakten. For os er det centralt, at en operatør både får tildelt et klart ansvar og en kon-
trakt med klare styringsmekanismer til glæde for passagerne.
Af samme årsag savner Arriva en samlet vision for fremtidige danske udbud. Kommende udbud vil
være væsentlige for at løfte passagernes oplevede kvalitet, øge tilfredsheden og derved mængden
af passagerer i den kollektive trafik. Enhver ekstra passager i den kollektive trafik er en samfunds-
økonomisk gevinst (jf. COWI-rapporten ”Den samfundsøkonomiske værdi af kollektiv trafik”, 2017,
udarbejdet for DI Transport) ligesom øget passagerandele på jernbane vil bidrage til at mindske
trængslen på de danske veje, der som bekendt er steget mærkbart over det seneste årti trods en
række motorvejsudvidelser.
Specifikke bemærkninger
Arriva Danmark A ⁄S | Skøjtevej 26 | 2770 Kastrup | www.arriva.dk | Telefon 7230 2500
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0010.png
Ang. definitionen af det praktiske køberansvar: Det står ikke klart for Arriva, hvad der skal forstås
med begrebet ”det praktiske trafikkøberansvar” i bemærkninger til forslaget. Her kan vi kun udlede
nogle indikationer ift. planlægning, vedligeholdelse af tog og kontraktopfølgning, hvilke ellers er
centralt for styringen af kontrakten og den kvalitet, som danske og udenlandske passagerer vil op-
leve. Således er Arriva konkret interesseret i at få oplyst, hvordan og hvornår aftalen kan opsiges.
Ang. fremtidige beslutningsprocesser for trafikplanlægningen: Det fremgår, at formålet med at over-
drage det praktiske trafikkøberansvar for Øresundstrafikken til Skånetrafiken er at skabe enklere og
hurtigere beslutningsgange vedrørende tilrettelæggelse af Øresundstogtrafikken. Det bifalder Ar-
riva.
Det står dog uklart, i hvilket omfang den kommende svenske trafikkøber vil bestemme over trafik-
planlægningen på den danske strækning, herunder hvad det vil betyde for tilslutningen og tilpas-
ningen til øvrig trafik i Danmark på strækningen Østerport-Kastrup lufthavn.
Ang. vurdering af positive økonomiske konsekvenser: Ligeledes finder Arriva det interessant, hvorfor
ministeriet vurderer, at lovændringen vil have positive økonomiske konsekvenser. I hvilken grad og
på hvilke områder vil det skabe positive økonomiske konsekvenser for staten?
Med venlig hilsen
Nikolaj Wendelboe
Adm. direktør
Arriva Danmark A ⁄S | Skøjtevej 26 | 2770 Kastrup | www.arriva.dk | Telefon 7230 2500
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0011.png
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Att: Malte Stampe Lysgaard
J. nr. 2018-2227
13. august 2018
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber
Dansk Erhverv har modtaget styrelsens høring af 28. juni 2018 vedrørende ovennævnte og har ingen
særlige bemærkning.
Christoffer Greenfort
Chefkonsulent
CGR/CGR
[email protected]
Side 1/1
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0012.png
10. august 2018
PEHE
DI-2018-10068
Transport-, Bolig- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendes til
[email protected],
cc.
[email protected]
Bemærkninger til forslag om ændring af Lov om Trafikselskaber
overdragelse af trafikkøberansvar
DI Transport er anmodet om bemærkninger til ovennævnte forslag.
I forlængelse af den politiske aftale fra 13. december 2017, lægges der med forslaget op til
at bemyndige transportministeren til at overdrage trafikkøberansvaret mellem Peberholm
og Østerport Station til den svenske trafikkøber, Skånetrafikken. Det anføres i
bemærkningerne, at en overdragelse vil forbedre mulighederne for en bedre og mere
effektiv betjening af Øresundstrafikken. Det skyldes såvel en organisatorisk forenkling
som en trafikal adskillelse, idet der således fremover kun vil være én trafikkøber og én
operatør på Øresundstrafikken, samtidig med at den sydsvenske regionaltrafik adskilles
fra regionaltrafikken i Hovedstadsområdet (Kystbanen). DI Transport bifalder den
forenkling, som ændringen forventeligt vil medføre. DI Transport finder det også positivt,
at overdragelsen i sig selv vil betyde en, om end marginal, forøgelse af udbudsomfanget
på den danske jernbane.
DI Transport bemærker, at Danmark overlader en central del af den samfundsmæssigt
vigtige togbetjening til og fra Københavns Lufthavn til anden part. Det er således vigtigt,
at tilgængeligheden for passagerer til Københavns Lufthavn samt medarbejdere i
lufthavnen og omkringliggende virksomheder over Øresund og fra Nordsjælland ikke
sættes over styr med den foreslåede ændring. Det skal dog understreges, at DI Transport
ikke har betænkeligheder angående Skånetrafikkens evne til at forvalte opgaven.
Skånetrafikken er en yderst kompetent aktør på området. Men overdragelseselementet vil
stille nye krav til den styringsmæssige opgave på dansk side. Af hensyn til at fastholde og
videreudvikle mobiliteten over Øresund, og herunder ikke mindst tilgængeligheden i
forhold til Københavns Lufthavn, er det således vigtigt, at kvaliteten i den danske styrings-
og koordinationsmæssige opgave er højt prioriteret, såvel fagligt som ressourcemæssigt.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at adskillelsen af togsystemerne Øresund / Kystbane
leder til den konsekvens, at trafiksystemet på dansk side ændres markant. Der lægges
således op til frekvensreduktioner af direkte forbindelser fra Nordsjælland til og fra
lufthavnen, idet flere Kystbanetog i stedet planlægges at indgå i den øvrige sjællandske
regionaltrafik. Disse planlagte trafikale forandringer beskrives også i
”Trafikplan for den
*SAGDI-2018-10068*
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0013.png
statslige jernbane 2017
– 2032”. I vores høringsbemærkninger til trafikplanen fremførte
vi, at upåagtet, at der potentielt kan være fordele i den beskrevne strategi, synes den at
være funderet på driftsmæssige betragtninger frem for analyser af betydningen for
passagerstrømme fra henholdsvis Nordsjælland og resten af Sjælland, herunder i forhold
til adgangen til Københavns Lufthavn. Vi pegede også på, at effekterne af en omlægning
kan have helt central betydning i forhold til Københavns Lufthavns rolle som
internationalt knudepunkt. Disse betragtninger finder vi fortsat yderst relevante. Vi
opfordrer derfor endnu en gang til, at den foreslåede ændrings betydning og konsekvenser
for passagerstrømme, tilgængelighed og brugerattraktivitet analyseres grundigt som
grundlag for endelig beslutningstagen om det fremtidige trafiksystem på dansk side.
Vi står naturligvis til rådighed for den videre proces.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
DI Transport
33 77 46 72
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0014.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Nedenfor følger DSB’s høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber.
Det skal indledningsvis bemærkes, at det ikke er tydeligt i lovforslaget, hvornår
trafikkøberansvaret for den option, som dækker trafikken fra grænsen til
Østerport kan træde i kraft. Det er tillige uklart, hvorvidt det er forventningen, at
DSB bliver underleverandør til Skånetrafiken pr. 1. januar 2019, hvor loven træder
i kraft, eller først når de infrastrukturmæssige forudsætninger er til stede med
elektrificeringen, som forventeligt vil være til K23.
DSB kører i dag regionaltog fra Sjælland til Østerport samt IC og lyntog til
Københavns Lufthavn i henhold til DSB’s kontraktlige forpligtelser. DSB
forudsætter, at dette skal fortsætte efter overdragelsen af trafikkøberansvaret, og
at der således vil være et delt trafikkøberansvar på strækningen Østerport til
Københavns Lufthavn. DSB forudsætter endvidere, at Kystbanen fremover kører
fra Helsingør og til København H eller evt. Københavns Lufthavn. Det bør derfor
præciseres, at trafikkøberansvaret for disse tog, der også vil betjene hele eller
dele af strækningen Østerport-Københavns Lufthavn, ikke overdrages til
Skånetrafiken, og at der således alene er tale om, at overdrage
trafikkøberansvaret for så vidt angår tog fra Østerport station til grænsen til
Sverige.
Det fremgår i afsnit 1, at med lovforslaget giver Folketinget samtykke til, at
transport-, bygnings- og boligministeren tiltræder aftalen mellem Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken vedrørende togtrafik mellem
København H/Østerport og Malmø C. DSB er ikke bekendt med indholdet af denne
aftale, men skal gøre opmærksom på, at den efter DSB’s opfattelse kan have stor
betydning for trafikken på centrale danske strækninger. Det gælder f.eks. trafikken
ved Københavns Hovedbanegård, Kystbanen, IC og lyntrafikken til lufthavnen og
den sjællandske regionaltrafik. Aftalen vil således have stor betydning for den
fremtidige dimensionering af DSB’s forretning.
Det fremgår i afsnit 2.2, at en adskillelse af de to trafiksystemer vil forbedre
mulighederne for en bedre og mere effektiv betjening af Øresundstrafikken. DSB
er enig i, at forsinkelser fra Sverige i høj grad påvirker punktligheden i Danmark.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at Kastrupbanen, Københavns
Hovedbanegård, ”røret” mellem København H og Østerport samt Østerport
Direktions-
sekretariatet
13. august 2018
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0015.png
station er blandt de største flaskehalse i det danske jernbanenet. Tog fra Sverige
vil fortsat komme til Københavns Hovedbanegård og igennem ”røret” til
Østerport station. Efter DSB’s vurdering vil en ny aktør presse kapaciteten
yderligere på strækningen. Det skal endvidere bemærkes, at der er en betydelig
planlægningsmæssig fordel i, at trafikken er samlet hos én operatør, da det giver
mulighed for på et tidligt tidspunkt at koordinere køreplanerne på tværs af
strækninger, således at den samlede belastning af infrastrukturen minimeres. DSB
har i den sammenhæng en målsætning om at skabe færrest gener for kunderne i
hele landet, hvor en ny svensk operatør må formodes at have fokus på
strækningen til Sverige.
Det bør fremgå i lovforslaget, at adskillelsen af Kystbanen fra Øresundstrafikken
medfører, at kunder til og fra Kystbanen skal skifte tog for at komme til og fra
Københavns Lufthavn.
I lovforslaget fremgår det, at de økonomiske konsekvenser er usikre, men
forventes positive. I den sammenhæng skal det bemærkes, at der i dagens trafik
er betydelige samdriftsfordele ved, at Kystbanen, Øresundstrafikken og den
øvrige trafik omkring Københavns Hovedbanegård planlægges og afvikles samlet.
Det gælder driftsmæssigt såvel som økonomisk. I økonomisk henseende
indebærer tab af samdriftsfordele mindre fleksibilitet i hele DSB’s personale- og
materieldisponering, hvilket driver øgede enhedsomkostninger.
I forhold til DSB’s samlede virksomhedsøkonomi gælder derudover, at hver gang
trafik overdrages til en anden aktør, mister DSB synergier, hvilket alt andet lige
udmønter sig i øgede omkostninger pr. pladskilometer. Hertil kommer, at rejser
over Øresund er den af DSB’s strækninger, der i disse år udviser den største
passagervækst, og der forventes også fremover en betydelig vækst.
DSB konstaterer, at der er en lang række forhold, som ikke er behandlet i
lovforslaget, der skal afklares i den kommende tid. Det drejer sig blandt andet om
følgende:
Håndteringen af samarbejdet mellem aktørerne i den kollektive trafik i
Hovedstadsområdet og det øvrige Sjælland. Her tænkes på DOT-
samarbejdet, Øresundstakstsystemet, indtægtsdelingen, billetsalg og
udbredelsen af rejsekortsystemet
Hvorledes det gøres tydeligt for kunden, hvilken operatør som skal
kontaktes, hvis kunden har spørgsmål, eller ønsker at søge om at få
udbetalt Rejsetidsgaranti
Det fremgår af DSB’s trafikkontrakt punkt 4.1.14, at passagererne skal
kunne købe en gennemgående billet mellem Rønne og det øvrige
Danmark. Med henblik på dette har DSB, Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Skånetrafiken indgået aftaler, hvorefter billetter til og
fra Bornholm udstedt af DSB er gyldige i Skånetrafikens tog mellem
grænsen ”midt-på-broen” og Ystad. Disse aftaler skal opdateres, således
Side 2/3
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0016.png
at billetten også vil være gyldig i Skånetrafikens tog på den danske side af
grænsen
Håndtering af handicapassistancer
Det skal afklares, om den årlige danske indtægtsandel af
Øresundstakstsystemet på ca. 350 mio. kr. tænkes overført helt eller
delvist til trafikkøberen (Skånetrafiken). Endvidere skal det afklares om
rejsevejen over Helsingør-Helsingborg, som i dag er en del af det samlede
Øresundstakstsystem, tænkes overført
DSB har gjort det muligt at foretage check ind/ud på Malmø C samt truffet
aftale med Skånetrafiken om kontrol af rejsekort på rejser til og fra
Malmø. DSB arbejder i forlængelse heraf konkret med at etablere
rejsekortudstyr på Hyllie og Trianglen station. Ved Skånetrafikens
overtagelse af trafikkøberansvaret for Øresundstrafikken, skal der findes
en løsning på en eventuel fortsat drift og tilslutning på Malmø C.
Endvidere skal det afklares, om den nye operatør skal overtage arbejdet
med at etablere rejsekortudstyr på Hyllie og Trianglen station
Side 3/3
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0017.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0018.png
MS-X-INDTDEL-2490/AND
Transport-, Bygnings og Boligministeriet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Metroselskabet har den 28. juni 2018 modtaget høring over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om trafikselskaber.
Metroselskabet forstår det fremsendte udkast til ændring af lov om trafikselskaber
således, at formålet med forslaget er, at bemyndige transport, bygnings- og
boligministeren til at overdrage statens praktiske trafikkøberansvar for togtrafikken
på strækningen mellem Østerport Station og grænsen til Sverige til den svenske
trafikkøber, Skånetrafiken. Overdragelsen af statens praktiske trafikkøberansvar
indebærer, at der kun vil være én trafikkøber og én operatør i Øresundstrafikken.
Af bemærkninger til lovforslaget fremgår det endvidere, at Skånetrafikens
fremtidige rolle i samarbejdet om deling af billetindtægter vil blive håndteret i en
kommende revision af regelgrundlaget for deling af billetindtægter fra offentlig
servicetrafik for Hovedstadsområdet, som forventes gennemført i 2019.
Metroselskabet har noteret sig, at der i den forbindelse vil ske en ændring af den
nuværende bekendtgørelse (BEK nr. 456 af 8. maj 2018) vedr. deling af
billetindtægter i Hovedstadsområdet. I den sammenhæng forudsætter
Metroselskabet, at dette ikke har økonomiske konsekvenser for selskabet. Det er
afgørende for Metroselskabet, at ændringen ikke får økonomisk betydning for
selskabet.
Det fremgår af bemærkningerne, at der vil blive udarbejdet et tillæg til
”Aftale
vedrørende togtrafik mellem København H/Østerport
– Malmø C”. I dette tillæg vil
det blandt andet fremgå hvorledes opgørelsen af økonomien mm. skal foretages.
Der kan i den sammenhæng derudover være behov for afklaring vedrørende
følgende:
Hvordan vil Skånetrafiken indgå i indtægtsdelingen
herunder både i forhold til
det landsdækkende samarbejde og indtægtsdelingen i hovedstadssamarbejdet,
hvor modellen med dobbeltfaktorer i dag er gældende.
Hvilke krav stilles til tællinger og hvilke dokumentationskrav skal Skånetrafiken
opfylde for rejser i Danmark.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2018-08-14
1/2
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0019.png
MS-X-INDTDEL-2490/AND
Hvordan vil Skånetrafiken indgå i beslutninger om prissætning på lokale
takstsæt Det bør f.eks. afklares om Skånetrafiken indgår som part i
takstsamarbejdet i DOT jf. Lov om ændring af lov om trafikselskaber mm. (LOV
nr. 745).
Hvilke billetprodukter skal Skånetrafiken kunne udbyde
Skånetrafiken bør
som udgangspunkt håndtere Metroselskabets kvalitetstillæg.
Metroselskabet bidrager gerne i det videre dialog omkring den praktiske håndtering
af ovenstående.
Med venlig hilsen
Jesper Overgaard
Chef for Analyser og Passagerøkonomi
2/2
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0020.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Dokumentnummer
176010
Dato
02.07.2018
Sagsbehandler:
MLL
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har 28. juni 2018 sendt forslag til ændring af lov om trafiksel-
skaber i offentlig høring.
Lovforslaget indebærer en ændring af trafikselskabslovens § 5, hvor det i stk. 15 tilføjes, at den sven-
ske trafikkøber, Skånetrafiken, efter aftale med transport- bygnings- og boligministeren kan overtage
det praktiske trafikkøberansvar for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Øster-
port Station og grænsen til Sverige på Øresundsforbindelsen.
Movia ser frem til at deltage i dialog med ministeriet og de øvrige parter i den kollektive transport om,
hvordan sammenhængen og enkelheden for passagererne opretholdes, når der kommer en ny aktør i
Movias område. Det bliver i den forbindelse vigtigt at afklare Skånetrafikens rolle i forhold til det lovbe-
stemte samarbejde om de kundevendte aktiviteter, som varetages af DOT, og det lovbestemte samar-
bejde om fastsættelse af takster.
Movia har bemærket, at der i lovforslaget tages højde for, at Skånetrafikens fremtidige rolle i samar-
bejdet om deling af billetindtægter forventes at blive håndteret i en kommende revision af regelgrund-
laget, som forventes gennemført i 2019. Movia ser også frem til at deltage i dette arbejde.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at høringssvaret afgives administrativt, og at der tages forbehold for
yderligere bemærkninger fra Movias bestyrelse.
Venlig hilsen
Dorthe Nøhr Pedersen
Administrerende direktør
Trafikselskabet Movia,
Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0021.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
10-08-2018
Dok. 177110/
Høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har modtaget Transport- Bygnings- og
Boligministeriets brev af 28. juni vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring
af lov om trafikselskaber.
Passagerpulsen bakker fuldt op om intentionen om at sikre større rettidighed på Kystbanen.
Vores Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser viser generelt, at strækningen mellem
København og Helsingør har lav tilfredshed sammenlignet med andre strækninger, både når
det gælder den samlede rejse og den oplevede værdi for pengene. I perioden oktober 2017 til
marts 2018 var kun 46 % af de adspurgte tilfredse med værdien for pengene. 34 % var direkte
utilfredse.
For så vidt at overdragelsen af togtrafikken mellem Østerport og grænsen til Sverige og
hermed muligheden for at adskille kystbanen fra Øresundstrafikken fører til større rettighed
og pålidelighed, er det således positivt. Det er samtidig positivt, at der alene er tale om en
overdragelse af det praktiske trafikkøberansvar, således at Transport- Bygnings- og
Boligministeriet fortsat har kontrol og indsigt i trafikken og har mulighed for at ophæve
aftalen.
Adskillelsen risikerer dog samtidig at svække sammenhængen i togtrafikken i
hovedstadsområdet, idet at der ikke længere er direkte forbindelse mellem Kystbanen og
stationerne på Kastrupbanen, herunder Københavns Lufthavn. Mange passagerer pendler i
dag på denne strækning, og har tilrettelagt deres arbejdsliv mv. efter dette. Det bør
undersøges, hvilken betydning ændringen har for passagerstrømme og brugerattraktivitet,
med henblik på at overveje om de planlagte køreplaner bedst muligt afspejler og opfylder
passagerernes behov.
Såfremt Kystbanen og Øresundsbanen adskilles, er det vigtigt, at det prioriteres, at
sammenhængen for passagererne ikke forringes betragteligt. I den forbindelse er det positivt,
at det i aftalen mellem Transport- Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafikken sikres, at
der gælder de samme regler for passagerer, der rejser lokale mellem Østerport og
Københavns Lufthavn, som i resten af Danmark mht. takster, kompensation, rejseregler og
klageadgang.
Det er dog vigtigt, at der også skabes god sammenhæng i køreplaner og information, så
skiftesituationen bliver så gnidningsfri som muligt, og så den samlede rejsetid ikke
forlænges.
Passagerpulsen bemærker desuden, at adskillelsen af trafikkøberansvaret forudsætter
elektrificering til både Næstved via Køge og til Holbæk. Dette betyder, at adskillelsen
risikerer at blive påvirket af eventuelle forsinkelser i elektrificeringen. Vi opfordrer til, at der
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0022.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
udarbejdes en realistisk plan B, som sikrer, at passageren ikke kommer til at opleve
yderligere forsinkelser og aflysninger, såfremt elektrificeringen bliver forsinket.
Passagerpulsen henleder desuden opmærksomheden på, at DSB efter en positiv
forsøgsperiode i slutningen af juni nu har besluttet at lave et forsøg fra 13. august til 26.
oktober 2018, hvor togene fra den sjællandske regionaltrafik med endestation Østerport ikke
vil standse på Nørreport i tidsrummet kl. 13.00 til 17.30. Dette sker for at forbedre
rettidigheden, da strækningen fra Østerport til Københavns Hovedbanegård er en flaskehals.
Hvis togene fra Kystbanen fremover skal drives i sammenhæng med den Sjællandske
regionaltrafik må det være en forudsætning, at alle disse tog standser på Nørreport, da en
stor del af passagererne på Kystbanen rejser til/fra denne station. Antallet af tog og
standsninger vil derfor ikke kunne reduceres som forudsat i DSBs forsøg. Vi kan derfor
frygte, at lovændringen vil være med til at fastholde flaskehalsproblemerne.
Med venlig hilsen
Laura Kirch Kirkegaard
Afdelingschef
Rasmus Markussen
Politisk medarbejder
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0023.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0024.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0025.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0026.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0027.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0028.png
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946892_0029.png