Tak for det.
Det her er en meget voldsom omlægning af togtrafikken, der skal finde sted i hovedstadsområdet, og der er rigtig mange afledte konsekvenser, som efter vores mening ikke er belyst – konsekvenser omkring Københavns Lufthavn, omkring den sjællandske regionaltrafik, omkring DSB's drift og økonomi i det hele taget, men selvfølgelig især i forbindelse med hovedstadstrafikken.
Jeg vil gerne henlede opmærksomheden på det høringssvar, der foreligger fra DI Transport, som jo helt klart efterlyser en grundig analyse af, hvad det her har af betydning for passagererstrømme, tilgængelighed, brugerattraktivitet, som de kalder det, så man altså på den måde kan skabe et grundlag for en endelig beslutning om det fremtidige trafiksystem på dansk side.
Det kunne vi også godt have tænkt os at der forelå en analyse af, inden man kaster sig ud i så voldsomme ændringer af trafikken, som der er tale om her.
Københavns Lufthavn er som bekendt et knudepunkt, og der er en klar bekymring fra DI Transport og andre, ikke mindst Københavns Lufthavn selv, om, hvad det får af betydning, at man nu skal til at skifte tog på Østerport, Nørreport, Vesterport eller Københavns Hovedbanegård for at komme fra Kystbanen, altså fra Nordsjælland, til lufthavnen.
Der kunne da vi godt have tænkt os at høre lidt om, hvor mange passagerer fra Kystbanen der har ærinde på strækningen mellem København og lufthavnen, hvor mange passagerer der i dag skifter fra Kystbanen til den sjællandske regionaltrafik f.eks.
Og vil omlægningen føre til færre passagerer fra Kystbanen til Københavns Hovedbanegård, eller hvad man forestiller sig, og dermed måske føre til flere biler, som har ærinde i lufthavnen?
Og er lufthavnen så dimensioneret til det, eller kan de overkomme det, hvis det er det, der sker?
Man kan også spørge sig selv:
Vil frekvensen på Kystbanen, altså Helsingør, Østerport, København H, blive opretholdt?
Det er klart, at Østerport-København H jo bliver en kritisk strækning, hvis der både skal køre Skånetrafiktog og man samtidig skal opretholde frekvensen på den øvrige Kystbane.
Vil der f.eks.
blive fremført tog direkte mellem Helsingør og Københavns Lufthavn, indtil det sjællandske jernbanenet er klar til at blive koblet op på kystbanen?
Og her snakker jeg selvfølgelig først og fremmest om den manglende elektrificering, men der er jo også ting som perronlængde og perronhøjde udeomkring på Sjælland, der skal kigges på.
Hvor mange tog fra Kystbanen til Sjælland regner man egentlig med at gennemføre, både nu, men også til den tid?
Det ligger der som sagt ikke nogen analyse af.
Opkoblingen mellem Kystbanen og den sjællandske regionaltrafik er ligesom bare en vision, og den kan være udmærket.
Vi ser det sådan, at overdragelsen af Øresundstrafikken til Skånetrafiken først og fremmest er endnu et udbud af DSB's strækninger.
Men hvad får det så – og det spørger DSB jo også selv om i deres høringssvar – af betydning for DSB's økonomi?
Hvor stor en del af DSB's omsætning handler det her i virkeligheden om?
Og hvad får så den manglende omsætning af betydning?
Det er en kendt sag, at Kystbanen, Øresundstrafikken, den øvrige trafik omkring Københavns Hovedbanegård planlægges som et samlet hele, og nu får man altså en ny operatør på banen, og så går fleksibilitet og stordriftsfordele, samdriftsfordele vel egentlig tabt, og det fører jo alt andet lige til øgede omkostninger.
Hvad får det af betydning for DSB?
Hvad får det af betydning for DSB's personale, som i dag betjener Øresundstrafikken?
Det gælder loko- og togførere f.eks., det gælder perronassistenter.
Hvem skal assistere med hjælp til handicappede, som skal om bord?
Det gælder ikke mindst vedligeholdet, som jo først og fremmest i dag finder sted på Helgoland.
Hvor mange mennesker mister deres arbejde på værkstedet på Helgoland?
Jeg kan ikke se i kontrakten, at man kræver vedligehold af de danske togsæt foretaget på f.eks.
DSB-værksteder.
Det kunne man jo godt have skrevet ind i kontrakten.
Og hvorfor egentlig overdragelse til det svenske trafikselskab eller den svenske operatør?
Det kunne jo lige så godt have været DSB, man havde sat til at køre i et samlet system.
Hvor mange danske og svenske passagerer er der egentlig på Øresund, altså mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn?
Enhedslisten finder overdragelsen forhastet.
Vi kan sagtens se potentialet i at forbinde Kystbanen med den sjællandske regionaltrafik, men Sjælland er jo slet ikke klar før i hvert fald i 2023 med elektrificeringen til Holbæk og vel først senere til Kalundborg.
Og en sammenkobling af Kystbanen og Sjælland betyder jo ikke, at man behøver at afkoble Kystbanen fra henholdsvis Kastrupbanen og Øresund.
Så vi tror, at motivet først og fremmest er at fortsætte udbudsstrategien og minimere DSB som statsligt togselskab.