Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 43
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. oktober 2018
2018-5641
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L43 - Forslag til lov om ændring af lov om
letbane på Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
I bemærkningerne til L 43 oplyses, at 2/3 del af anlægstilskuddets korrektions-
reserve indsættes på finanslovens § 28.11.13, den centrale anlægsreserve, og at
et eventuelt behov for træk på den centrale anlægsreserve forudsætter godken-
delse af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Finansministeriet. Vil
ministeren oplyse, om ministeren og finansministeren vil stille sig positive over
for et eventuelt træk på anlægsreserven, hvis det skulle vise sig nødvendigt?
Svar:
Af Budgetvejledning 2016 pkt.
2.8.3.1 ”Væsentlige
ændringer af godkendte pro-
jekter” fremgår følgende om træk på den centrale anlægsreserve:
”Vedrørende
disponering af den centralt afsatte reserve for projekter omfattet
af Ny anlægsbudgettering gælder følgende: Hvis projektbevillingen (basisbevil-
ling inkl. 1/3 af korrektionstillæg) overskrides med mindst 5 pct., skal dispone-
ringen af den centrale reserve godkendes af Finansministeriet. Finansministe-
riet kan udbede sig, at dokumentation og oplysninger vedrørende årsagerne til
projektfordyrelserne gennemgår en ekstern kvalitetssikring, inden Finansmini-
steriet kan træffe en beslutning. Status for udmøntning af den centralt afsatte
reserve vil fremgå af Transportministeriets halvårlige anlægsstatus til Folketin-
gets Finansudvalg og Folketingets Trafikudvalg. Transportministeriet og den
ansvarlige anlægsmyndighed kan foretage mindre, nødvendige dispositioner
vedrørende et projekt for at sikre dets fremdrift under en eventuel udredning
forud for udmøntning af den centralt afsatte reserve.”
Det er denne regel, som er udgangspunktet for stillingtagen til eventuelle an-
modninger om træk på den centrale anlægsreserve også for letbanen på Ring 3.