Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 41 Bilag 4
Offentligt
1972941_0001.png
Til lovforslag nr.
L 41
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. november 2018
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 5
affattes således:
»5.
§ 26 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsæt‐
ter regler, som sikrer, at krydstogtterminalen forberedes til
at kunne levere landstrøm til skibe ved kaj.««
[Krydstogtterminalen skal forberedes til at kunne levere
landstrøm til skibe]
2)
Nr. 9
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Nr. 10
affattes således:
»10.
§ 26 b, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5.
Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med
»III« anvendes til byudvikling. Bygningerne på arealet må
maksimalt være 25 m høje.««
[Det ca. 7,5 ha areal, som med lovforslaget frigøres til byud‐
vikling, kan højst bebygges op til 25 m]
Til bilag 1
4)
Bilaget affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Konsekvens af ændringsforslag af nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at transport-, bygnings- og
boligministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
for at sikre, at krydstogtterminalen, som etableres i er‐
hvervshavnen, skal forberedes til at kunne levere landstrøm
til skibe, som ligger ved kaj.
DokumentId
Journalnummer
L 41 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Udkast til betænkning
1972941_0002.png
2
I den nuværende krydstogtkaj er der nedlagt kabelrør,
men der er ikke ført elkabler i rørene. Den samme forbere‐
delse til levering af landstrøm forudsættes for den kommen‐
de krydstogtterminal med dette ændringsforslag. Ændrings‐
forslaget ændrer ikke ved de almindeligt gældende plan-,
projekterings og VVM-processer for et projekt som etable‐
ring af krydstogtterminal, dog vil de skulle gennemføres
under iagttagelse af kravet om forberedelse til levering af
landstrøm.
Krydstogtskibe udleder store mængder CO2, NOx og
partikler, da de anvender dieselolie, som er langt mere for‐
urenende end diesel til eksempelvis biler. Krydstogtturismen
i København er stigende og der planlægges derfor at etable‐
re en ny krydstogtterminal. Jo flere krydstogtskibe, jo mere
luftforurening. Af hensyn til klimaet og beboerne i områder‐
ne omkring krydstogtterminalerne er det derfor vigtigt at ar‐
bejde for at minimere udledningen for skibene, når de ligger
til kaj. Dette ændringsforslag er første skridt på vejen mod
at kunne levere landstrøm til de skibe, som kan modtage
den.
Hvis ændringsforslaget vedtages og det medfører øgede
udgifter, vil ministeren optage forhandlinger med Folketin‐
gets partier om finansieringen.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene indebærer, at det ca. 7,5 ha areal,
som med lovforslaget frigøres til byudvikling, højst kan be‐
bygges op til 25 m i lighed med erhvervshavnen. Ændrings‐
forslaget skal dermed sikre, at den visuelle påvirkning af
nærområderne ikke øges. Dette omfatter særligt sikring af
udkig fra Øresundskysten fra eksempelvis Hellerup, Char‐
lottenlund og Skovshoved.
Som følge af en ændret arealinddeling på opfyldningen i
Ydre Nordhavn frigøres et areal på ca. 7,5 ha, som ikke læn‐
gere vil være udlagt til erhvervshavn og dermed heller ikke
omfattet af område »I«. Arealet vil dermed ikke være omfat‐
tet af den højdebegrænsning på bygninger på maksimalt 25
meter, der fremgår af lovens § 26 b, stk. 1. Udvikling af
arealet til byudvikling vil i alle tilfælde skulle ske efter sæd‐
vanlig planproces medfastlæggelse af kommuneplanramme
samt lokalplan for området.
I ændringsforslag nr. 3 til
§ 26 b, stk. 5,
foreslås, at det
ca. 7,5 ha areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »III«,
anvendes til byudvikling. Bygningerne på arealet må maksi‐
malt være 25 m høje.
Der vil skulle udarbejdes lokalplan for området efter de
almindelige planprocesser herfor, men dette vil skulle ske
under iagttagelse af den foreslåede højdebegrænsning på 25
m.
Ændringsforslag nr. 2 indebærer, at søterritoriet fortsat
angives med »IV«. Det sker som en konsekvensrettelse til
ændringsforslag nr. 2, hvor arealet i lovens bilag 2 angivet
med »III« kommer til at omfatte det område på ca. 7,5 ha,
som frigøres med lovforslagets ændrede arealinddeling af
opfyldningen i Ydre Nordhavn, til byudvikling.
Med lovforslaget var forudsat en ændret arealinddeling
fordelt på områderne »I«, »II« og »III« på opfyldningen i
Ydre Nordhavn, hvor søterritoriet skulle angives med »III« i
lovens bilag 2. Da det ca. 7,5 ha frigjorte areal til byudvik‐
ling med ændringsforslag nr. 3 får angivelsen »III«, foreslås
det med ændringsforslag nr. 2, at søterritoriet bibeholder an‐
givelsen »IV«, ligesom det er tilfældet i den gældende lov.
Ændringsforslag nr. 4 indebærer, at bilag 1 i denne be‐
tænkning indsættes som bilag 2 til loven. Det er en konse‐
kvens af ændringsforslag nr. 3, hvor det ca. 7,5 ha frigjorte
areal til byudvikling ved opfyldningen i Ydre Nordhavn på
kortet fremgår med angivelsen »III« og søterritoriet er angi‐
vet med »IV«.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 6. juli 2018 dette udkast til udvalget, jf. Trans‐
port-, Bygnings- og Boligudvalget alm. del – bilag 366 (fol‐
ketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte transport-,
bygnings- og boligministeren høringssvarene og et hørings‐
notat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til transport-, bygnings- og boligministeren til skriftlig be‐
svarelse, som ministeren har besvaret.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA)
L 41 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Udkast til betænkning
1972941_0003.png
3
Villum Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S)
Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 41 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Udkast til betænkning
1972941_0004.png
4
Bilag 1
»Bilag 2
Kort over anvendelse af opfyldt areal i Københavns Ydre Nordhavn
«