Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 40 Bilag 4
Offentligt
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie Auto Campere
er en forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk autocamperturisme ved at
støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Danmarks Frie Auto Campere
er trods sine kun tre år Danmarks
næststørste autocamperforening
Dato:
3. november 2018
Til: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
samt:
Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen
Erhvervsminister Rasmus Jarlov
Vedr.: L 40 Forslag til lov om ændring af færdselsloven, forhøjede afgifter for biler over 3500 kg
Høringsnotatet, Lovforslagets bilag 1
https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/l40/bilag/1/index.htm
medtager kun i en vis grad det
høringssvar, som Danmarks Frie AutoCampere indsendte, idet essenssen – og baggrunden for vores
ændringsforslag - ikke fremgår.
Vi vil derfor gerne fremhæve, at lovforslaget om forhøjede bødesatser for køretøjer over 3500 kg ikke
blot rammer lastbiler – som lovforslagets intention er – men også de indenlandske og især udenlandske
turister, der kører i autocampere over 3500 kg.
Vores vurdering er, at 10-15% af alle danske autocampere ”fra fødslen” indregistreres med mere end
3500 kg totalvægt, hertil kommer de danske autocampere, der er ”vejet op”, hvilket er muligt, fordi
mange autocampere er fabriksgodkendte til en totalvægt på 4500-5000 kg.
Det er typisk børnefamilier, der gerne vil kunne have ”det hele med” eller af den del af AC-brugerne, der
er gangbesværede og har brug for at have en el-scooter eller 2 med på tur, og som dermed accepterer
de begrænsninger i brugen af bilen mht. maksimum hastighed, krav om stort kørekort mv, som den
tungere bil medfører.
Udenlandske autocamperturister kører i langt højere grad i autocampere over 3500 kg. De ca. 900.000
autocampere i vore nabolande, de tyske, svenske og norske autocampere, er på grund af de nationale
regler typisk omring 4250 kg tilladt totalvægt. I Tyskland må alle med kørekort erhvervet før 1999 køre
en autocamper op til 7500 kg, og føreren har derfor ikke et naturligt fokus på, om bilen vejer over eller
under 3500 kg.