Mange tak, formand.
I den lange oplæsning af, hvad lovforslaget hedder, gav formanden jo nærmest en redegørelse for hele indholdet af det her lovforslag.
Det er på mange måder et godt og konstruktivt forslag, som jo ligger i forlængelse af, at der er blevet lavet en aftale om, at der skal være klare regler for, hvor lang tid man må parkere på de her rastepladser.
Vi har igennem flere år oplevet en situation, hvor der nærmest har været tale om campering på de her rastepladser.
Og vi har set, at navnlig østeuropæiske lastbilchauffører har brugt det at kunne overnatte døgn efter døgn på de her rastepladser til at fiske ulovlige cabotageture.
Og der har det været rettidig omhu, at regeringen har lagt op til, at man så laver en grænse for, hvor lang tid man må parkere på de rastepladser.
Det har så efterfølgende haft den bivirkning, at de her lastbilchauffører er begyndt at parkere nogle andre steder, f.eks.
på motorvejsramper, i rabatter og andet, og det duer jo heller ikke.
Så det er en naturlig følge heraf, at man så får lavet en lovgivning, der siger, at de regler, der gælder på rastepladser, for, hvor lang tid man må holde, naturligvis også skal gælde andre steder.
Og vi hæver bøden for, hvor meget det koster at parkere ulovligt, også uden for rastepladserne, så der bliver stringens og en rød tråd i forhold til det her.
Og det synes vi Socialdemokrater er rigtig, rigtig positivt, og vi vil gerne give en ros til regeringen for, at man har taget det her spørgsmål så alvorligt.
Der er ikke nogen tvivl om, at alle de steder, hvor vi kan bekæmpe ulovlig cabotagekørsel, skal vi selvfølgelig gøre det.
Det her er et af redskaberne.
Vi kunne godt tænke os at spørge ministeren, om man – når nu man alligevel skal kontrollere en masse i forhold til, hvor lang tid der må parkeres – så måske også kunne styrke den indsats, der er i forhold til at kontrollere, om der foregår ulovlig cabotage.
Det er en mulighed, vi gerne vil have undersøgt.
Så er det jo en kendt sag, at hele årsagen til, at vi står her med de her regler for rastepladserne, er, at det er noget, der har vakt en del debat internt i EU, og der har været tale om en åbningsskrivelse og andet.
Vi mener fra Socialdemokratiets side godt, at Danmark har mulighed for at gøre det her.
Vi tror på, at det er en god idé, og vi bakker regeringen op.
Man kan selvfølgelig altid diskutere, hvor mange timer der skal være tale om.
Men vi vil gerne have ministeren til måske at gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man forholder sig til EU-spørgsmålet.
Betyder det, at vi nu gennemfører noget her, som vi så skal til at lave om igen, hvis EU får ret?
Det er meget rart lige at vide og have i baghovedet, hvad det er, vi står over for.
Men grundlæggende er der gode takter i det her forslag.
Det er fint at have nogle rammer på det her område.