Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 38 Bilag 19
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2018-19
Ændringsforslag stillet den 19. november 2018 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om leje
(Nye kriterier for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af
anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
Af
transport-, bygnings- og boligministeren:
Til § 1
8)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 168 a
indsættes som
stk.
4:
»Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan i
særlige tilfælde i forbindelse med udarbejdelse af en fælles
udviklingsplan efter stk. 1, 1. pkt., efter ansøgning dispense-
re fra kravet i stk. 1, 2. pkt., når der er tale om et hårdt ghet-
toområde, jf. § 61 a, stk. 4, som har færre end 2.100 beboe-
re, og som ikke opfylder kriteriet vedrørende andelen af
dømte beboere, jf. § 61 a, stk. 1, nr. 2.«
[Dispensation fra 40-procentskravet]
9)
Den under
nr. 39
foreslåede
§ 168 b
udgår, og i stedet
indsættes:
Ȥ 168 b.
Opnås der ikke enighed om en fælles udvik-
lingsplan, jf. § 168 a, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen an-
mode transport-, bygnings- og boligministeren om at god-
kende en kommunal udviklingsplan. Den kommunale udvik-
lingsplan skal have som sit mål inden den 1. januar 2030 at
nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 pct.
af alle boliger i det pågældende hårde ghettoområde, jf. § 61
a, stk. 4. Ved opgørelse af det samlede antal boliger i det på-
gældende boligområde kan medtælles boliger, som er nedre-
vet efter 2010, og som ikke er erstattet af andre almene fa-
milieboliger. Erhvervsareal indgår i opgørelsen af antal boli-
ger, således at hvert 75-kvardratmeterserhvervsareal opgøres
som en bolig. Ministeren sender den kommunale udviklings-
plan i høring hos den almene boligorganisation, før ministe-
ren træffer beslutning efter 1. pkt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan give almene boligorga-
nisationer påbud om at gennemføre en godkendt kommunal-
plan efter stk. 1, herunder udføre foranstaltninger, som er af
væsentlig betydning for virkeliggørelsen af den kommunale
udviklingsplan og for varetagelsen af almene samfundsinte-
resser, inden for en frist fastsat af kommunalbestyrelsen.
Stk. 3.
Hvis den almene boligorganisation ikke efterkom-
mer et påbud, jf. stk. 2, kan kommunalbestyrelsen udpege en
forretningsfører til midlertidigt at udføre funktioner i bolig-
organisationen eller i en boligorganisations afdelinger, som i
henhold til boligorganisationens vedtægter er tillagt boligor-
ganisationens og afdelingens ledelse, med henblik på at gen-
nemføre den kommunale udviklingsplan.
Stk. 4.
Medfører kommunalbestyrelsens påbud efter stk. 2
tab, yder kommunalbestyrelsen erstatning herfor. Erstatnin-
gen fastsættes af taksationsmyndighederne efter lov om of-
fentlige veje m.v. Ved erstatningsfastsættelsen efter 2. pkt.
finder § 103 i lov om offentlige veje m.v. anvendelse.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan tilla-
de, at fastsættelse af erstatning efter stk. 4 sker efter reglerne
i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
Stk. 6.
Indebærer en kommunal udviklingsplan efter stk. 2
påbud om salg eller nedrivning, overtager kommunalbesty-
relsen genhusningsforpligtelsen og afholder udgifter hertil.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan i
særlige tilfælde efter ansøgning dispensere fra kravet i stk.
1, 2. pkt., når
1) ansøgningen om dispensation indeholder en fyldestgø-
rende redegørelse for de skridt, som kommunalbesty-
relsen vil tage for at sikre, at boligområdet ikke er et
hårdt ghettoområde i 2030, jf. § 61 a, stk. 4,
AX022014