Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
L 36 Bilag 1
Offentligt
1946660_0001.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
[email protected]
Høring over lovudkast
afskaffelse af medielicens, jr. 18/01628
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til lovforslagets indhold.
For så vidt angår administrative konsekvenser skønner Ankestyrelsen, at
lovforslaget vil medføre omkring 50 ekstra klagesager, og at et årsværk
vil kunne afgøre cirka 400 sager af denne type årligt. Den årlige udgift
for Ankestyrelsen hertil vil således være 0,1 mio. kr. Skønnet er dog
behæftet med væsentlig usikkerhed, da Ankestyrelsen ikke behandler
sagstypen i dag.
Vi bemærker, at ¾ af udgiften skal gå til løn, mens ¼ skal gå til drift.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
31. juli 2018
J.nr. 18-44011
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0002.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Peter C. Madsen
Helene Nordborg Kiær
Høring: j.nr. 18/01628
14. august 2018 00:30:17
Kulturministeriet
Tak for det fremsendte lovforslag og muligheden for at afgive høringssvar.
Vi har pt. ingen bemærkninger til det fremsendte lovudkast.
Venlig hilsen
ARF Multimedier
Medlem af
Samarbejdsforum for danske lyttere og seere
f/Annie E. Welander
Peter Madsen
Eliassensvej 40
6000 Kolding
tlf. 21 62 71 76
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0003.png
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0004.png
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0005.png
14. august 2018
Sendt med mail til Kulturministeriet
mail:
[email protected]
og
[email protected]
Høring over lovudkast, afskaffelse af medielicens mv., j.nr. 18/01628
Dansk Journalistforbund skal hermed fremkomme med sit høringssvar i forhold til den del
af medieaftalen, der handler om den såkaldte fokusering af DR og afskaffelsen af medie-
licensen mv.
1. Lovforslagets elementer om finansiering: En besparelse på DR på over 700
millioner kroner vil få negative konsekvenser for hele den danske public service-
produktion i årene fremover
DJ er modstander af den del af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, der
handler om
de massive beskæringer af DR’s økonomiske ramme.
For det første gør man det på et tidspunkt, hvor befolkningens behov for danskproduceret
public service og kvalitets-journalistik er meget stort, og hvor andre lande øger de
tilsvarende budgetter.
For det andet begrunder man besparelsen med, at et mindre DR vil give mere plads til
private udbydere. Det er en påstand, der kan ikke underbygges af hverken fakta, under-
søgelser eller erfaringer fra sammenlignelige lande.
I den politiske aftale fra marts begrunder man det yderligere ved at skrive, at DR skal
”…
fokusere klarere på grundlæggende public service og dermed et stærkere fokus på
DR’s kerneopgaver.”
Her virker det mest af alt, som om man har regnet baglæns: Med udgangspunkt i forligs-
partiernes enighed om nedskæringens størrelse,
benytter man ”grundlæggende
public
service”
og ”DR’s
kerneopgaver”
som de vagt definerede
begreber, der skal få det
politiske regnestykke til at gå op.
Regnestykket hænger imidlertid ikke sammen, hvis man ser på den samlede medie-
branche: Det er naturligvis et helt legitimt politisk og ideologisk synspunkt at ønske sig et
DR, der har en mindre økonomisk ramme.
Men det ændrer ikke ved, at forligs-
partierne med medieaftalen beskærer den samlede støtte til public service og
kvalitets-journalistik med flere hundrede millioner.
Dét får i første omgang naturligvis meget stor betydning for DR. Besparelserne betyder,
at populære og dygtigt drevne kanaler bliver lukket. Vi må frygte, at et stort antal med-
1/2
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0006.png
arbejdere bliver fyret. Og for befolkningen betyder det et kvalitativt og kvantitativt ringere
udbud på et tidspunkt, hvor der er behov for det modsatte.
DJ vil fortsætte med at argumentere for, at den samlede økonomiske ramme
snarest muligt bringes tilbage på minimum det hidtidige niveau.
En mindre del af besparelserne bliver overført til en forøget public service-pulje og etable-
ringen af to nye kanaler. TV-produktionsmiljøet vil naturligvis forsøge at udfylde noget af
det tomrum, som besparelserne i DR også efterlader i disse virksomheders ordrebøger.
DJ foreslår i dén forbindelse, at det fra lovgivers side kræves af de medie-
virksomheder, produktionsselskaber mv., som modtager licensmidler, støtte fra
public service-puljen eller anden offentlig støtte, at de ansætter og tilknytter
medarbejdere på rimelige overenskomstmæssige vilkår.
Film- og tv-produktionsmiljøet er i forvejen kendetegnet af nogle løn- og ansættelses-
vilkår, der flere steder er ganske udfordrende og ofte præget af krævende korttids-
ansættelser. Det er ikke ansvarligt, hvis man med den såkaldte fokusering af DR skubber
yderligere til dén udvikling.
2. Afskaffelse af licensen: Ja, gerne. Men det er afgørende, hvordan den fremtidige
finansiering indrettes.
DJ er tilhænger af, at licensen afskaffes og erstattes af en anden finansieringsmodel,
som er mere socialt afbalanceret.
Det er imidlertid en væsentlig pointe, at man med de ovennævnte store besparelser
på den samlede økonomiske ramme mister en stor del af den øgede sociale
balance, man ville opnå ved at gå bort fra licensen:
Nogle dele af befolkningen vil
umiddelbart få en økonomisk besparelse, men får til gengæld et beskåret udbud af
offentligt finansieret public service og formentlig nogle forøgede udgifter til tv- og
streaming-abonnementer.
Der er følgende forudsætninger for DJ’s tilslutning til en ny finansieringsmodel:
1. Den skal være gennemskuelig:
Fordelen ved licensen er, at girokortet er en synlig
kontrakt mellem befolkningen og public service-udbyderne.
En nedsættelse af personfradraget er desværre ikke så tydelig og gennemskuelig, som vi
kunne ønske os.
DJ så hellere, at en mediefinancieringen havde sin egen linje på skatteskemaet og at den
var indtægtsafhængig.
2. Den økonomiske ramme skal lægges fast for en længere periode:
Det er over-
ordentligt vigtigt, at den økonomiske ramme for public service-produktionen ikke kan
ændres løbende i diverse skatte- og finanslovsforhandlinger. Uanset kritikken af den
økonomiske rammes størrelse kan vi tilslutte os, at lovgiverne lægger rammerne for hele
medieaftalens løbetid.
Hvis der er spørgsmål eller kommentarer til det ovenstående, hører vi dem gerne.
Venlig hilsen pva. Dansk Journalistforbund
Hans Jørgen Dybro
politisk konsulent
[email protected]
2/2
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0007.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
København, den 9. august 2018
Høring over lovudkast
afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628
Danske Døves Landsforbund bakker op om lovforslaget om afskaffelse af medielicensen og vil
samtidig påpege, at vi også støtter den politiske aftale mellem Regeringen og Dansk Folkeparti om
nyetablering af pulje til initiativer målrettet blinde og stærkt svagsynede personer på 10 mio. kr.
årligt fra 2019.
Baggrunden for den politiske aftale er, at en omlægning af medielicensen ikke vil tilgodese blinde og
stærkt svagsynede personer, som i dag kan berettiges til fritagelse for medielicens.
Vi vil gøre opmærksom på, at døve i dag ikke har samme rettigheder som blinde og stærkt
svagsynede personer. Døve betaler fuld medielicens på lige fod med den øvrige befolkning på trods
af, at de ikke kan høre radio.
Danske Døves Landsforbund opfordrer til, at den nyetablerede pulje bliver udvidet, så døve også vil
få gavn af nye initiativer målrettet gruppen.
Med venlig hilsen
Lars Knudsen
Formand
Danske Døves Landsforbund
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0008.png
Til Kulturministeriet
e-mail: [email protected]; [email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 14. august 2018
Sag 6-2018-00567
Dok. 376092/mol_dh
Høringssvar: Høring over lovudkast
-
afskaffelse af medielicens
j.nr. 18/01628
Danske Handicaporganisationer (DH) har følgende bemærkninger:
DH finder det meget positivt, at der afsættes en pulje på 10 mio. kr. årligt fra 2019 til
initiativer målrettet tilgængeliggørelse af medier for personer, der er blinde eller stærkt
svagsynede.
DH finder det imidlertid meget vigtigt, at denne pulje anvendes til udvikling og drift af nye
tilgængelighedsinitiativer og ikke til at reparere på eksisterende eller kommende
budgetmæssige udfordringer som f.eks. findes ved besparelserne på DR eller den
kommende flytning af Nota.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
DH’s
medlemsorganisationer: ADHD-foreningen
• Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Lungeforeningen • Psoriasisforeningen • Dansk Blindesamfund •
Foreningen Danske
DøvBlinde
• Epilepsiforeningen • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for
Hals- og Mundhuleopererede
• Danske Døves Landsforbund •
Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV •
SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed
Cystisk Fibrose Foreningen
• Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen •
UlykkesPatientForeningen og PolioForeningen
• Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA • Stofskifteforeningen • Dansk Cøliaki Forening
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0009.png
Kulturministeriet
[email protected]
[email protected]
København den 7. august 2018
Høringssvar fra landsorganisationen Danske Seniorer
Høring over lovudkast
afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628
Kulturministeriet har i skrivelse af 29. juni 2018 anmodet om eventuelle kommentarer til udkast til
ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og de medfølgende lovændringer.
Danske Seniorer har i sin gennemgang af lovkomplekset koncentreret sig om de økonomiske
konsekvenser for pensionister ved afskaffelse af medielicensen og overgang til skattefinansiering af de
medieydelser, som medielicensen dækker.
Alt i alt er afskaffelse af medielicens positivt for pensionister, selvom fordelen er mindst for de
pensionister, der har så lav indkomst, at de i øjeblikket får deres medielicens halveret.
Efter forslaget vil pensionister med en tillægsprocent på 100 få en såkaldt mediecheck i januar måned
samtidig med ældrechecken. Hvis tillægsprocenten er under 100, får man ikke nogen mediecheck.
Danske Seniorer foreslår i stedet, at mediechecken gradvis aftrappes, således at en tillægsprocent på f.
eks. 95 vil give en mediecheck på 95% af det maksimale beløb. Det vil således ske en aftrapning af
mediechecken på linje med aftrapning af ældrechecken, hvilket vil være uden nogen form for
administrative problemer. I det nugældende system sker halveringen af medielicensen kun, hvis man har
en tillægsprocent på 100, men der er ikke nogen saglig begrundelse for, at opretholde alt eller intet
princippet, hvorfor en gradvis aftrapning er naturlig.
Med venlig hilsen
Jan Vejle, direktør
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
DR
13. august 2018
Notat
DR’s høringssvar
vedr. lovforslag om ændring af radio- og
fjernsynsloven, personskatteloven, lov om social pension m.v.
Kulturministeriet har den 29. juni 2018 sendt udkast til lovforslag om ændring af
radio- og fjernsynsloven, personskatteloven, lov om social pension m.v. i offentlig
høring. DR takker for muligheden for at afgive høringssvar.
DR vil gerne overordnet kvittere for, at udkastet til lovforslag om ændring af radio-
og fjernsynsloven fastholder DR’s status som selvstændig offentlig institution, li-
gesom det af lovudkastet fremgår, at DR’s politiske og økonomiske rammer vil blive
fastlagt i flerårige medieaftaler (medieforlig), og at DR fortsat er undtaget de
statslige budget- og bevillingsregler, de statslige regnskabsregler og de statslige
regler for så vidt angår personale- og overenskomstvilkår.
DR vil ligeledes gerne kvittere for, at både lovforslaget og medieaftalen mellem re-
geringen og Dansk Folkeparti fastslår, at omlægningen fra licens- til finanslovfi-
nansiering ikke ændrer
ved DR’s grundlæggende
uafhængighed og status som selv-
stændig offentlig institution, som er lagt fast i radio- og fjernsynsloven.
Dette
er grundlæggende principper, som er af væsentlig betydning for DR’s virke
som public service-institution.
I det følgende ønsker DR at gøre opmærksom på en række forhold i lovforslaget
med henblik på en overvejelse om eventuel yderligere præcisering i lovforslaget.
Ang.
den gradvise omlægning af DR’s finansiering fra licens til finanslovsfinansie-
ring.
Der kan efter DR’s vurdering være en usikkerhed forbundet med, om det forud-
satte licensprovenu i overgangsperioden fra licens- til skattefinansiering kan rea-
liseres.
Overgangsperioden fra licens- til fuld skattefinansiering indebærer en potentiel ri-
siko for, at færre vil tilmelde sig licensen, samt at færre vil betale, selvom de er
Side 1 af 3
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0011.png
tilmeldt, idet tilmeldings- og betalingsvilligheden muligvis kan være aftagende, når
borgerne ved, at licensen om få år afskaffes og erstattes af fuld skattefinansie-
ring.
En anden udfordring i forhold til realiseringen af det forudsatte licensprovenu i
overgangsperioden skyldes usikkerheden om, hvornår SKAT genoptager fuld og
normal inddrivelse af licensrestancerne. Såfremt der ikke genoptages normal ind-
drivelse i løbet af 2018 eller i overgangsperioden, vil DR fortsat opleve tab som følge
af, at hensættelserne til tab løbende øges med deraf følgende mindreprovenu, jf.
erfaringerne fra 2016 og 2017.
DR opfordrer til, at udviklingen i licensprovenuet løbende følges tæt, og det det kan
efter DRs opfattelse med fordel overvejes, om usikkerheden forbundet med reali-
seringen af licensprovenuet bør beskrives i bemærkningerne til lovforslaget.
Ang. lovforslagets § 1, punkt 3:
DR har følgende bemærkninger for så vidt angår lovforslagets forslag til nyt stk.
3-5 i radio- og fjernsynslovens § 15:
Nyt stk. 3: Heraf fremgår det om statens tilskud til DR:
”Tilskuddet
reguleres årligt
med forbrugerprisindekset”.
DR vil gerne opfordre til, at det overvejes at ændre reguleringen således, at til-
skuddet til DR både pris- og lønreguleres. På linje med det, der er tilfældet for de
fleste statslige driftsinstitutioner.
DR bemærker hertil, at ca. halvdelen af DR’s omkostninger er personaleomkostnin-
ger. En pris-
og lønregulering vil efter DR’s vurdering derfor bedre afspejle DR’s
faktiske omkostningsstruktur.
Nyt stk. 4: Heraf fremgår det, at
”Tilskud efter stk. 3
udbetales forskudsvist i lige
store rater hver måned. Finansministeren kan efter aftale med DR fastsætte æn-
drede udbetalingsterminer.”
DR bemærker hertil, at det for DR vil være mest hensigtsmæssigt, hvis tilskuddet
til DR
udbetales forskudsvis hvert kvartal. DR’s likviditet varierer
således henover
året, og en forskudsvis udbetaling hvert kvartal vil alt andet lige sikre DR bedre mod
denne variation.
Nyt stk. 5: Heraf fremgår det:
”DR er ikke omfattet af de statslige budget-
og be-
villingsregler, de statslige regnskabsregler, og de statslige regler for så vidt angår
personale- og overenskomstvilkår.”
DR
kvitterer for, at lovforslaget således fastholder DR’s status som selvstændig
offentlig institution. DR kvitterer ligeledes for, at der lægges op til, at DR kom-
Side 2 af 3
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
penseres fuldt ud for det tab af momsfradrag, der følger af omlægningen fra li-
cens-
til skattefinansiering, jf. også ”Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af
medielicensen.”
I forlængelse heraf kan det overvejes, om det i bemærkningerne til
lovforslaget kan præciseres, at DR ligeledes kompenseres for, at hovedparten af
DR’s fradrag for energiafgifter
formentlig vil bortfalde i takt med, at en stor del
af DR’s indtægter ikke længere vil være pålagt købsmoms ifm. omlægningen
fra
licens- til skattefinansiering.
Side 3 af 3
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0013.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Morten Holm Bundgaard
Helene Nordborg Kiær; Lene Gelting
Mariane Dissing; Nadeem Farooq
Høring over lovudkast – afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628
14. august 2018 16:00:56
FA takker for høring, som FA ikke har bemærkninger til.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
Juridisk konsulent
[email protected]
Telefon: +45 3391 4700
Direkte: +45 3338 1622
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Amaliegade 7
1256 København K
Besøg os på
www.fanet.dk
og abonnér på
vores nyhedsmail
Fra:
Helene Nordborg Kiær <[email protected]>
Sendt:
29. juni 2018 16:16
Til:
Helene Nordborg Kiær <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
Se venligst vedlagte høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen. Høringsfrist er 14.
august 2018.
Med venlig hilsen
Helene Nordborg Kiær
Kulturministeriet
Medier, Folkeoplysning og Idræt
Nybrogade 2
1203 København K
Specialkonsulent | 41 39 39 52|
[email protected]
|
www.kum.dk
|
Signatur
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0014.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Finanstilsynet - Ministerbetjening
Helene Nordborg Kiær
Ministerbetjening (FT)
SV: Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
6. juli 2018 11:23:34
image002.jpg
image003.gif
Høringsbrev - lovforslag om afskaffelse af medielicensen.pdf
Høringsliste - lovforslag om afskaffelse af medielicensen.pdf
Udkast til lovforslag om afskaffelse af medielicens.pdf
Kære Helene
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen.
Med venlig hilsen
Anton Lau Nielsen
Fuldmægtig, Cand.Jur
Juridisk Kontor
______________________________________________­
­
____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 41 93 35 20
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
Fra:
Helene Nordborg Kiær <[email protected]>
Sendt:
29. juni 2018 16:16
Til:
Helene Nordborg Kiær <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
Se venligst vedlagte høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen. Høringsfrist er 14.
august 2018.
Med venlig hilsen
Helene Nordborg Kiær
Kulturministeriet
Medier, Folkeoplysning og Idræt
Nybrogade 2
1203 København K
Specialkonsulent | 41 39 39 52|
[email protected]
|
www.kum.dk
|
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0015.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Gitte Albrecht Pedersen
Helene Nordborg Kiær; Lene Gelting
SV: Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
3. juli 2018 14:43:46
J.nr. 18/13592
Til Kulturministeriet
Idet vi henviser til e-mail af 29. juni 2018 skal vi herved meddele, at udkast til lov om ændring af
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, lov om økonomiske og administrative forhold for
modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, personskatteloven, momsloven, lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om individuel boligstøtte (Gennemførelse af
aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen
m.v.) ikke giver Forbrugerombudsmanden anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
På Forbrugerombudsmandens vegne
Gitte Albrecht Pedersen
Chefsekretær
Direkte tlf.: 4171 5092
E-mail: [email protected]
Logo
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5151
Se vores privatlivspolitik på
forbrugerombudsmanden.dk
Fra:
Helene Nordborg Kiær
Sendt:
29. juni 2018 16:16
Til:
Helene Nordborg Kiær
Emne:
Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
Se venligst vedlagte høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen. Høringsfrist er 14.
august 2018.
Med venlig hilsen
Helene Nordborg Kiær
Kulturministeriet
Medier, Folkeoplysning og Idræt
Nybrogade 2
1203 København K
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0016.png
Kulturministeriet
Nyropsgade 2
1203 København K
7. august 2018
H ør in g
af
lovu dk a st
m e die lice n se n
om
a fsk a ffe lse
af
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
H191-18
Kulturministeriet har den 29. juni 2018 fremsendt ovennævnte lovforslag til FSR -
danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
FSR har for nærværende ingen bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen
Louise E. Olesen
Skattekonsulent
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0017.png
Kulturministeriet
Att.:
[email protected]
[email protected]
Høringssvar: Høring over lovudkast
afskaffelse af medielicens, j.nr.
18/01628
DI støtter generelt en markant dansk public service-politik, der kan skabe
sammenhængskraft og sikre udbuddet af kvalitetsnyheder og kulturprogrammer i
Danmark. Omfanget af
og den foreslåede beskæring af - public service-støtten er dog
primært et kulturpolitisk anliggende, som DI ikke har en konkret holdning til.
Afskaffelse af medielicensen og mindreregulering af personfradraget
DI har forståelse for, at der er et politisk ønske om gøre op med det nuværende
licenssystem, som er socialt ubalanceret, og som giver fripas til sortseere. DI vil gerne
kvittere for, at finansieringen er fundet ved en mindre regulering af personfradraget.
Denne model påvirker ikke vores marginalskatter og svækker derfor ikke danskernes
arbejdsudbud.
Udbud af ny tv-kanal og en ny radiokanal
DI er som udgangspunkt bekymret for en udvidelse af antallet af statsligt finansierede
radio- og tv-kanaler, eftersom de kan bidrage til en yderligere crowding out-effekt med
færre lyttere og seere til de private kanaler.
I det omfang at der politisk ønskes flere statsligt finansierede radio- og tv-kanaler støtter
DI, at disse udbydes på markedet. Det er endvidere afgørende, at de nye kanaler får et
klart public service-fokus, så konkurrenceforvridningen i forhold til de private kanaler
mindskes.
Jeg står naturligvis til rådighed for at uddybe ovenstående.
De bedste hilsener
Søren Cajus
Seniorchefkonsulent
[email protected]
/ 28511969
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0018.png
KL
KL's høringssvar vedr, ændring af lov om radio- og fjernsyns-
virksomhed
KL har den 29. juni 2018 modtaget høringen om ændring af lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed, lov om økonomiske og administrative forhold for
modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, personskatteloven, moms-
loven, lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtidspension mv. og lov om individuel boligstøtte.
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar.
KL vil gerne gøre opmærksom på, at høringsfristen har været meget kort,
da det har været henover en ferie.
KL har ingen faglige bemærkninger til høringen, men tager forbehold for
senere politisk behandling og for de økonomiske konsekvenser af forsla-
get.
Dato: 13. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04428
Dok. ID: 2609650
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3952
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.ki.dk
Side 1 af 1
Med venli hilsen
ger
, Kontorchef, Social og Sundhed
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0019.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Adan Ali Khan (KFST)
Lene Gelting; Helene Nordborg Kiær
Martin Molter West; Henrik Bjarke Knudsen; 1-DEP Høringer; Carina Hilt Jørgensen
Høringssvar: Høring over lovudkast - afskaffelse af medielicens j. nr. 18/01628
30. juli 2018 15:13:14
Til Kulturministeriet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har d. 29. juni 2018, modtaget ”høring over lovforslag om
afskaffelse af medielicensen”.
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig
konkurrencemyndighed. De følgende høringsbemærkninger afgives udelukkende som
konkurrencemyndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger til udkast til forslag til høring over
lovforslag om afskaffelse af medielicensen.
De bedste hilsner,
Adan Ali Khan
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5018
E-mail
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder
Se vores privatlivspolitik på
kfst.dk.
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0020.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
Helene Nordborg Kiær; Lene Gelting
SV: Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
3. juli 2018 10:22:12
image003.gif
image001.png
Til Kulturministeriet
Kulturministeriet har den 29. juni 2018 sendt Lovudkast om afskaffelse af medielicensen i høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovudkastet med fokus på bestemmelser vedrørende statslige
revisions- og/eller regnskabsforhold jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 og kan konstatere, at det ikke
omhandler sådanne forhold.
Rigsrevisionen har derfor ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Sara Drevfors
Fuldmægtig
Logo Rigsrevisionen
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 91
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra:
Helene Nordborg Kiær
Sendt:
29. juni 2018 16:16
Til:
Helene Nordborg Kiær
Emne:
Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
Se venligst vedlagte høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen. Høringsfrist er 14.
august 2018.
Med venlig hilsen
Helene Nordborg Kiær
Kulturministeriet
Medier, Folkeoplysning og Idræt
Nybrogade 2
1203 København K
Specialkonsulent | 41 39 39 52|
[email protected]
|
www.kum.dk
|
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0021.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Kirsten Munk (UDSATTE)
Helene Nordborg Kiær; Lene Gelting
Høring over lovudkast – afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628".
10. august 2018 14:18:45
Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen. Rådet har ingen bemærkninger.
Fra:
Rådet for Socialt Udsatte
Sendt:
9. juli 2018 12:57
Til:
Kirsten Munk (UDSATTE)
Emne:
FW: Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
From:
Helene Nordborg Kiær
Sent:
29. juni 2018 16:16
To:
Helene Nordborg Kiær
Subject:
Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
Se venligst vedlagte høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen. Høringsfrist er 14.
august 2018.
Med venlig hilsen
Helene Nordborg Kiær
Kulturministeriet
Medier, Folkeoplysning og Idræt
Nybrogade 2
1203 København K
Specialkonsulent | 41 39 39 52|
[email protected]
|
www.kum.dk
|
Signatur
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0022.png
SAML
Søndergade 12, 1. Postboks 1221
9100 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
[email protected]
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Sendt per mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Aalborg, den 14. august 2018
Høring over lovudkast
afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628
Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, har følgende bemærkninger til det
udsendte udkast til lovændring:
§ 1, 3 stk. 5: foreslås at DR ikke er omfattet af de statslige budget- og bevillingsregler, de statslige
regnskabsregler, og de statslige regler for så vidt angår personale- og overenskomstvilkår.
§ 1, 4, stk. 3: foreslås at også de regionale TV2-virksomheder ikke omfattes af samme statslige
regler, som nævnt ovenfor vedrørende DR.
SAML har som sådan ingen bemærkninger til, at DR og de regionale TV2-virksomheder fritages
for de statslige tilskudsregler mm. Men vi vil foreslå, at også de ikkekommercielle radio- og tv-
virksomheder ligeledes fritages for at være omfattet af de nævnte regler.
Der skal naturligvis være både krav til og tilsyn med de ikkekommercielle radio- og tv-stationer,
men da stort set alle ikkekommercielle radio- og tv-stationer primært er drevet af frivillig og
ulønnet arbejdskraft, vil vi foreslå der udarbejdes en regelsæt tilpasset tilsyn med foreninger drevet
af frivillige.
Venlig hilsen
Gitte Thomsen
sekretariatsleder
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0023.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Ulrike Clade Christensen
Helene Nordborg Kiær
Lotte Bjerre Kristoffersen
SV: Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
9. august 2018 10:20:18
image001.png
Kære Helene
Slots- og Kulturstyrelsen takker for den modtagne høring over lovforslag om afskaffelse af
medielicensen.
Slots- og Kulturstyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ulrike Clade Christensen
Specialkonsulent, cand.jur.
Medier
Slots- og Kulturstyrelsen
Agency for Culture and Palaces
H.C. Andersens Boulevard 2
DK-1553 København V
T +45 3395 4200
M +45 3373 3334
[email protected] | slks.dk
Fra:
Helene Nordborg Kiær
Sendt:
29. juni 2018 16:16
Til:
Helene Nordborg Kiær
Emne:
Høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen
Se venligst vedlagte høring over lovforslag om afskaffelse af medielicensen. Høringsfrist er 14.
august 2018.
Med venlig hilsen
Helene Nordborg Kiær
Kulturministeriet
Medier, Folkeoplysning og Idræt
Nybrogade 2
1203 København K
Specialkonsulent | 41 39 39 52|
[email protected]
|
www.kum.dk
|
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0024.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Jesper Kiholm Andersen
Helene Nordborg Kiær; Lene Gelting
Høring over lovudkast - afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628
4. juli 2018 07:29:01
Til Kulturministeriet
Høringssvar over lovudkast - afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628
SRF Skattefaglig Forening takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi
ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Specialkonsulent
Skatterevisor / Master i skat
SRF Skattefaglig Forening
Formand for SRF Skattefaglig Forenings Skatteudvalg
Skattecenter Tønder
Pioner Allé 1
6270 Tønder
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0025.png
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0026.png
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0027.png
Kulturministeriet,
Helene Nordborg Kjær
6. august 2018
Vedr.: Høring over lovudkast
afskaffelse af medielicens, j.nr. 18/01628
Tak for fremsendte lovudkast.
Dette høringssvar vedr. kun ændringer af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og momslo-
ven.
Vi har ingen kommentarer til ændringer i den øvrige lovgivning.
1. Afløftning af moms.
Vi noterer med tilfredshed, at Kulturministeriet i sine bemærkninger er opmærksom på, at
der skal findes en løsning på den fremtidige manglende mulighed for afløftning af købemoms.
En stikprøve blandt TV 2-regionerne viser, at der årligt bliver afløftet mellem 6 og 9 mio. kr. i
købemoms. Udsvingene skyldes i al væsentlighed forskelle i investeringer de enkelte år.
Det er derfor også væsentligt, at disse udsving bliver inddraget i løsningen i og med at det po-
litiske forlig fra 16. marts 2018 præciserer, at TV 2-Regionerne
skal ”kompenseres fuldt ud for
tabet af momsfradrag”.
I bemærkningerne
til lovforslaget noterer ministeriet, at ”implementeringen heraf vil skulle
afklares nærmere”.
TV 2-Regionerne står gerne til rådighed for denne afklaring. Dels gennem analyse af, hvordan
moms-afregningerne har fundet sted i de foregående år men også gerne ved en aktiv delta-
gelse i en arbejdsgruppe, der skal finde en løsning.
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0028.png
Vi skal understrege, at opgaven har et vist tidspres, idet alle TV 2-regionerne senest til novem-
ber skal have vedtaget budget 2019 i respektive bestyrelser.
TV 2-Regionerne skal henlede opmærksomheden på, at der kan findes en anden løsning. Det
fremgår af bemærkningerne, at både de otte TV 2-regioner og Danmarks Radio er tiltænkt en
løsning med blandingsøkonomi med skat/licens i årene 2019-2021. Det er muligt at forenkle
dette.
I stedet for blandingsfinansiering så vil det med fordel kunne opdeles, så TV 2-Regionerne i
finansårene 2019, 2020 og 2021 er rent licensfinansierede. Det vil indebære, at reglerne for
moms, regnskab, afskrivninger og overførsel af overskud/underskud vil være uændrede i de
tre år.
I de sidste to år af forligsperioden vil TV 2-Regionerne derefter være skatte-finasierede.
Samlet vil denne løsning være økonomisk uændret.
Denne opdeling vil indebære en klar administrativ forenkling og mere overskuelig situation,
men det ændrer ikke ved det faktum, at der skal findes en løsning på momsfradrag. Det skal
der af hensyn til Danmarks Radio ligesom denne løsning skal implementeres for TV 2-Regio-
nerne fra finansårene 2022 og 2023.
Vi anbefaler, at denne opdeling af finansieringen overvejes grundigt og evt. forelægges forligs-
partierne.
2. Overskydende licens.
På side 26 i bemærkningerne anføres det, at overskydende licens pr. 31. december 2021 tilfal-
der Danmarks Radio.
Der kutyme for, at forligspartierne disponerer over overskydende licens, og kan tildele disse
penge til alle institutioner, der er berettiget til det.
Senest modtog TV 2-Regionerne tilsammen 5 mio. kr. til et konkret projekt i forbindelse med
kommunalvalget 2017.
Det er vores opfattelse, at forligspartierne, som der har været kutyme for, i 2022 bemyndiges
til at beslutte, hvordan overskydende licensmidler skal fordeles gerne til konkrete program-
mæssige og/eller digitale tiltag.
3. Udbetalingsrater.
I lovforslaget noteres det ligesom på side 26 i bemærkningerne, at de statslige tilskud udbeta-
les i lige store rater månedligt.
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0029.png
Den nuværende licensfinansiering bygger på kvartalsmæssige udbetalinger. Altså i fire lige
store rater, som bliver udbetalt i begyndelsen kvartalet.
Det er TV 2-Regionernes opfattelse, at den kvartalsmæssige udbetaling bør fortsætte.
4. Vedtægt for de regionale virksomheder
TV 2-Regionerne er opmærksomme på, at der skal ske et efterfølgende arbejde omkring ved-
tægt for de regionale virksomheder, som Kulturministeren er bemyndiget til at udarbejde.
Det er vigtigt, at dette arbejde fremskyndes, fordi der er (når vi ser den nuværende vedtægt)
er elementer, som er afgørende vigtighed som f.eks. overførsel af underskud/overskud til ef-
terfølgende regnskabsår og afskrivninger af investeringer.
TV 2-Regionerne hører gerne nærmere om dette arbejde, og deltager gerne i udarbejdelse af
vedtægten.
På vegne af TV 2-Regionerne
Med venlig hilsen
Jan Jørgensen
Direktør,
TV 2/Bornholm
Tlf.: 56 93 42 00
Mobil: 20 33 78 48
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0030.png
Kulturministeriet
14. august 2018
Kulturministeriet har den 29. juni 2018 anmodet Udbetaling Danmark om bemærkninger til forslag til lov
om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, lov om økonomiske og administrative forhold for
modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, personskatteloven, momsloven, lov om social pension, lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om individuel bolig-
støtte (Gennemførelse af aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen m.v.)
Udbetaling Danmark har følgende bemærkninger til forslag til ændring af lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.:
1) Vedrørende de administrative konsekvenser:
Med henvisning til lovforslagets side 22-24 har Udbetaling Danmark opgjort de administrative
konsekvenser ved lovforslaget. Udbetaling Danmark forventer, at implementeringsomkostnin-
gerne vil beløb sig til 4,5-6 mio. kr., mens de årlige driftsomkostninger forventes at beløbe sig til
2-3 mio. kr. i 2019, 1-2 mio. kr. årligt i 2020 og 2021, og ca. 0,5-1 mio. kr. fra 2022.
2) Vedrørende genoptagelse:
Det fremgår af lovforslagets punkt 3.5.2, at mediechecken udbetales endeligt og ikke efterregule-
res, uanset om de oplysninger om indkomst, der lå til grund for afgørelsen om, at pensionistens
personlig tillægsprocent var 100, efterfølgende ændres.
Det fremgår derimod ikke, om der skal ske genoptagelse af afgørelsen om mediechecken, hvis en
fornyet vurdering vil være til gunst for pensionisten.
Eks: En pensionist har en tillægsprocent på 80 i januar, hvorfor der ikke udbetales mediecheck. Me-
dio marts modtages en ny forskudsregistrering, således at tillægsprocenten ændres til 100.
Hvis der heller ikke skal ske genoptagelse af sager, hvor pensionistens tillægsprocent med tilbage-
virkende kraft ændres til 100 efter tidspunktet for afgørelsen om mediecheck, finder Udbetaling
Danmark, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis det klart fremgår, at også afgørelsen om at en pen-
sionist
ikke opfyldte
betingelsen om en personlig tillægsprocent på 100 er endelig. På den måde vil
det fremgå, at afgørelsen heller ikke genoptages, selvom pensionisten ville have været berettiget til
mediechecken, hvis pensionisten havde registreret sin indkomst korrekt.
1
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0031.png
3) Vedrørende tidspunktet for beregning af tillægsprocent:
Det fremgår af lovforslagets § 5, nr. 3 (forslaget til § 14 e, stk. 3), at den personlige tillægsprocent
fastlægges hver 1. januar på grundlag af indtægten opgjort efter § 29.
Når Udbetaling Danmark beregner den personlige tillægsprocent sker det på baggrund af den for-
skudsopgørelse, der er gældende på tidspunktet for behandling af data inden den månedlige udbe-
taling. Det vil typisk være mellem den 15. og den 20. hver måned.
Hvis borger søger pension med tilbagevirkende kraft med virkning fra før 1. januar vil Udbetaling
Danmark ligeledes anvende den forskudsopgørelse, der er gældende på det tidspunkt, hvor pensi-
onen udbetales første gang. Udbetaling Danmark har ikke en automatiseret adgang til tidligere ver-
sioner af forskudsopgørelserne.
Udbetaling Danmark antager, at dette er i overensstemmelse med lovforslaget.
4) Vedrørende efterlevelsespension:
Udbetaling Danmark vil i øvrigt gøre opmærksom på, at Udbetaling Danmark antager, at en borger,
der modtager efterlevelsespension, vil kunne modtage én mediecheck, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt, men at der ikke skal beregnes mediecheck for afdøde.
5) Vedrørende kontrol med mediechecken:
Det fremgår af forslagets § 4, nr. 15, at det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om
social pension, hvorefter Udbetaling Danmark kan kræve mediechecken tilbagebetalt, hvis pensio-
nisten har ændret sin forskudsopgørelse mod bedre vidende for at få udbetalt mediecheck.
Det er Udbetaling Danmarks vurdering, at hvis man ønsker kontrol med ydelsen, sker dette mest
hensigtsmæssigt ved en efterregulering. Det er dog samtidig Udbetaling Danmarks opfattelse, at
hensigten var, at opgørelsen og udbetalingen af mediechecken skulle være endelig og dermed ikke
indgå i forbindelse med efterregulering. Hvis ydelsen skal efterreguleres, vil dette i øvrigt betyde, at
it-leverandørernes estimater skal vurderes på ny.
6) Udbetaling Danmark skal i forlængelse af punkt 5 ovenfor gøre opmærksom på, at det forekommer,
at borgere, der fx modtager en privat pension fra fx. 1.4., først skriver denne indkomst på forskuds-
opgørelsen fra udbetalingstidspunktet. Det vil normalt være hensigtsmæssigt, fordi borgerne ellers
ville mangle likviditet i de første måneder på grund af en reduceret pensionsudbetaling uden en til-
svarende anden personlig indkomst.
I forhold til mediechecken vil dette dog betyde, at pågældende borgere i realiteten uberettiget vil
have modtaget mediechecken i slutningen af januar. Udbetaling Danmark skønner imidlertid ikke,
at der er tale om et væsentligt antal borgere.
2
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0032.png
7) Vedrørende vejledning:
Udbetaling Danmark har noteret sig, at pensionisterne skal vejledes om betydningen af en korrekt
forskudsopgørelse og tidspunktet for, hvornår den skal foreligge, samt om betydningen af korrekte
oplysninger om udenlandske indkomster, der ikke beskattes i Danmark og tidspunktet for, hvornår
de skal foreligge, for at der kan fastsættes en korrekt pension hver 1. januar, herunder om der er
ret til mediecheck, jf. hertil bemærkningerne til lovforslagets § 5, nr. 3.
Samme sted fremgår det, at der ved forskudsopgørelsen, der bliver udsendt af SKAT i november
måned er indsat en tekst til pensionisterne, hvor der blandt andet er en opfordring til pensionister-
ne om at opdatere forskudsopgørelsen, for at få den mest præcise beregning af pensionen i løbet
af året. Udbetaling Danmark vil supplere denne tekst med oplysning om forskudsopgørelsens be-
tydning for, om der er ret til mediecheck. Udbetaling Danmark antager, at der ikke skal gives pensi-
onisterne yderligere vejledning om forskudsopgørelsens eller de udenlandske indkomsters betyd-
ning for mediechecken, med mindre pensionisterne selv konkret retter henvendelse herom.
Såfremt pensionisterne skal gives yderligere vejledning om forskudsopgørelsens eller de udenland-
ske indkomsters betydning for mediechecken, vil dette give anledning til yderligere administrative
konsekvenser.
8) Vedrørende borgere i udlandet:
I lovforslagets § 5, nr. 3, er det anført, at mediechecken udbetales årligt og uden ansøgning. I lov-
forslagets bemærkninger til de enkelte bestemmelser til § 5, nr. 3, henvises til, at mediechecken
udbetales automatisk og uden ansøgning ligesom ældrechecken. Udbetaling Danmark bemærker,
at folkepensionister i udlandet får udbetalt ældrechecken efter ansøgning, jf. bekendtgørelse om
social pension (førtidspension og folkepension), § 49. Udbetaling Danmark finder, at det bør præci-
seres, at mediechecken udbetales uden ansøgning til pensionister i udlandet. Det vil få yderligere
administrative konsekvenser, hvis mediechecken forudsætter en ansøgning for pensionister i ud-
landet.
Udbetaling Danmark har noteret sig, at det foreslås, at mediechecken ikke nedsættes som følge af,
at pensionisten ikke har optjent fuld pension, men alene har optjent en brøkpension eller en pro-
centdel af fuld pension. En række brøkpensionister har frikort, og betydningen heraf vil være, at
udbetalinger af mediechecken ikke vil modsvares af en mindreregulering af personfradraget.
Udbetaling Danmark har ligeledes noteret sig, at borgere med udenlandske pensioner omfattet af
forordning 883/04 fra andre EU/EØS-lande vil kunne få udbetalt mediecheck, hvis de øvrige betin-
gelser er opfyldt, da der skal ske fradrag for disse pensioner.
3
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0033.png
9) Vedrørende tidspunktet for Udbetaling Danmarks igangsættelse af implementering:
Endelig bemærker Udbetaling Danmark, at det grundet lovforslagets ikrafttrædelse 1. januar 2019,
vil være nødvendigt for Udbetaling Danmark at igangsætte implementering af ændringerne før lo-
ven er vedtaget.
Da ændringen først forventes vedtaget i efteråret 2018, vil Udbetaling Danmark derfor skulle afhol-
de omkostninger til implementering inden vedtagelsen. Udbetaling Danmark opererer på omkost-
ningsdækket basis og har ikke et budget til forberedelse af nye opgaver. Der skal således sikres fi-
nansiering af Udbetaling Danmarks afholdte omkostninger, såfremt lovforslaget ikke vedtages.
Udbetaling Danmark har følgende bemærkninger til forslag til ændring af lov om individuel boligstøtte:
1. Udbetaling Danmark har noteret sig, at mediechecken ikke skal indgå i hustandsindkomsten for be-
regning af boligstøtten.
Udbetaling Danmark lægger til grund, at det sikres, at mediechecken kan udskilles fra de øvrige
pensionsbestanddele både i indkomstregisteret og i årsopgørelsen.
4
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0034.png
Kulturministeriet
[email protected]
og
[email protected]
14. august 2018 · CB
Høringssvar vedrørende forslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed mv.
Ældre Sagens bemærkninger vedrører alene forslagene om nedsættelse af personfradraget og
indførelse af en mediecheck.
Efter forslaget nedsættes personfradraget gradvis, og samtidig aftrappes den nuværende
medielicens, så medielicensen er helt afskaffet fra 2022.
Finansieringen af afskaffelsen af medielicensen betyder, at personer, der ikke har betalt
medielicens, men som betaler indkomstskat, kommer til at betale mere. Samtidig betyder
omlægningen, at enlige kommer til at betale mindre, mens husstande med flere personer
kommer til at betale mere end efter de hidtidige regler.
Mediecheck erstatter halv licens
Den nye finansiering ville for de folkepensionister samt førtidspensionister, der hidtil på grund af
lav indkomst har været berettiget til kun at betale halv licens, betyde en fordyrelse.
Men indførelsen af en mediecheck til dem medfører heldigvis, at udgifterne alligevel ikke stiger
for denne gruppe pensionister
og dette kan Ældre Sagen naturligvis tilslutte sig.
De økonomiske konsekvenser for den enkelte fremgår dog ikke så klart af bemærkningerne til
lovforslaget som af Finansministeriets ”faktaark” i forbindelse med aftalen.
Vi bemærker i den forbindelse, at denne gruppe af pensionister, selv efter indførelse af en
mediecheck, opnår en mindre besparelse end de skatteydere, der ikke har været berettiget til halv
licens.
Det er uklart for Ældre Sagen, om den pulje på 116 mio. kr. (efter fuld indfasning) til forbedring
af pensionisternes rådighedsbeløb, der omtales i aftalen mellem Regeringen og DF, svarer til den
resterende del af den nuværende rabat til pensionister. Vi opfordrer til, at dette klargøres i den
videre lovgivningsproces.
Manglende efterregulering af mediechecken er ikke i overensstemmelse med
”årsindkomstmodellen”
Det foreslås i lovforslaget, at mediechecken i modsætning til anden skattepligtig social pension
ikke skal efterreguleres, selvom indkomsten ifølge årsopgørelsen afviger fra forskudsopgørelsen.
Efter forslaget skal mediechecken fastsættes
endeligt
på grundlag af forskudsregistreringen,
medmindre Udbetaling Danmark vurderer, at pensionisten har ændret sin forskudsopgørelse
”mod bedre vidende” med henblik på at opnå ret til mediecheck.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 36 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1946660_0035.png
Den manglende efterregulering, som foreslås i lovforslaget, er i strid med de principper for
pensionsberegning, der blev indført i 2015, som gjorde op med begrebet ”ond tro” og ”mod
bedre
vidende” i relation til indkomstgrundlaget for beregning af social pension.
Ældre Sagen finder, at der bør være en efterregulering af mediechecken efter samme principper
som den øvrige skattepligtige sociale pension. Det vil være det administrativt mest enkle. Det vil
desuden give den klart bedste retssikkerhed for modtagerne
man slipper for at skulle foretage
skøn om, hvorvidt nogle
har handlet ”mod bedre vidende”.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2