Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 3 Bilag 4
Offentligt
1989551_0001.png
Til lovforslag nr.
L 3
Folketinget 2018-19
Ændringsforslag stillet den 14. december 2018
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021
(Konsekvenser af aftale om lavere skat på arbejdsindkomst m.v.)
[af finansministeren (Kristian Jensen)]
Af
Benny Engelbrecht (S)
og
Lisbeth Bech Poulsen (SF):
Til § 3
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1,
æn-
dres »205,7« til: »205,2«.
[Modgående justering af statsligt udgiftsloft for driftsudgif-
ter til nyt kommunalt udgiftsloft for 2020]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 2,
æn-
dres »251,8« til: »252,3«.
[Bidrag fra moderniserings- og effektiviseringsprogrammet
indregnes ikke i det kommunale udgiftsloft for 2020]
Til § 4
3)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1,
æn-
dres »210,0« til: »209,0«.
[Modgående justering af statsligt udgiftsloft for driftsudgif-
ter til nyt kommunalt udgiftsloft for 2021]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 2,
æn-
dres »251,3« til: »252,3«.
[Bidrag fra moderniserings- og effektiviseringsprogrammet
indregnes ikke i det kommunale udgiftsloft for 2021]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Ændringsforslagene ændrer ikke på det samlede udgifts-
loft for det enkelte år og dermed heller ikke på de offentlige
underskud m.v., men ændrer udelukkende på fordelingen af
dette på stat og kommuner, således at man ikke for 2020 og
2021 på forhånd indregner det af regeringen ønskede bidrag
fra moderniserings- og effektiviseringsprogrammet for disse
år.
I følge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger finansministeren
udgiftslofterne som rammer for aftalerne med kommuner og
regioner om disses økonomi m.v. Vedtages lovforslaget og
lovforslaget om udgiftslofter for 2022 (lovforslag nr. L 2)
uden ændringer, er rammerne altså, at der indregnes et bi-
drag på 0,5 mia. kr. i 2020, 1,0 mia. kr. i 2021 og 1,5 mia.
kr. i 2022.
Det ønsker forslagsstillerne ikke. Udgiftslofterne for
kommuner for 2020-2022 bør som udgangspunkt for for-
handlingerne om kommunernes økonomi fastholdes på
2019-niveuaet, dog bortset fra mere tekniske korrektioner,
ændret opgavefordeling og lign.
Såfremt finansministeren senere indgår en aftale med
kommunerne, kan ministeren med tilslutning fra Folketin-
gets Finansudvalg foretage en omfordeling af udgiftslofter-
ne, jf. budgetlovens § 8.
AX022359
L 3 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag til 3. behandling, fra S og SF
1989551_0002.png
2
Mia. kr. 2019-PL
Statsligt udgiftsloft for
217,1
202,7
driftsudgifter
Kommunalt udgiftsloft
252,3
251,8
251,3
250,8
252,3
252,3
252,3
I alt
455,0
457,5
461,3
467,9
455,0
457,5
461,3
Bem. Der stilles ikke forslag om ændring af det regionale udgiftsloft eller udgiftsloftet for overførselsindkomster.
Uddrag af budgetloven:
Ȥ
7.
Finansministeren medtager på forslaget til finanslov
en oversigt over de gældende udgiftslofter for stat, kommu-
ner og regioner for de 3 følgende finansår og de foreslåede
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af
de følgende finansår.
Stk. 2.
Finansministeren lægger de i stk. 1 nævnte ud-
giftslofter til grund for budgetteringen af forslaget til finans-
2020
2021
Med lovforslaget
202,7
205,7
210,0
2019
2022
2019
2020
2021
Med ændringsforslaget
205,2
209,0
2022
215,6
252,3
467,9
lov og som rammer for aftalerne med kommuner og regio-
ner om disses økonomi m.v.
§ 8.
Uanset §§ 6 og 7 kan finansministeren med tilslut-
ning fra Folketingets Finansudvalg i forbindelse med det år-
lige aktstykke om fastsættelse af statens bloktilskud til kom-
muner og regioner m.v. foretage en omfordeling mellem de
gældende udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.«