Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 3 Bilag 1
Offentligt
1947358_0001.png
Notat
28. september 2018
Høringsnotat vedrørende forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022
Forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2022 har været sendt til høring hos Beskæftigelsesministeriet, Børne- og
Socialministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet,
Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet,
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet, Udlændige- og Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, Rigsrevisionen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.
Der er modtaget høringssvar fra De Økonomiske Råds Sekretariat, Rigsrevisionen,
Kommunernes Landsforening, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Forsvarsministeriet
og Børne- og Socialministeriet.
En kopi af de modtagne høringssvar vedlægges.
De modtagne høringssvar og Finansministeriets bemærkninger hertil er sammenfattet i
følgende oversigt:
Høringspart
Høringssvar
Finansministeriets be-
mærkninger hertil
Udgiftslofterne for 2022 er
efter vanlig praksis fastsat
pba. en opdateret mellem-
fristet fremskrivning, som
afspejler de politiske priori-
teringer på finanslovforsla-
get 2019 mv. Udgiftslofter-
ne er fastsat inden for
rammerne af budgetlovens
årlige grænse for det struk-
turelle underskud og rege-
ringens mål for den struk-
turelle saldo i 2025. Ud-
giftslofterne er derudover i
overensstemmelse
med
normal praksis fastsat med
De Økonomiske Råds DØRS har givet foreløbige
Sekretariat
bemærkninger til lovforsla-
get baseret på DØR’s for-
årsrapport. I forbindelse
med DØR’s efterårsrap-
port vil formandsskabet
give deres egentlige vurde-
ring af udgiftslofterne.
DØR bemærker, at de fo-
reslåede udgiftslofter ikke
vil medføre, at under-
skudsgrænsen overskrides i
2019-2022 eller give anled-
ning til underskud på de
L 3 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1947358_0002.png
Side 2 af 3
offentlige finanser i 2025.
DØR bemærker yderligere,
at den vækst, som det fore-
slåede udgiftsloft for 2022
muliggør, er mindre end
den
beregningstekniske
antagelse om demografisk
og
velstandskorrigeret
træk, der lå til grund for
væksten i det offentlige
forbrug i DØR’s forårs-
rapport.
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har ingen
bemærkninger til lovforsla-
get.
Kommunernes Landsfor-
ening bemærker, at man
ikke er af den opfattelse, at
der for nuværende forelig-
ger en aftale om viderefø-
relse af moderniserings- og
effektiviseringsprogrammet
i 2022, som er indarbejdet i
det foreslåede kommunale
udgiftsloft for 2022 i lov-
forslaget.
udgangspunkt i det finans-
politiske råderum, herunder
med den planlagte for-
brugsvækst, og er således
ikke baseret på beregnings-
tekniske antagelser om ud-
viklingen i demografi og
velstand.
Kommunernes
Landsforening
KL bemærker yderligere, at
man ikke er enig i, at de
kommunale udgiftslofter
skal reduceres efter 2020,
set i lyset af de udfordrin-
ger, som kommunerne står Ifm. loftfastsættelsen er det
over for i de kommende år. fast praksis, at det finans-
politiske råderum som ud-
gangspunkt placeres under
det statslige delloft for
driftsudgifter, jf. lovforsla-
gets bemærkninger pkt.
2.2.2. Prioriteringen og
fordelingen af det finanspo-
litiske råderum vil i hen-
hold til budgetloven kunne
Udgiftsloftet for 2022 er
fastsat efter samme over-
ordnede principper som
ved tidligere fastsættelse af
udgiftslofter for kommuner
og regioner i det nye fjerde
år på finansloven. Ifm. loft-
fastsættelsen for kommuner
er der taget afsæt i forud-
sætningerne for det foregå-
ende år, hvorfor det fleråri-
ge moderniserings- og ef-
fektiviseringsprogram tek-
nisk er forudsat videreført
ifm. loftfastsættelsen for
2022.
L 3 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1947358_0003.png
Side 3 af 3
justeres
efterfølgende,
blandt andet ifm. de årlige
aftaler om kommunernes
økonomi og vedtagelsen af
bloktilskudsaktstykket.
Regeringen vil i forbindelse
med aftalen om kommu-
nernes økonomi for 2020
drøfte fortsættelsen af mo-
derniserings- og effektivise-
ringsprogrammet med KL.
Resultatet heraf vil efterføl-
gende blive afspejlet i ud-
giftsloftet for 2022 og frem.
Høringssvaret har på den
baggrund ikke givet anled-
ning til ændringer i lov-
forslaget.
Erhvervsministeriet
Erhvervsministeriet
har
ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Forsvarsministeriet
har
ingen bemærkninger til
lovforslaget
Børne- og Socialministeriet
har ingen bemærkninger til
lovforslaget
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Børne- og
Socialministeriet