Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 29 Bilag 6, L 29 A Bilag 6, L 29 B Bilag 6
Offentligt
1963528_0001.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Folketinget
Skatteudvalget (SAU)
www.motorhistorisk.dk
Dato: 05. november 2018
Side: 1/2
Henvendelse til Folketingets Skatteudvalg
Med nedenstående vil Motorhistorisk Samråd gøre opmærksom på forslag L29 der er
fremsat, og som skal tage højde for de uhensigtsmæssigheder der er set med
vedtagelsen og ikrafttrædelsen af lovforslag L4 (lov 1195 af 14. november 2017).
Sammenfatning:
Lovforslag L29 tager ikke højde for de problemstillinger som Motorhistorisk Samråd
gjorde opmærksom på før vedtagelsen af L4, og tager heller ikke højde for det
høringssvar Motorhistorisk Samråd og andre har afgivet forud for L29. Dertil finder
Motorhistorisk Samråd at forslaget helt er ude af proportion med virkeligheden, både i
forhold til de økonomiske krav til de enkelte køretøjsejere, sammenholdt med statens
generelle provenu, samt den ikke målbare miljøbelastning der er for den slags køretøjer.
Nye værdier for tillæg, betyder en endelig afgift meget langt over det loft man
ønskede at bevare
Det var ikke hensigten med lovforslaget L4, at fjerne loftet over den afgiftspligtige værdi,
da det i visse tilfælde kunne resultere i en registreringsafgift, der er betydeligt højere
end efter gældende regler. Der blev derfor den gang stillet et ændringsforslag der
bevarede nyprisbestemmelsen for køretøjer, der er blevet ombygget i et sådant omfang,
at de skal afgiftsberigtiges på ny. Ændringsforslaget betød desuden at man ville omfatte
køretøjer, der ikke tidligere har været registreret her i landet, hvor nyprisbestemmelsen
også foreslås opretholdt.
Høringsrespondenterne til L4 fremhævede tillige de uheldige konsekvenser ved den nye
sats for brændstoftillæg. Da ændringsforslaget til L4 kun inddrog den ene parameter
(registreringsafgiften) i afgiften, og samtidig øgede satsen markant på den anden
parameter, tillæg for ringere brændstofeffektivitet (herefter benævnt
brændstoftillægget). Vi har siden ikrafttrædelsen set afgørelser fra Motorstyrelsen, der
er er ude af proportion og helt unødvendigt højt.
Meningsløs ny sats for køretøjer ældre end 35 år
Nyprisbestemmelsens funktion er at sikre den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer
ikke kan overstige den oprindelige nypris. Det giver derfor ikke megen mening at
bibeholde et loft over værdien, når man så i stedet tilføjer en ny sats for
brændstoftillægget, der går mange gange over nyprisen. Typisk betyder tillægget faktisk
en endelig afgift der er lig med, eller højere end, hvad bilen kostede som ny hos
forhandleren inklusive afgifter.
Eksempler:
• E al i delig i portbil, ekse pelvis e
år ga
el VW Passat i porteret fra
Tyskland. Nypris 450.000 kr., pris i dag 90.000 kr. Tillægget for ringere
brændstofeffektivitet vil således blive 900 kr. per km/l. Ved et forbrug på ca. 16 km/l
bliver det et tillæg på 3.6 kr. Passat’e er e pe dlerbil, der derfor ofte vil
køre 20
40.000 km om året.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 29b - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Henvendelse af 5/11-18 fra Motorhistorisk Samråd vedrørende brændstofforbrugstillæg på biler ældre end 35 år
1963528_0002.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
www.motorhistorisk.dk
Dato: 05. november 2018
Side: 2/2
• Et origi alt vetera køretøj, der beregnes
efter det gamle tillæg, det der blev bibeholdt
med vedtagelsen af L4, skal typisk beregnes efter egenvægten for at finde
brændstofforbruget. En vægt på omkring 1.000 kg, er rimeligt almindeligt for en
gennemsnitlig veteranbil. Det giver 12,5 km/l, eller et tillæg på 3.500 kr. Der er altså her
stadig tale om en veteranbil, der overholder reglerne for originalitet, som er ældre end
35 år og som kører cirka 600
1.500 km om året.
• Et al i deligt vetera køretøj
ældre end 35 år,
der ikke ”fre står so ved første
registreri
g” vil blive pålagt et
brændstoftillæg på 40.000 - 90.000 kr oveni registrerings-
afgiften. Der er her tale om et køretøj der typisk kører cirka 600 - 1.500 km om året.
MhS foreslår at gøre som høringssvarene påpeger, og som ønsket var med L4
Motorhistorisk Samråd vil på den baggrund opfordre til at man gør med L29, som man
havde til hensigt med ændringsforslaget til L4, altså at undgå den utilsigtede konsekvens
at ramme ombyggede biler med en afgift der er meget højere end nyprisen.
L29 bør tilrettes så alle køretøjer ældre end 35 år, hvad enten det er veteraner eller
ombyggede, betaler samme brændstoftillæg ved import, og har samme loft over
værdien ved import. Det rigtige og naturlige, vil være at den samlede afgift ikke
overstiger værdierne i nyprisbestemmelsen.
Her skal vi i Motorhistorisk Samråd igen bede Folketinget om at være opmærksom på
vedtagelsen af B142 af 27. maj 2010, hvor det daværende Skatteudvalg udtalte om den
dagældende sats for tillæg for ringere brændstofeffektivitet:
”At
[Skatte]udvalget finder
det uhensigtsmæssigt at veterankøretøjer her bliver særligt belastet, da disse i sagens
natur er af ældre dato (ældre end 35 år) og samtidig har meget begrænset
kørsel”
Udvalgets daværende beslutning, er endnu ikke ført ud i livet.
Med venlig hilsen
Steen Rode-Møller
Formand
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).