Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
1991630_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
L 28 endeligt svar på spørgsmål 17
Offentligt
12. december 2018
J.nr. 2017 - 1461
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse
af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af
direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændrin-
ger af momssystemdirektivet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 29. november 2018.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 28b - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om kommentar til henvendelserne af 13/12-18 og 14/12-18 fra KPMG Acor Tax om opfølgning af svar på spørgsmål om EBITDA-reglen, til skatteministeren
1991630_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. november 2018 fra KPMG Acor Tax,
jf. L 28 - bilag 10.
Svar
1.
KPMG Acor Tax spørger, om det kan lægges til grund, at dispositioner (arrangemen-
ter) med det hovedformål at opnå skattefordele, og hvor helt tilsvarende dispositioner tid-
ligere er godkendt af Skatterådet eller domstolene, ikke omfattes af den generelle omgåel-
sesklausul.
Kommentar
Indledningsvis lægges det til grund, at der spørges til dispositioner, hvor den gældende be-
stemmelse i ligningslovens § 3 om en særlig omgåelsesklausul i forhold til anvendelse af
visse direktiver og dobbeltbeskatningsoverenskomster ikke har været bragt i anvendelse.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, findes der i dag ikke i dansk ret en gene-
rel lovbestemt regel om bekæmpelse af misbrug i dansk skattelovgivning. Der foreligger
dog en række domme, hvor konkrete transaktioner er tilsidesat bl.a. ud fra en argumenta-
tion om, at den konkrete disposition ikke kan anses for forretningsmæssigt begrundet.
Det er efter de foreslåede bestemmelser i ligningslovens § 3, stk. 1 og 2, afgørende, om
der er tale om arrangementer eller serier af arrangementer, der er tilrettelagt med det ho-
vedformål, eller der som et af hovedformålene har, at opnå en skattefordel, som virker
mod formålet og hensigten med skatteretten, og som ikke er reelle under hensyntagen til
alle relevante faktiske forhold og omstændigheder. Arrangementer eller serier af arrange-
menter skal anses som ikke-reelle, i det omfang de ikke er tilrettelagt af velbegrundede
kommercielle årsager, der afspejler den økonomiske virkelighed.
Der vil være tale om en konkret vurdering af den enkelte disposition. Det beror således
på en konkret bedømmelse, om dispositionen i det konkrete tilfælde må anses for at være
tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager. Da de tidligere afgørelser er foretaget
på et andet grundlag, kan der derfor ikke siges noget generelt om, hvordan de konkrete
situationer vil blive bedømt efter den foreslåede nye generelle omgåelsesklausul.
Da der er tale om en ny bestemmelse i dansk skatteret, hvor afgrænsningen ikke kan an-
ses for helt klar, er det foreslået, at sager om anvendelsen skal forelægges Skatterådet til
afgørelse. Dette sker for at sikre, at der fremadrettet sker en korrekt og ensartet anven-
delse af bestemmelsen.
2.
KPMG Acor Tax beder om Skatteministeriets vurdering af, hvorvidt de dispositioner,
der er beskrevet i afgørelserne og dommene i SKM2008.230.SR, SKM2003.482.HR,
SKM2010.514.SR og SKM2002.681.VLR, vil være omfattet af den generelle omgåelses-
klausul.
Side 2 af 3
L 28b - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om kommentar til henvendelserne af 13/12-18 og 14/12-18 fra KPMG Acor Tax om opfølgning af svar på spørgsmål om EBITDA-reglen, til skatteministeren
1991630_0003.png
KPMG Acor Tax beder endvidere i relation til princippet om rette indkomstmodtager
om en stillingtagen til, hvorvidt dispositioner, der er sammenlignelige med de dispositio-
ner, der er beskrevet i højesteretsdommen i SKM2015.717.HR, vil være omfattet af den
generelle omgåelsesklausul.
Kommentar
Som det fremgår ovenfor, så vil der i forhold til den foreslåede nye omgåelsesklausul være
tale om en konkret vurdering af den enkelte disposition. Da de tidligere afgørelser er fore-
taget på et andet grundlag, kan der derfor ikke siges noget generelt om, hvordan de kon-
krete situationer vil blive bedømt efter den foreslåede nye generelle omgåelsesklausul.
3.
KPMG Acor Tax bemærker, at det fremgår af lovbemærkningerne, at indsættelsen af
en generel omgåelsesklausul ikke begrænser de gældende muligheder for at tilsidesætte el-
ler omkvalificere på andet grundlag. Hvis dispositioner både kan tilsidesættes ud fra en
eksisterende realitetsgrundsætning og retspraksis og samtidigt kan tilsidesættes efter den
generelle omgåelsesklausul, spørger KPMG Acor Tax, om omgåelsesklausulen må anses
for at have forrang, således at en tilsidesættelse skal forelægges Skatterådet til afgørelse.
Kommentar
Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 3, stk. 6, vil bestem-
melserne om den generelle omgåelsesklausul i ligningslovens § 3, stk. 1-4, have forrang i
forhold til bestemmelsen i ligningslovens § 3, stk. 5, om en omgåelsesklausul i forhold til
anvendelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Herudover vil den foreslåede generelle omgåelsesklausul være en selvstændig bestem-
melse, der gælder parallelt og uafhængigt af andre værnsregler i dansk ret og gældende
retspraksis.
4.
KPMG Acor Tax spørger, om Skatteministeriet i øvrigt kan nævne ét eksempel, hvor
den generelle omgåelsesklausul omfatter et rent nationalt forhold, som ikke allerede i dag
kan tilsidesættes ud fra den eksisterende realitetsgrundsætning og retspraksis.
Kommentar
Som det fremgår ovenfor, så vil der i forhold til den foreslåede nye omgåelsesklausul være
tale om en konkret vurdering af den enkelte disposition. Den generelle omgåelsesklausul
vil også kunne anvendes på rent nationale forhold.
Side 3 af 3