Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
Spørgsmål
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget at:
”Det
foreslås herudover, at finansielle
selskaber (dvs. banker og forsikringsselskaber m.fl.) undtages fra EBITDA-reglen. I den
gældende EBIT-regel er det alene livforsikringsselskaber, der er undtaget. Det foreslås
dog, at koncerner kan vælge at medtage koncernens finansielle selskaber, da undtagelsen
for finansielle selskaber i visse koncerner kan indebære en skærpelse. Uanset dette valg
omfattes livsforsikringsselskaber ikke af EBITDA-reglen.”
Det fremgår endvidere at: ”Direktivet åbner for, at EU-landene
kan undtage finansielle
selskaber fra CFC-reglerne, hvis 1/3 eller mindre af CFC-indkomsten hidrører fra trans-
aktioner med moderselskabet selv eller med tilknyttede selskaber. Det foreslås, at denne
undtagelse erstatter den gældende dispensationsmulighed i selskabsskattelovens § 32, stk.
2, hvor Skatterådet efter ansøgning kan fritage finansielle selskaber fra CFC-beskatning.
Det foreslås, at finansielle selskaber defineres på samme måde som i direktivet.”
Ministeren bedes redegøre for, hvad sigtet er med denne særbehandling af finansielle sel-
skaber, og hvilken potentiel skatterabat, der ligger i lovforslaget for de finansielle selska-
ber. Ministeren bedes endvidere redegøre for evt. værnsregler, som modgår skattespekula-
tion.
Svar
Det følger af betragtningerne til skatteundgåelsesdirektivet, at medlemsstaterne bør kunne
udelukke finansielle selskaber fra anvendelsesområdet af EBITDA-reglen. Eftersom drøf-
telserne på området endnu ikke, hverken på internationalt plan eller EU-plan, har givet
tilstrækkelige resultater, er det indtil videre ikke muligt at fastsætte specifikke regler for fi-
nans- og forsikringssektorerne. Dette skyldes den finansielle sektors særlige kendetegn,
hvilket kræver en mere individuelt tilpasset tilgang.
Det følger af lovforslaget, at koncerner kan vælge at medtage koncernens finansielle sel-
skaber ved opgørelsen efter EBITDA-reglen. Fordelingen af kapital i finansielle koncer-
ner er ofte styret af kapitalkrav, hvorfor der kan være relativt mere kapital placeret i de fi-
nansielle selskaber i koncernen i forhold til koncernens ikke-finansielle selskaber. Undta-
gelsen for finansielle selskaber kan således medføre en skærpelse af EBITDA-reglen for
koncernens øvrige selskaber, hvilket ikke er hensigten.
For at sikre mod, at denne valgmulighed ikke udnyttes til skattespekulation, er der i lov-
forslaget indarbejdet værn, hvorefter at valget er gældende for samtlige af koncernens fi-
nansielle selskaber, og at valget er bindende for koncernen i 10 år.
Det kan overordnet bemærkes, at direktivets øvrige værnsregler finder anvendelse på fi-
nansielle selskaber, herunder den generelle omgåelsesklausul og reglerne om hybride mis-
match.
Der vil ved 2. behandlingen blive fremsat et ændringsforslag, hvor den del af L 28, der
Side 2 af 3