Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 27 Bilag 6
Offentligt
1982197_0001.png
Til lovforslag nr.
L 27
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven og ligningsloven
(Mere robuste skatteregler for truster som opfølgning på Skattelovrådets rapport)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 1, stk. 1, nr. 4,
affattes således:
»4) Fonde, trusts og andre selvejende institutioner, der er
oprettet i udlandet, på Færøerne eller i Grønland, hvis
ledelsen har sæde her i landet. Dette gælder, uanset
hvor fonden, trusten eller den selvejende institution
eventuelt er indregistreret. Trusts, der efter udenland‐
ske regler må anses for at udgøre et selvstændigt skat‐
tesubjekt, men som efter danske regler ikke anses for at
udgøre et selvstændigt skattesubjekt, omfattes endvide‐
re af bestemmelsen, hvis trusten ville have haft ledel‐
sens sæde her i landet, hvis den havde været et selv‐
stændigt skattesubjekt i Danmark, jf. 1. pkt. 1. og 3.
pkt. gælder dog ikke, hvis trustens indkomst beskattes
efter ligningslovens § 16 K, hvis der er betalt indskuds‐
afgift af kapitalen efter § 3 A, eller hvis der er betalt
båndlæggelsesafgift efter § 3 C.««
[Sproglig præcisering af bestemmelsen]
2)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 3, stk. 6, 1. pkt., § 4, stk. 7, 1. pkt.,
og
§ 5, stk. 4, 1.
pkt.,
ændres »fonde« til: »fonde m.v.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7, hvor ændring af § 5,
stk. 1, 1. pkt., nu indgår]
3)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 3 C
indsættes i
stk. 1, 1.
pkt.,
efter »løbende beskatning«: »af hele eller dele«.
[Det præciseres, at bestemmelsen finder anvendelse for
båndlagt kapital, hvor der ikke er sket løbende beskatning af
hele eller dele af afkastet]
4)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 3 C
affattes
stk. 2
såle‐
des:
DokumentId
Journalnummer
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1982197_0002.png
2
»Stk. 2.
I stedet for betaling af den i stk. 1 nævnte afgift
kan båndlæggeren eller administrator vælge, at kapitalen be‐
skattes efter de regler, der gælder for fonde, trusts og andre
selvejende institutioner omfattet af § 1, stk. 1, nr. 4. Det er
en betingelse for beskatning efter 1. pkt., at meddelelse om
valget sker samtidig med meddelelse efter stk. 4, 1. pkt.«
[Præcisering af bestemmelsen]
5)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 3 C
indsættes som
stk.
6:
»Stk. 6.
Stk. 1-5 gælder dog ikke for gravstedskonti.«
[Præcisering af, at der ikke skal beregnes afgift af gravsteds‐
konti]
6)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og to steder i
2. pkt.,
og i
stk. 8, 3.
pkt.,
og
§ 13, 1. pkt.,
ændres »fonden eller foreningen« til:
»fonden m.v. eller foreningen«.«
[Korrektion af en fejl i lovforslaget]
7)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»I den efter § 3 opgjorte indkomst kan de i § 1, stk. 1, nr.
1 og 4, nævnte fonde m.v. desuden foretage fradrag for hen‐
sættelser til konsolidering af fondskapital eller anden tilsva‐
rende kapital.««
[Præcisering af, at f.eks. en trust kan foretage fradrag for
hensættelser til kapital, der svarer til fondskapital]
Til § 3
8)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 1-9, 11-13 og 01, har virkning for ind‐
komstår, der påbegyndes fra og med den 3. oktober 2018.
For en trust, der som følge af § 1, nr. 1-9, 11-13 eller 01, bli‐
ver skattepligtig til Danmark, anses aktiver og passiver for
anskaffet på det faktiske anskaffelsestidspunkt til handels‐
værdien den første dag under dansk skattepligt. Selska‐
bsskattelovens § 4 A finder tilsvarende anvendelse, idet den
første dag under dansk skattepligt, jf. 1. pkt. anses for tilflyt‐
ningstidspunktet.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6 og præcisering af,
hvordan man behandler en trust, der har eller får ledelsens
sæde i Danmark i perioden fra og med den 3. oktober 2018
og til og med det første indkomstår, som reglerne får virk‐
ning for]
9)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
§ 1, nr. 10, har virkning for kapital, der er bånd‐
lagt, indskudt eller indgået i en stiftelse af en fond eller trust
fra og med den 3. oktober 2018. Forfaldstidspunktet for be‐
taling af afgift og afgivelse af meddelelse til told- og skatte‐
forvaltningen er tidligst den 1. februar 2019. Båndlæggelser,
der sker i overensstemmelse med testamente, hvor testator
er afgået ved døden mindre end 6 måneder inden den 3. ok‐
tober 2018, vil ikke være omfattet af § 3 C.«
[Sproglig præcisering, udskydelse af forfaldstidspunktet for
betaling af afgift og afgivelse af meddelelse til Skattefor‐
valtningen samt fritagelse af båndlæggelser, som testator
ved testamente har bestemt, inden lovforslaget blev fremsat,
men som ikke er gennemført på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved den i lovforslaget foreslåede § 3 C skal der betales
en afgift på 20 pct. ved båndlæggelse af kapital uden aktuel
kapitalejer eller rentenyder. Bestemmelsen skal finde anven‐
delse, hvis båndlæggeren er fuldt skattepligtig her til landet
og er en fysisk person, et dødsbo, et selskab eller en fond.
Bestemmelsen vil desuden finde anvendelse, uanset om
båndlæggelsen finder sted i Danmark eller i udlandet efter
udenlandske regler. Det afgørende er, at kapitalen hverken
efter danske eller udenlandske regler undergives beskatning.
Ved ændringsforslaget foreslås det at præcisere, at §§ 3
A og 3 C i den foreslåede § 1, stk. 1, nr. 4, henviser til hen‐
holdsvis en indskudsafgift efter § 3 A og en båndlæggelses‐
afgift efter § 3 C.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 7, hvorved bestemmelsen i fondsbeskat‐
ningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt. affattes på ny. Den foreslåede
ændring af § 5, stk. 1, 1. pkt., indgår således i ændringsfor‐
slag nr. 7. Den skal derfor ikke også indgå i lovforslagets §
1, nr.7.
Til nr. 3
Det foreslås at præcisere, at den foreslåede § 3 C om be‐
regning af afgift af båndlagt kapital finder anvendelse for
båndlagt kapital, hvor der ikke er sket løbende beskatning af
hele eller dele af afkastet.
Til nr. 4
Båndlæggeren eller administratoren kan efter den i lov‐
forslagets foreslåede § 3 C vælge, at kapitalen beskattes ef‐
ter de regler, der gælder efter fondsbeskatningslovens § 1,
stk. 1, nr. 4, og dermed undgå at betale den i stk. 1 nævnte
afgift.
Det foreslås i ændringsforslaget at præcisere henvisnin‐
gen i § 3 C til fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 4, såle‐
des at det fremgår, at denne gælder for fonde, trusts og an‐
dre selvejende institutioner, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. End‐
videre foreslås det at præcisere, at det er en betingelse for
beskatning efter § 1, stk. 1, nr. 4, at der er sket meddelelse
herom samtidig med, at der er givet meddelelse om bånd‐
læggelsen.
Til nr. 5
Efter praksis medregnes renter fra en gravstedskonto ikke
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Der er tale
om en særregel med begrænset anvendelsesområde, hvorfor
det foreslås, at gravstedskonti undtages fra den foreslåede
båndlæggelsesafgift. Der skal således være tale om en grav‐
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1982197_0003.png
3
stedskonto, der opfylder de betingelser, der efter praksis in‐
debærer, at renter ikke medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Disse betingelser er:
– Arvingerne har ved deres underskrift på boopgørelsen
fraskrevet sig rådighedsretten over indeståendet på kon‐
toen og har indbyrdes aftalt, at ingen skal have fri rådig‐
hed over kontoen.
– Kontoen noteres som en gravstedskonto.
– Der er indgået bindende aftale med pengeinstituttet om,
at der kun kan hæves på kontoen til dækning af doku‐
menterede vedligeholdelsesomkostninger på gravstedet.
– Kontoen kan kun oprettes i forbindelse med dødsfald
ved et engangsindskud. Betingelsen om dokumenterede
vedligeholdelsesomkostninger forstås således, at penge‐
instituttet kun må foretage udbetalinger efter regning.
– Indeståendet skal tilfalde kirkekassen ved gravstedets
sløjfning.
– Der må kun indskydes et beløb på kontoen, der står i ri‐
meligt forhold til udgiften til vedligeholdelse af et be‐
stemt gravsted.
Det er endvidere forudsat, at gravstedskontoen ikke er
oprettet som et selvstændigt skattesubjekt efter fondslovgiv‐
ningen. Betingelserne er beskrevet i Juridisk Vejledning, af‐
snit C. A. 11.1.2.
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk.
6, som præciserer, at der ikke skal beregnes afgift af grav‐
stedskonti efter den foreslåede § 3 C.
Til nr. 6
Der er tale om en korrektion af en fejl i lovforslaget, idet
det i lovforslagets § 1, nr. 11, ved en fejl var foreslået, at §
4, stk. 2, 14. og 15. pkt., skulle ændres i stedet for § 4, stk.
2, 1. pkt.
Til nr. 7
Det foreslås at præcisere, at fondsbeskatningslovens § 5,
stk. 1, tillige finder anvendelse på anden kapital af tilsvaren‐
de karakter som fondskapital. Der skal være tale om kapital,
der svarer til fondskapital. Ændringen sikrer, at trusts kan
foretage fradrag for hensættelser til konsolidering af kapital,
der svarer til fondskapital for en fond.
Til nr. 8
Stk. 3, 1. pkt., ændres som konsekvens af ændringsfor‐
slag nr. 6. For så vidt angår 2. pkt., er der tale om en præci‐
sering af, hvordan man behandler aktiver og passiver i en
trust, der får ledelsens sæde i Danmark i perioden fra og
med den 3. oktober 2018 og til og med det første indkomst‐
år, som reglerne får virkning for. I en sådan situation anses
aktiver og passiver for anskaffet på det faktiske anskaffel‐
sestidspunkt til handelsværdien på den første dag under
dansk skattepligt. Afskrivningsberettigede aktiver behandles
på samme måde som ved indtræden af skattepligt efter reg‐
lerne i selskabsskatteloven.
Til nr. 9
Det foreslås at præcisere, at § 1, nr. 10, i lovforslaget fin‐
der anvendelse for kapital, der er båndlagt, indskudt eller
indgået i en stiftelse af en fond eller trust fra og med den 3.
oktober 2018.
Dernæst foreslås forfaldstidspunktet for betaling af afgift
og afgivelse af meddelelse til Skatteforvaltningen udskudt
til efter ikrafttrædelsen af loven.
Det foreslås at præcisere, at båndlæggelser, der sker i
overensstemmelse med testamente, hvor testator er afgået
ved døden mindre end 6 måneder inden den 3. oktober 2018,
ikke vil være omfattet af § 3 C, hvorfor der ikke skal bereg‐
nes afgift af båndlæggelsen i en sådan situation. Denne præ‐
cisering skyldes, at der kan være situationer, hvor testator er
afgået ved døden og har disponeret over formuen ved testa‐
mente, inden lovforslaget blev fremsat, men hvor båndlæg‐
gelsen endnu ikke er kommet på plads.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 20. november 2018. Lovforslaget blev ef‐
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt‐
telsen. Den 12. november 2018 sendte skatteministeren hø‐
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
[Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> skriftli‐
ge henvendelser om lovforslaget. ]
[Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <> spørgsmål
til <>ministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret. ]
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1982197_0004.png
4
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1