Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 27 Bilag 5
Offentligt
1979645_0001.png
30. november 2018
J.nr. 2018-2528
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven og ligningsloven
(Mere robuste skatteregler for trusts som opfølgning på Skattelovrådets rapport).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
1979645_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven og ligningsloven (Mere
robuste skatteregler for trusts som opfølgning på Skattelovrådets rapport) (L
27)
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 1, stk. 1, nr. 4,
affattes således:
»4) Fonde, trusts og andre selvejende institutioner, der er oprettet i udlandet,
på Færøerne eller i Grønland, hvis ledelsen har sæde her i landet. Dette gælder,
uanset hvor fonden, trusten eller den selvejende institution eventuelt er indregistre-
ret. Trusts, der efter udenlandske regler må anses for at udgøre et selvstændigt
skattesubjekt, men som efter danske regler ikke anses for at udgøre et selvstændigt
skattesubjekt, omfattes endvidere af bestemmelsen, hvis trusten ville have haft le-
delsens sæde her i landet, hvis den havde været et selvstændigt skattesubjekt i
Danmark, jf. 1. pkt. 1. og 3. pkt. gælder dog ikke, hvis trustens indkomst beskattes
efter ligningslovens § 16 K, hvis der er betalt indskudsafgift af kapitalen efter § 3
A, eller hvis der er betalt båndlæggelsesafgift efter § 3 C.««
[Sproglig præcisering af bestemmelsen]
2)
Nr. 7
affattes således:
»7. I
§ 3, stk. 6, 1. pkt., § 4, stk. 7, 1. pkt.,
og
§ 5, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »fonde«
til: »fonde m.v.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7, hvor ændring af § 5, stk. 1, 1. pkt., nu
indgår]
3)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 3 C
affattes
stk. 1, 1. pkt.,
således:
»En skattepligtig omfattet af kildeskattelovens § 1, dødsboskattelovens § 1,
stk. 2, selskabsskattelovens § 1 eller fondsbeskatningslovens § 1, som båndlægger
kapital uden aktuel kapitalejer eller rentenyder, hvorefter der hverken i udlandet
eller her i landet sker løbende beskatning af hele eller dele af afkastet af den bånd-
lagte kapital, skal svare en afgift på 20 pct. af det beløb, der båndlægges.«
Side 2 af 7
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
1979645_0003.png
[Det præciseres, at bestemmelsen finder anvendelse for båndlagt kapital, hvor
der ikke er sket løbende beskatning af hele eller dele af afkastet.]
4)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 3 C
affattes
stk. 2
således:
»Stk. 2.
I stedet for betaling af den i stk. 1 nævnte afgift kan båndlæggeren el-
ler administrator vælge, at kapitalen beskattes efter de regler, der gælder for fonde,
trusts og andre selvejende institutioner omfattet af § 1, stk. 1, nr. 4. Det er en be-
tingelse for beskatning efter 1. pkt., at meddelelse om valget sker samtidig med
meddelelse efter stk. 4, 1. pkt.«
[Præcisering af bestemmelsen]
5)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 3 C
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Stk. 1-5 gælder dog ikke for gravstedskonti.«
[Præcisering af, at der ikke skal beregnes afgift af gravstedskonti]
6)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og to steder i
2. pkt.,
og i
stk. 8, 3. pkt.,
og
§ 13, 1.
pkt.,
ændres »fonden eller foreningen« til: »fonden m.v. eller foreningen«.«
[Korrektion af en fejl i lovforslaget]
7)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»I den efter § 3 opgjorte indkomst kan de i § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, nævnte fonde
m.v. desuden foretage fradrag for hensættelser til konsolidering af fondskapital el-
ler anden tilsvarende kapital.««
[Præcisering af, at f.eks. en trust kan foretage fradrag for hensættelser til kapi-
tal, der svarer til fondskapital.]
Til § 3
Side 3 af 7
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
1979645_0004.png
8)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 1-9, 11-13 og 01, har virkning for indkomstår, der påbegyndes
fra og med den 3. oktober 2018. For en trust, der som følge af § 1, nr. 1-9, 11-13
eller 01, bliver skattepligtig til Danmark, anses aktiver og passiver for anskaffet på
det faktiske anskaffelsestidspunkt til handelsværdien den første dag under dansk
skattepligt. Selskabsskattelovens § 4 A finder tilsvarende anvendelse, idet den før-
ste dag under dansk skattepligt, jf. 1. pkt. anses for tilflytningstidspunktet.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6 og præcisering af, hvordan man behandler
en trust, der har eller får ledelsens sæde i Danmark i perioden fra og med den 3.
oktober 2018 og til og med det første indkomstår, som reglerne får virkning for.]
9)
Stk. 4
affattes således:
»Stk.
4.
§1, nr. 10, har virkning for kapital, der er båndlagt, indskudt eller indgået i
en stiftelse af en fond eller trust fra og med den 3. oktober 2018. Forfaldstidspunk-
tet for betaling af afgift og afgivelse af meddelelse til told- og skatteforvaltningen
er tidligst den 1. februar 2019. Båndlæggelser, der sker i overensstemmelse med
testamente, hvor testator er afgået ved døden mindre end 6 måneder inden den 3.
oktober 2018, vil ikke være omfattet af § 3 C.«
[Sproglig præcisering, udskydelse af forfaldstidspunktet for betaling af afgift og
afgivelse af meddelelse til Skatteforvaltningen samt fritagelse af båndlæggelser,
som testator ved testamente har bestemt, inden lovforslaget blev fremsat, men som
ikke er gennemført på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved den i lovforslaget foreslåede § 3 C skal der betales en afgift på 20 pct. ved
båndlæggelse af kapital uden aktuel kapitalejer eller rentenyder. Bestemmelsen
skal finde anvendelse, hvis båndlæggeren er fuldt skattepligtig her til landet og er
en fysisk person, et dødsbo, et selskab eller en fond. Bestemmelsen vil desuden
finde anvendelse, uanset om båndlæggelsen finder sted i Danmark eller i udlandet
efter udenlandske regler. Det afgørende er, at kapitalen hverken efter danske eller
udenlandske regler undergives beskatning.
Side 4 af 7
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
1979645_0005.png
Ved ændringsforslaget foreslås det at præcisere, at §§ 3 A og 3 C, som nævnt i
lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 4, henviser til hhv. en indskudsafgift efter § 3 A og en
båndlæggelsesafgift efter § 3 C.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7, hvorved
bestemmelsen i fondsbeskatningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt. affattes på ny. Den fore-
slåede ændring af § 5, stk. 1, 1. pkt., indgår således i ændringsforslag nr. 7. Den
skal derfor ikke også indgå i lovforslagets § 1, nr.7.
Til nr. 3
Det foreslås at præcisere, at den foreslåede § 3 C om beregning af afgift af bånd-
lagt kapital finder anvendelse for båndlagt kapital, hvor der ikke er sket løbende
beskatning af hele eller dele af afkastet.
Til nr. 4
Båndlæggeren eller administratoren kan efter den i lovforslagets foreslåede § 3 C
vælge, at kapitalen beskattes efter de regler, der gælder efter fondsbeskatningslo-
vens § 1, stk. 1, nr. 4, og dermed undgå at betale den i stk. 1 nævnte afgift.
Det foreslås i ændringsforslaget at præcisere henvisningen i § 3 C til fondsbeskat-
ningslovens § 1, stk. 1, nr. 4, således at det fremgår, at denne gælder for fonde,
trusts og andre selvejende institutioner, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Endvidere fore-
slås det at præcisere, at det er en betingelse for beskatning efter § 1, stk. 1, nr. 4, at
der er sket meddelelse herom samtidig med, at der er givet meddelelse om bånd-
læggelsen.
Til nr. 5
Efter praksis medregnes renter fra en gravstedskonto ikke ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Der er tale om en særregel med begrænset anvendelses-
område, hvorfor det foreslås at gravstedskonti undtages fra den foreslåede bånd-
læggelsesafgift. Der skal således være tale om en gravstedskonto, der opfylder de
betingelser, der efter praksis indebærer, at renter ikke medregnes ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Disse betingelser er:
- Arvingerne
har ved deres underskrift på boopgørelsen fraskrevet sig rådighedsretten
over indeståendet på kontoen og har indbyrdes aftalt, at ingen skal have fri rådighed
over kontoen.
- Kontoen noteres som en gravstedskonto.
Side 5 af 7
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
1979645_0006.png
- Der er indgået bindende aftale med pengeinstituttet om, at der kun kan hæves på
kontoen til dækning af dokumenterede vedligeholdelsesomkostninger på gravstedet.
- Kontoen kan kun oprettes i forbindelse med dødsfald ved et engangsindskud. Betin-
gelsen om dokumenterede vedligeholdelsesomkostninger forstås således, at pengein-
stituttet kun må foretage udbetalinger efter regning.
- Indeståendet skal tilfalde kirkekassen ved gravstedets sløjfning.
- Der må kun indskydes et beløb på kontoen, der står i rimeligt forhold til udgiften til
vedligeholdelse af et bestemt gravsted.
Det er endvidere forudsat, at gravstedskontoen ikke er oprettet som et selvstændigt
skattesubjekt efter fondslovgivningen. Betingelserne er beskrevet i Juridisk Vej-
ledning, afsnit C.A.11.1.2.
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk. 6, som præciserer, at der
ikke skal beregnes afgift af gravstedskonti efter den foreslåede § 3 C.
Til nr. 6
Der er tale om en korrektion af en fejl i lovforslaget, idet det i lovforslagets § 1, nr.
11, ved en fejl var foreslået at § 4, stk. 2, 14. og 15. pkt., skulle ændres i stedet for
§ 4, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 7
Det foreslås at præcisere, at fondsbeskatningslovens § 5, stk. 1, tillige finder an-
vendelse på anden kapital af tilsvarende karakter som fondskapital. Der skal være
tale om kapital, der svarer til fondskapital. Ændringen sikrer, at trusts kan foretage
fradrag for hensættelser til konsolidering af kapital, der svarer til fondskapital for
en fond.
Til nr. 8
Stk. 3, 1. pkt., ændres som konsekvens af ændringsforslag nr. 6. For så vidt angår
2. pkt. er der tale om en præcisering af, hvordan man behandler aktiver og passiver
i en trust, der får ledelsens sæde i Danmark i perioden fra og med den 3. oktober
2018 og til og med det første indkomstår, som reglerne får virkning for. I en sådan
situation anses aktiver og passiver for anskaffet på det faktiske anskaffelsestids-
punkt til handelsværdien på den første dag under dansk skattepligt. Afskrivnings-
berettigede aktiver behandles på samme måde som ved indtræden af skattepligt ef-
ter reglerne i selskabsskatteloven.
Side 6 af 7
L 27 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
1979645_0007.png
Til nr. 9
Det foreslås at præcisere, at § 1, nr. 10, i lovforslaget finder anvendelse for kapital,
der er båndlagt, indskudt eller indgået i en stiftelse af en fond eller trust fra og med
den 3. oktober 2018.
Dernæst foreslås forfaldstidspunktet for betaling af afgift og afgivelse af medde-
lelse til Skatteforvaltningen udskudt til efter ikrafttrædelsen af loven.
Det foreslås at præcisere, at båndlæggelser, der sker i overensstemmelse med te-
stamente, hvor testator er afgået ved døden mindre end 6 måneder inden den 3. ok-
tober 2018, ikke vil være omfattet af § 3 C, hvorfor der ikke skal beregnes afgift af
båndlæggelsen i en sådan situation. Denne præcisering skyldes, at der kan være si-
tuationer, hvor testator er afgået ved døden og har disponeret over formuen ved te-
stamente inden lovforslaget blev offentliggjort, men hvor båndlæggelsen endnu
ikke er kommet på plads.
Side 7 af 7