Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 26
Offentligt
1970739_0001.png
19. november 2018
J.nr. 2018-6527
hlo
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 26 - Forslag til Aktiesparekontolov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 8. oktober 2018 (L 26
bilag 2).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/10-18 fra Fundmarket A/S, til skatteministeren
1970739_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. oktober 2018 fra Fundmarket A/S, jf.
L 26
bilag 2.
Svar
Fundmarket A/S har henvendt sig til Skatteudvalget den 8. oktober 2018, jf. L 26
bilag
2. Den 30. oktober 2018 havde Fundmarket A/S foretræde for udvalget og har i den for-
bindelse udleveret yderligere materiale, jf. L 26
bilag 4.
Fundmarket A/S foreslår, at investeringsforvaltningsselskaber
ligesom pengeinstitutter
får mulighed for at udbyde aktiesparekonti efter den foreslåede aktiesparekontolov.
Fundmarket A/S er et investeringsforvaltningsselskab, der er godkendt af Finanstilsynet.
Fundmarket A/S anfører, at selskabet er det første investeringsforvaltningsselskab i Dan-
mark, som vil udbyde andele i kontoførende investeringsforeninger eller andelsklasser
heraf til detailmarkedet i Danmark. Udbuddet vil ske via Investeringsforeningen Portfo-
lioManager, som er etableret i 2018.
Fundmarket A/S anfører bl.a., at det er omkostningsbesparende for investorerne at inve-
stere via kontoførende investeringsforeninger i forhold til investering gennem pengeinsti-
tutter, idet medlemmerne bl.a. sparer omkostninger til distribution, børsnotering, kurtage,
tegningsprovision og gebyr til værdipapircentral, at investeringsrådgivning tilbydes gen-
nem bankuafhængige investeringsrådgivere, at en omkostningsbesparelse på 1 pct. point
svarer til en skattelettelse på 10 pct. ved et forudsat afkast på 10 pct., og at Fundmarkets
teknologi giver tredjeparter mulighed for at danne rapporteringsmellemled mellem for-
eningerne og kunderne.
Erhvervsministeriet har til brug for min besvarelse oplyst følgende:
”Et investeringsforvaltningsselskab kan få en udvidet tilladelse af Finanstilsynet, som også
omfatter tilladelse til såkaldte accessoriske tjenesteydelser, herunder tilladelse til at opbe-
vare og forvalte finansielle instrumenter for investorers regning. Det vil sige, at investe-
ringsforvaltningsselskaber kan føre værdipapirdepoter for deres kunder.
Investeringsforvaltningsselskaber kan dog ikke få tilladelse til at føre kontantkonti for
kunder, fordi det vil stride mod pengeinstitutternes eneret til at modtage indlån, jf. § 7 i
lov om finansiel virksomhed. Et investeringsforvaltningsselskab kan således ikke modtage
indlån og skal derfor anvende en kontantkonto i et pengeinstitut i forbindelse med etable-
ring af en aktiesparekonto.”
Ved udarbejdelsen af lovforslaget er der lagt stor vægt på, at aktiesparekontoen skal
kunne administreres af de enkelte udbydere af aktiesparekonti. Et væsentligt element er,
at den enkelte udbyder skal kunne administrere indskudsloftet på 50.000 kr. Det er bag-
grunden for, at hver person kun kan oprette én aktiesparekonto, der skal bestå af en eller
flere indlånskonti og et eller flere værdipapirdepoter. Det fremgår af lovforslagets § 1 og §
Side 2 af 3
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/10-18 fra Fundmarket A/S, til skatteministeren
1970739_0003.png
4. Som det anføres i bemærkningerne, er det hensigten, at alle konti og depoter skal op-
rettes i det samme pengeinstitut og tilknyttes den samme aktiesparekonto.
Hvis det var muligt at oprette aktiesparekonti hos forskellige udbydere, vil det være sær-
deles vanskeligt for den enkelte udbyder at holde styr på, om indskudsloftet på 50.000 kr.
er overholdt.
For at kontrollere indskudsloftet er det nødvendigt, at udbyderen kender den samlede
værdi af aktiesparekontoen
både værdien af værdipapirdepotet og værdien af kontant-
kontoen. Den enkelte udbyder kan som udgangspunkt alene opgøre værdien af den konto
eller det depot, der er oprettet hos udbyderen selv. Hvis en del af aktiesparekontoen (vær-
dipapirdepotet) blev etableret hos én udbyder, mens en anden del (kontantkontoen) blev
etableret hos en anden udbyder, vil det således være vanskeligt for udbyderen at opgøre
aktiesparekontoens samlede værdi og dermed vanskeligt at kontrollere indskudsloftet.
Erhvervsministeriet har som det fremgår oplyst, at investeringsforvaltningsselskaber ikke
må føre kontantkonti (modtage indlån) for deres kunder. Kundernes kontantkonti skal
derfor oprettes i et pengeinstitut.
Det er Skatteministeriets vurdering, at det vil være vanskeligt at forene hensynet til, at ak-
tiesparekontoloven skal være til at administrere for den enkelte udbyder, med Fundmar-
kets A/S’s ønske om at kunne udbyde aktiesparekonti. Det skyldes, at Fundmarket A/S
ikke kan opnå tilladelse til at føre en kontant indlånskonto, som er en nødvendig del af
aktiesparekontoen.
Som skatteminister er jeg helt enig i, at det er hensigtsmæssigt at udbrede konkurrencen
på det finansielle marked mest muligt. Det er utvivlsomt til gavn for kunderne. Men rege-
ringen kan desværre ikke gå ind for at udvide aktiesparekontoen på en sådan måde, at ak-
tiesparekontoen bliver vanskelig at administrere.
Det skyldes for det første udfordringen med kontantkonti. For det andet ser det ud til, at
Fundmarket A/S’s hovedprodukt –
andele i kontoførende investeringsforeninger
ikke
kan anses for værdipapirer. Alene værdipapirer i form af aktier og investeringsbeviser kan
således indgå på aktiesparekontoen.
Det vil dog være glædeligt, hvis det, efter en indkøringsperiode, hvor vi har høstet erfarin-
ger med ordningen i praksis, kan være muligt at tilrette ordningen og i den forbindelse
udvide kredsen af finansielle virksomheder, der kan udbyde aktiesparekontoen.
Side 3 af 3