Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 26 Bilag 8
Offentligt
1968110_0001.png
14. november 2018
J.nr. 2018-6527
hlo
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 26 - Forslag til aktiesparekontolov.
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1968110_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til aktiesparekontolov (L 26)
Til § 20
1)
Paragraffen affattes således:
Ӥ
20.
Instituttet skal indbetale skat, jf. § 14 og § 16, stk. 3, og eventuel afgift,
jf. § 9, stk. 3, 2. pkt., til told- og skatteforvaltningen. Skat og afgift for et ka-
lenderår forfalder til betaling den 22. januar efter kalenderårets udløb.”
[Alene forfaldstidspunktet angives i loven]
Til § 21
2)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”den sidste rettidige
indbetalingsdag”
til: ”forfalds-
dagen”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 24
3)
Paragraffen affattes således:
Ӥ 24.
Falder forfaldsdagen efter §§ 20, 22 eller 23 på en banklukkedag, ud-
skydes forfaldsdagen til førstkommende bankdag.”
[Ingen nedrunding. Udskydelse af forfaldstidspunktet til førstkommende bank-
dag]
Til § 32
4)
I
stk. 2, 2. pkt.,
udgår
”forfalder og”, og ”senest”
ændres
til: ”med
forfalds-
dag”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Side 2 af 6
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1968110_0003.png
5)
Som
stk. 3
og
4
indsættes:
”Stk.
3.
Forfaldstidspunkterne i § 23 finder ikke anvendelse ved indberetning
om rettelse af tidligere indberettet skat eller afgift for kalenderårene 2019-
2022. Beløb, der skal betales som følge af sådanne rettelser, forfalder 30 dage
efter indberetningen af rettelsen.
Stk. 4.
Falder forfaldsdagen efter stk. 2 eller 3 på en banklukkedag, udskydes
forfaldsdagen
til førstkommende bankdag.”
[Midlertidig udskydelse af forfaldstidspunktet ved rettelse af indberetninger.
Udskydelse til af forfaldstidspunktet til førstkommende bankdag]
Til § 37
6)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 11 a
indsættes i
stk. 1, nr. 3, 2. pkt.,
efter ”i
løbet af et kalenderår været fuldt”: ”skattepligtig”.
[Sproglig ændring]
7)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 50, stk. 3,
indsættes
efter ”Indberetningsplig-
ten efter”: ”§ 12, stk. 1, for så vidt angår renter og andet afkast,”.
[Renter på aktiesparekontoen skal ikke indberettes]
Side 3 af 6
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1968110_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslaget er om betalingsfrister angives både forfaldstidspunktet og sidste ret-
tidige frist for betaling af skat, eventuel afgift og tilbagebetalingskrav.
Alle betalinger efter aktiesparekontoloven skal imidlertid efter forslaget ske senest
på forfaldstidspunktet. Forfaldstidspunktet er dermed også sidste rettidige beta-
lingsdag. Det gælder både fristen for institutternes betaling af skat og afgift og fri-
sten for Skatteforvaltningens tilbagebetaling af for meget betalt skat og afgift.
Forfaldstidspunktet og sidste rettidige betalingsdag efter lovforslaget er således i
alle tilfælde sammenfaldende, hvorfor det er overflødigt at henvise til begge dele.
På denne baggrund foreslås det med ændringsforslaget kun at anvende terminolo-
gien forfaldsdag og undlade samtidig at anvende formuleringen sidste frist for ret-
tidig betaling.
Som følge heraf foreslås ændringer i § 20, § 21, stk. 2, § 24, stk. 2, og § 32, stk. 2.
Til nr. 2
Ændringsforslaget til forslagets § 21, stk. 2, er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1, hvorefter alene forfaldstidspunktet og ikke tillige fristen for sidste rettidige
betalingsdag anføres i loven.
Til nr. 3
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 24, stk. 1, hvorefter
der kun udbetales hele kronebeløb, udgår.
Tilsvarende regler om nedrunding findes i kildeskatteloven om udbetaling af over-
skydende skat og opkrævning af restskat for personer. Skat og eventuel afgift efter
aktiesparekontoloven skal imidlertid efter forslaget afregnes over pengeinstituttets
skattekonto. Udbetalinger over skattekontoen finder sted uden nedrunding til hele
kronebeløb. Det vil derfor være uhensigtsmæssigt at have en nedrundingsregel i
aktiesparekontoloven.
Det foreslås i lovforslagets § 24, stk. 2, at hvis sidste rettidige betalingsdag for skat
eller afgift falder på en banklukkedag, forlænges fristen til førstkommende bank-
dag.
Side 4 af 6
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1968110_0005.png
Det foreslås at ændre ”sidste rettidige betalingsdag” til ”forfaldsdagen”,
idet alene
forfaldsdagen foreslås anført i loven som udtryk for sidste rettidige betalingsdag.
Lovforslagets § 24, stk. 2, henviser imidlertid kun til § 22 (betalinger som følge af
forhøjelser og nedsættelser) og til § 23 (betalinger som følge af rettede indberet-
ninger). Der burde også have været henvist til § 20 om ordinær betaling af skat og
afgift efter aktiesparekontoloven, hvilket det foreslås at rette op på med ændrings-
forslaget.
Det foreslås således med ændringsforslaget, at når forfaldstidspunktet for ordinær
betaling af skat eller afgift falder på en banklukkedag, udskydes forfaldstidspunk-
tet
og dermed sidste frist for rettidig betaling
til førstkommende bankdag.
Til nr. 4
Ændringsforslaget til lovforslagets § 32, stk. 2, er en konsekvens af ændringsfor-
slag nr. 1, hvorefter alene forfaldstidspunktet og ikke tillige fristen for sidste retti-
dige betalingsdag anføres i loven.
Til nr. 5
Det foreslås i lovforslagets § 32, stk. 2, at den almindelige frist i forslagets § 20 for
betaling af skat og eventuel afgift for kalenderårene 2019-2022 udskydes fra den
22. januar til den 22. februar efter kalenderårets udløb.
Baggrunden for den midlertidige udskydelse er, at der i en overgangsperiode, hvor
Skatteforvaltningen behandler institutternes indberetninger manuelt, er behov for,
at der forløber en vis periode mellem indberetningen og forfaldstidspunktet, så
Skatteforvaltningen bliver i stand til at behandle de indberettede oplysninger.
Det foreslås i lovforslagets § 23, at skat og eventuel afgift som følge af institutter-
nes indberetning af rettelser af tidligere indberetninger forfalder på dagen for ind-
beretning af rettelsen, når der er tale om en forhøjelse, mens tilbagebetalingskravet
forfalder 14 dage efter indberetningen, når der er tale om en nedsættelse.
Også i forbindelse med rettede indberetninger har Skatteforvaltningen i en over-
gangsperiode behov for, at der forløber en vis periode mellem indberetningen og
forfaldstidspunktet.
Det foreslås med ændringsforslaget om indsættelse af stk. 3 i lovforslagets § 32, at
forfaldstidspunktet udskydes til 30 dage efter indberetningen, når rettelsen vedrø-
rer skatter og afgifter for kalenderårene 2019-2022. Både ved en rettelsesindberet-
ning om en forhøjet skat eller afgift og ved en rettelsesindberetning om nedsat skat
Side 5 af 6
L 26 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1968110_0006.png
eller afgift skal beløbet i overgangsperioden således først forfalde til betaling 30
dage efter den dag, instituttet indberetter rettelserne.
Endvidere foreslås der bestemmelser i lovforslagets § 32 svarende til de foreslåede
generelle regler om, at forfaldsdagen også i overgangsperioden på 4 år udskydes til
førstkommende bankdag, når forfaldsdagen falder på en banklukkedag.
Til nr. 6
Der er alene tale om en sproglig ændring.
Til nr. 7
Det foreslås med ændringsforslaget, at renter og andet afkast på aktiesparekontoen
ikke skal indberettes til Skatteforvaltningen. Baggrunden er, at renter på aktiespa-
rekontoen ikke skal medregnes i indkomstopgørelsen uden for aktiesparekontoen.
Efter de gældende regler i skatteindberetningslovens § 12 skal pengeinstitutter
m.v. indberette til Skatteforvaltningen om renter af indskud. Oplysningerne anven-
des af Skatteforvaltningen, så de pågældende renteindtægter eller -udgifter kan
indgå i personens skattepligtige indkomst. Der er imidlertid ikke behov for, at ren-
ter på aktiesparekontoen indberettes.
Efter lovforslagets § 7 kan der ikke optages lån på aktiesparekontoen, og efter lov-
forslagets § 8 kan der ikke opnås renter eller kurstillæg på et indestående på aktie-
sparekontoen.
Der kan imidlertid alligevel opstå renteudgifter på aktiesparekontoen. I den situa-
tion, hvor der ikke er tilstrækkelige kontante midler på indlånskontoen til dækning
af skatten på aktiesparekontoen, er pengeinstituttet alligevel forpligtet til at indbe-
tale skatten på ejerens vegne og at trække beløbet på indlånskontoen, der herved
vil gå i minus. Herved kan der opstå renteudgifter på aktiesparekontoen af det ne-
gative indestående.
Det er ikke hensigten, at pengeinstituttet skal indberette disse renteudgifter til
Skatteforvaltningen. Det skyldes, at renteudgifterne på aktiesparekontoen ikke kan
fratrækkes ved indkomstopgørelsen. Renteudgifterne vil derimod reducere beskat-
ningsgrundlaget på aktiesparekontoen.
Uanset om pengeinstituttet betragter overtrækket på indlånskontoen som et lån el-
ler som et negativt indestående på indlånskontoen, er det hensigten med ændrings-
forslaget, at renteudgifterne ikke skal indberettes.
Side 6 af 6