Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 26 Bilag 7
Offentligt
Til Skatteudvalget:
Fra : Skatteborgerne.dk
Udvalget opfordres til at nedlægge forslaget. L29
Motivering:
-Forslaget vil øge antalle af
’cigarkasser’
[kildeartsbegrænsninger] skattevæsenets subjektive opdeling af
investeringsklasser fra indskud, obligationer, aktier, pantebreve, unoterede aktier, kapitalselskaber,
investeringsselskaber, ETF’er, financielle aktiver, osv.
- Der er næsten kun begrænsninger og en start på kr 50.000 er latterligt lille og alt for lidt for fornuftige
anlægsinvesteringer, når der skal tages hensyn til risiko og spredning.
- Alle andre civiliserede lande er gået den modsatte vej og har et rationelt enkelt system til gavn for
borgerne.
- Cigarkassesystemet er direkte diskriminerende og designet, så Skat tager gevinsterne og tabene ender
hos borgene. Tydeligt er risiko ikke et element, der indgår i Skats lovgivning.
- Der er indbygget bøder for forkert brug
–
lidet motiverende
- Der indføres begrænsninger for danskere med dobbeltbeskatning, men som opholder sig uden for Dk-
diskriminering som i
’havelågeskatten’
- Systemet skal udliciteres til finansinstitutioner ligesom
’udbytteskatten’-
forventes det at
institutionerne gør det gratis???
- Den nuværende opgørelse af borgerens tab og vinding er en helt igennem ubrugelig opgørelse, der har
været fyldt med fejl siden etableringen i 2010, og som er fuldstændig ubrugelig og ikke reviderbar i
forhold til den virkelige verden og opgørelser fra banker. Dette burde ændres eller nedlægges i det
mindste kunne udtrækkes i en form, der kan behandles i et regneark med sortering efter kriterier for
kildeart etc. og derefter afstemmes med de vilde tal i kildeartsopgørelserne i selvangivelserne.
-
-
Alternativ:
Skatteborgerne opfordrer til som allerede præsenteret for departements embedsmænd i 2005
en forenkling. Ophæv kildeartsopdelingen og brug én klasse - alt er opsparing/investering. (I
forvejen findes der jo særlige privilegerede opsparinger og forsikringer via pensionslovgivningen
og forsikringslovgivningen
–
alle områder som heller ikke kan sammenlæggges modregnes i de
frie midler)
Lad der være én skattesats, som er den samme for tab og vinding og ubegrænset
modregning/fremføring for tab. En masse love Skat selv har svært ved at overskue og
administrere vil følgende også kunne forenkles kraftigt. Civiliserede lande som vore naboer gør
det allerede, hvor svært kan det være?
-
-
Genenmgang af forslaget med indsatte kommentarer.
Aktiesparekonti. 2018
Lovforslaget om aktiesparekonti har fundament i en aftale af den 12. november 2017 mellem regeringen,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om en række forskellige erhvervsrettede initiativer. Det overordnede
formål med aftalen er at styrke rammevilkårene for erhvervslivet. En af delmålsætningerne er
–
som det
siges i aftaleteksten
–
at styrke iværksætter- og aktiekulturen.
Ordningen om aktiesparekonti er et delelement i denne målsætning.
Formålet er give danskerne et større
incitament til at spare op i aktier.
Med aktiesparekonti introduceres et enkelt
[for borgeren?]og
skattemæssigt mere gunstigt alternativ til de gældende regler om aktionærbeskatning vedrørende visse