Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 23 Bilag 1
Offentligt
1947127_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor Center for tele
Dato
august 2018
J nr.
2017-2324
/ SSHM
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om elektroniske kommunikati-
onsnet- og tjenester (Kommuners tilskud til udrulning af elektroniske kommunikati-
onsnet, tildeling af nummerressourcer til Machine-to-Machine (M2M) kommunikati-
on, ophævelse af regler om Bredbåndsgarantiordningen)
Lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet- og tjenester blev sendt i eks-
tern høring den 20. juni 2018 med frist for afgivelse af høringssvar den 8. august 2018.
Der er modtaget i alt 15 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 9 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Brancheforeningers samlede høringssvar (Dansk Erhverv, IT-Branchen og Telein-
dustrien)
Dansk Energi
DI Digital
Forbrugerrådet TÆNK
Hi3G
Kommunernes Landsforening (KL)
Landbrug & Fødevarer
Region Nordjylland
TDC
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Ministeriets bemærkninger er markeret
med kursiv. Det bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. For detaljerede
oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Maksimalpriser for udlandstelefoni inden for EU
Nr. 2 Nummerressourcer til M2M kommunikation
Nr. 3 Bredbåndsgarantiordningen
Nr. 4: Klare rammer for kommuners tilskud til udrulning.
Side 1/7
L 23 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1947127_0002.png
1: Maksimalpriser for udlandstelefoni inden for EU
Dansk Erhverv, IT-Branchen og Teleindustrien, TDC, og DI Digital finder det usædvanligt,
at man lovgiver med henblik på at implementere et EU-direktiv, som endnu ikke er endeligt
vedtaget. Ovenstående høringsparter samt Hi3G mener, at dette er en væsentlig dansk over-
implementering af direktivbestemmelsen. Hi3G anfører endvidere, at direktivet alene om-
fatter forbrugere og ikke erhvervskunder.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet (herefter EFKM) bemærker, at der den 5. juni
2018 blev indgået en politisk aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om revisionen af
det centrale EU-regelsæt på teleområdet. Det fremgår af den politiske aftale, at der indfø-
res maksimalpriser for udlandstelefoni inden for EU, og at denne del af direktivet skal være
implementeret senest d. 15. maj 2019. For at overholde implementeringsfristen fandt mini-
steriet det nødvendigt at foreslå en hjemmel til ministeren til at udstede regler om prisregu-
lering af udlandstelefoni på baggrund af den kommende EU-regulering.
Imidlertid er den politiske aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet efterfølgende blevet
modificeret således, at reglerne om maksimalpriser for udlandstelefoni nu indarbejdes i en
forordning og dermed får umiddelbar retsvirkning i medlemsstaterne. På dette grundlag vil
bemyndigelsesbestemmelsen udgå af lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at de er optaget af konsekvenserne af reguleringen, idet
Landbrug & Fødevarer mener, at priserne på mobiltelefoni/-data er steget synkront med
begrænsninger i regulering af udlandstakster. Her henvises til, at prisregulering af roaming
synes at have flere konsekvenser end regulering af udlandstelefoni.
EFKM bemærker, at der som udgangspunkt er fri prisdannelse på telemarkedet, og at sti-
gende omkostninger / faldende indtjening for teleselskaberne kan medføre prisstigninger.
Det bemærkes dog, at de danske telepriser overordnet set er lave sammenlignet med det
øvrige EU, og det er ikke vurderingen, at priserne generelt er stigende.
Forbrugerrådet Tænk støtter indførelsen af en hjemmel til at gennemføre maksimalpriser for
udlandsopkald i EU, som imødekommer et mangeårigt krav fra de europæiske forbrugeror-
ganisationer. Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at der fra dansk side arbejdes for, at det
utvetydigt fremgår af det kommende direktiv, hvorledes maksimalprisen beregnes. Det bør
således undgås, at den reelle pris kan øges gennem brug af opkaldsafgift eller taksering per
minut i stedet for taksering per sekund.
EFKM bemærker, at der er indgået en politisk aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet,
og at teksten ikke forventes ændret yderligere.
2: Nummerressourcer til M2M kommunikation
KL er positive over for lovforslaget, da det styrker kommuners mulighed for at benytte
M2M kommunikation, herunder sensorteknologi, som kommunerne har stort fokus på.
Side 2/7
L 23 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1947127_0003.png
EFKM har noteret sig opbakningen til lovforslaget.
Dansk Erhverv, IT-Branchen og Teleindustrien samt TDC mener, at forslaget åbner en
række tekniske udfordringer og, høringsparterne savner en nærmere analyse af problemets
omfang og konsekvenserne af denne løsning. Høringsparterne ønsker sikkerhed for, at man
på enkel og effektiv måde kan håndtere de tekniske implikationer, som forslaget måtte
medføre.
Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien, TDC og DI Digital opfordrer til, at der
gennemføres et udredningsarbejde, som adresserer problemets omfang, de tekniske
udfordringer samt skitserer eksisterende og kommende løsninger i tæt dialog med branchen.
Hi3G er uforstående over for, at forslaget ikke er blevet drøftet med virksomheden forud for
høringen og deltager gerne i et møde herom.
På baggrund af høringen finder EFKM, at der er behov for mere indgående drøftelser med
branchen om de tekniske løsninger, som kan give frit udbydervalg for M2M- kommunikati-
on.
Derfor ændres denne del af lovforslaget til en bemyndigelse, der giver Energistyrelsen
hjemmel til at fastsætte regler om tildeling af nummerressourcer til M2M-kommunikation.
Et eksempel på en teknisk løsning er, at Energistyrelsen tildeler nummerressourcer til of-
fentlige myndigheder og virksomheder til brug for M2M-kommunikation. De offentlige
myndigheder og virksomheder har herefter selv rådighed over nummerressourcerne, og kan
producere og installere egne SIM-kort i egne terminaler. Dette vil give myndigheden eller
virksomheden mulighed for at flytte sine numre til et andet teleselskab.
Energistyrelsen har indledt de nævnte drøftelser med branchen. Med en
bemyndigelsesbestemmelse kan Energistyrelsen fastsætte nærmere regler på baggrund af
denne dialog.
Hi3G er bekymret for, at offentlige myndigheder og virksomheder teknisk og
administrativt bliver såkaldte
mobile virtuelle netværksoperatører (MVNO’er) ved tildeling
af nummerressourcer.
EFKM bemærker, at offentlige myndigheder og virksomheder ikke bliver udbydere med
deraf følgende forpligtelser og rettigheder, jf. telelovens bestemmelser herom. Den tekniske
løsning kan være lig den, der benyttes til MVNO’er, men
eftersom myndighederne og
virksomheder ikke udbyder tjenester, vil de ikke juridisk blive betragtet som udbydere.
Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien og TDC finder, at lovforslaget har den ulempe,
at offentlige myndigheder og virksomheder, som ønsker at anvende egne SIM-kort, i første
omgang skal udskifte SIM-kort i eksisterede M2M-løsninger, før egne SIM-kort kan benyt-
tes.
EFKM bemærker hertil, at det er korrekt, at der i den foreslåede ordning skal udskiftes
SIM-kort, såfremt offentlige myndigheder eller virksomheder ønsker at benytte egne SIM-
Side 3/7
L 23 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1947127_0004.png
kort i eksisterende M2M-løsninger. Hjemlen har dog primært et fremadrettet sigte. Det er
forventningen, at der i fremtiden vil være behov for mange flere M2M-løsninger, hvor egne
SIM-kort fra starten kan benyttes, og hvor man således undgår, at der skal skiftes SIM-kort
i de enkelte M2M-enheder. Endvidere bemærkes, at det er frivilligt for offentlige myndighe-
der og virksomheder at benytte den foreslåede ordning.
Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien, TDC, og Hi3G bemærker i deres høringssvar,
at eSIM-kort, som sikrer, at der efterfølgende kan skiftes udbyder uden at udskifte SIM-
kort, med fordel kan benyttes i M2M-løsninger. Endvidere bemærkes, at det forventes, at
eSIM-kort i en nær fremtid vil være tilgængeligt på markedet. Parterne nævner også, at
terminalerne, der benyttes til M2M-løsninger, med fordel kan understøtte multi-SIM, inden
eSIM-kort vil blive udbudt på markedet. Landbrug og Fødevarer bakker op om formålet
med forslaget, men organisationen er ikke enig i konsekvensvurderingen, idet de forventer
at udbredelse af eSIM vil gå hurtigt.
EFKM bemærker hertil, at den i lovforslaget foreslåede ordning ikke er til hinder for, at
eSIM-kort, multi-SIM eller andre SIM-kort teknologier benyttes i offentlige myndigheders
eller virksomheders M2M-løsninger, når de er tilgængelige på markedet. Det er dog ifølge
ministeriets oplysninger uvist, hvornår eSIM-kort vil blive udbudt på markedet til M2M-
løsninger. Lovforslaget er et alternativ til eSIM-kort eller andre fremtidige løsninger, som
skal være med til at sikre, at der ikke indtil brugen af fx eSIM-kort vil være hindringer for
den forventede store brug af M2M-løsninger, som følge af udrulningen af 5G.
Den foreslå-
ede ordning
er teknologineutral og stiller ingen hindringer i vejen for eksisterende eller
fremtidige teknologier og løsninger. Endvidere bemærkes, at det er frivilligt for offentlige
myndigheder og virksomheder at benytte den foreslåede ordning.
3: Bredbåndsgarantiordningen
DI Digital, Dansk Energi, Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien, Hi3G, KL og TDC
støtter forslaget om ophævelse af Bredbåndsgarantiordningen.
Forbrugerrådet Tænk henviser til, at det bør fremgå af bemærkningerne til lovforslaget, at
der reelt er tale om en forringelse af forbrugerbeskyttelsen af de forbrugere, der anvender
mindre selskaber med alternative teknologier som fx FWA til at levere højhastighedsbred-
bånd. Forbrugerrådet Tænk finder ikke, at den landsdækkende dækning med 2 Mbit/s vil
være et tilstrækkeligt alternativ for disse forbrugere i tilfælde af et selskabs konkurs eller
rekonstruktion.
EFKM bemærker, at ophævelse af reglerne om Bredbåndsgarantiordningen er en del af den
politiske aftale, Bredbånd og mobil i digital topklasse
Fremtidens telepolitik for hele
Danmark, som blev indgået mellem alle Folketingets partier den 17. maj 2018. Bredbånds-
garantiordningen har ikke været anvendt, siden den blev etableret i 2013. Ordningen skal
alene sikre en nøddrift for et selskabs kunder i en periode på op til 30 dage, hvorfor kun-
derne i alle tilfælde herefter skal finde en ny teleudbyder. Med andre ord har Bredbåndsga-
Side 4/7
L 23 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1947127_0005.png
rantiordningen aldrig skullet sikre en permanent løsning for de kunder, hvis selskab går
konkurs. Branchens løbende udbygning af teleinfrastrukturen med hastigheder over 2
Mbit/s og bedre dækning gennem kommende auktioner og Bredbåndspuljen betyder, at
ordningen ikke er nødvendig. Endelig findes der i dag en række forskellige tekniske løsnin-
ger, der kan bidrage til at få højere hastigheder end 2 Mbit/s. EFKM finder på denne bag-
grund ikke, at der reelt er tale om en forringelse af forbrugerbeskyttelsen, hvorfor lov-
forslaget ikke justeres, som foreslået af Forbrugerrådet Tænk.
4: Klare rammer for kommuners tilskud til udrulning
Generelle bemærkninger
KL er tilfreds med, at staten anerkender uhensigtsmæssigheden af de eksisterende regler,
som er komplicerede og uigennemskuelige. Region Nordjylland er ligeledes positiv over for
forslaget.
Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien, TDC, Landbrug og Fødevarer og DI Digital
støtter, at der skabes en tydelig hjemmel i teleloven, som skaber klarhed, og som fastlægger
og afgrænser kommunernes mulighed for at støtte udrulning af digital infrastruktur.
EFKM har noteret sig den brede opbakning til at indføre hjemlen og skabe en klarere lov-
givning.
KL henstiller til, at kommuner ikke afskæres muligheden for at understøtte initiativer, hvor
der i dag er direkte hjemmel i erhvervsfremmeloven.
EFKM bemærker hertil, at erhvervsfremmeloven ikke giver den ønskede klarhed for kom-
munerne eller sikkerhed for telebranchen, som den foreslåede hjemmel vil give. Ministeriet
vurderer ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at bevare muligheden for at bruge reglerne i
erhvervsfremmeloven efter udviklingen af nye tilskudsmodeller, da det vil skabe usikkerhed
om retsgrundlaget.
Region Nordjylland mener, at den støttede infrastrukturs hastighed skal følge det stigende
behov, og at der løbende sættes nationale mål fremadrettet. Dansk Energi og KL ser frem til
at indgå i den videre dialog om modeller for kommunale tilskud.
EFKM har noteret sig Region Nordjyllands input til tilskudsmodellernes indhold og ser
frem til parternes bidrag i processen fremadrettet.
Konkurrence
Region Nordjylland finder det positivt, at der skal udarbejdes klare regler for engrosadgang,
da konkrete og gennemskuelige regler har været efterspurgt. Region Nordjylland mener, det
er vigtigt, at leverandørerne inviteres til dialog om regler for engrosadgang.
Dansk Energi nævner, at de tidligere har foreslået, at tilskudsordninger bør tage hensyn til
den aktuelle konkurrencesituation således, at en dominerende spiller på markedet ikke tilde-
Side 5/7
L 23 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1947127_0006.png
les støttemidler. Dansk Energi mener desuden, at det bør sikres, at tilskudsordninger inde-
holder objektive kriterier om at fremme konkurrencen på bredbånd.
Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien, TDC og DI Digital skriver i deres hørings-
svar, at kommunale initiativer ikke må kollidere med private investeringer, og at udrulning
på markedsmæssige vilkår er afgørende for at fastholde teleudbydernes høje investeringsni-
veau.
Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien og TDC lægger vægt på, at kommunale til-
skudsordninger ikke bør have til hensigt at skabe konkurrenceforvridende, kommercielle
netværk.
EFKM bemærker, at formålet med bestemmelsen er at fremme udrulning af digital infra-
struktur i områder, hvor markedet ikke kan løfte udrulningen alene, ved at skabe klare
rammer for kommunernes tilskud hertil. Ordningen skal skabe klare rammer og forudsige-
lighed for både kommuner og teleudbydere. Den skal bidrage til gennemsigtighed i udrul-
ningsprocesser og sikre overensstemmelse med statsstøttereglerne, således at konkurrencen
ikke påvirkes negativt. Branchen og kommunerne vil blive inddraget i udviklingen af til-
skudsmodeller.
Teknologineutralitet
Di Digital og Hi3G ønsker, at tilskud kun skal gives til teknologineutrale løsninger, dvs. at
tilskud ikke kun skal tilgodese fastnettet men også mobilnettet.
EFKM bemærker, at de tilskudsmodeller, der udvikles på baggrund af den forslåede hjem-
mel, bl.a. skal overholde de europæiske statsstøtteregler, herunder regler om teknologineu-
tralitet. I det omfang mobile løsninger kan leve op til de hastigheds- og kvalitetskrav, som
måtte blive fastsat, vil de dermed også kunne modtage tilskud. Det er også i dag tilfældet
med bredbåndspuljen.
Kortlægning
Dansk Erhverv, IT-Branchen, Teleindustrien, TDC, DI Digital og Region Nordjylland fin-
der det fornuftigt, at udgangspunktet for støtteberettigelse fastlægges af Energistyrelsen
gennem styrelsens kortlægning af mobil- og bredbåndsdækningen.
Hi3G mener ikke, der skal gives tilskud til udrulning i områder, hvor der allerede er god
mobil bredbåndsdækning, ligesom områder omfattet af dækningskrav fra frekvensauktioner
ikke bør kunne modtage tilskud.
EFKM har noteret sig opbakningen til, at kortlægningen af indsatsområder skal ske cen-
tralt. De nærmere principper for kortlægningen vil blive fastlagt i forbindelse med udvikling
af tilskudsmodellerne. I forhold til mobildækning fremgår det af regeringens teleudspil fra
marts 2018, at der til bredbåndspuljens kortlægning vil være dialog med telebranchen om,
hvorvidt dækningen med mobilt bredbånd kan indgå i kortlægningen til puljen. Erfaringer-
Side 6/7
L 23 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1947127_0007.png
ne fra dette arbejde vil indgå i overvejelserne i forhold til kortlægning på baggrund af den
foreslåede nye hjemmel.
Øvrige emner
Region Nordjylland ønsker, at regionerne, i samarbejde med en kommune, får adgang til at
anvende tilskudsmodellen.
Den foreslåede ordning afspejler den politiske aftale
om Bredbånd og mobil i digital top-
klasse - Fremtidens telepolitik for hele Danmark, som regeringen indgik med Folketingets
øvrige partier d. 17. maj 2018. Det er her aftalt
at skabe en ny hjemmel for kommunerne,
som foreslået i lovforslaget.
Region Nordjylland finder det er væsentligt, at klageadgang efter telelovens § 76, stk. 1,
over Energistyrelsens kortlægning kan anvendes ift. konkrete projekter, og at det skal sik-
res, at sagsbehandlingstiden maksimalt er 4 uger.
EFKM bemærker, at det er på nuværende tidspunkt ikke er afgjort, hvordan indsigelsespro-
cessen ift. Energistyrelsens kortlægning skal foregå. Som nævnt vil både kommuner og
telebranchen blive inddraget i udviklingen af tilskudsmodellerne. Dermed kan interessen-
ternes ønsker til proces også indgå i overvejelserne. Det findes ikke relevant at indføre en
særlig klagefrist i forhold til klager til teleklagenævnet over Energistyrelsens afgørelser i
forhold til kortlægning. De eksisterende regler om klager til teleklagenævnet findes til-
strækkelige.
Side 7/7