Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 227 Bilag 1
Offentligt
2048822_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2019
Sikkerhedskontoret
Michael Hadberg
2019-731-0043
1087667
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om ændring af straf-
feloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af
lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revi-
sionsbestemmelse)
1. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,
våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse) har i
perioden fra den 15. marts til den 5. april 2019 været sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten, Forenin-
gen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste,
Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet,
Bitbureauet, Danske Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettig-
heder, Dansk Journalistforbund, Justitia, Rådet for Digital Sikkerhed, Rets-
sikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk Forening, DI, Dansk
Erhverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORESTA, Brancheforeningen Te-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 227 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra justitsministeren
leindustrien, Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, Fore-
ningen af Danske Internet Medier, IT-Branchen, DI Digital, PROSA, SAM-
DATA (HK), Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk Forening,
KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Den-
mark ApS, SE/Stofa, Lejernes LO, Andelsboligforeningernes Fællesrepræ-
sentation, Dansk Magisterforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Dan-
hostel og KLID.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og or-
ganisationer:
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Ad-
vokatrådet, Datatilsynet, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Journalist-
forbund, Dansk Magisterforening, DI Digital, Hi3G Denmark ApS, HORE-
STA, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, IT-Bran-
chen, IT-Politisk Forening, PROSA, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, og Tele-
industrien.
I det følgende er gengivet hovedindholdet i høringssvarene, idet det bemær-
kes, at ikke alle høringsparternes bemærkninger og argumenter er medtaget.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Datatilsynet
og
Rigsadvokaten
har ikke bemærkninger til udkastet til lov-
forslag.
Advokatrådet
anerkender, at det kan være nødvendigt at inddrage de nye
svenske regler i processen, men finder det dog bekymrende, at Justitsmini-
steriet igen har valgt at udskyde revisionen af de danske logningsregler og
dermed fortsat opretholder logningsregler, som er i strid med EU-retten. Ad-
vokatrådet finder endvidere, at revisionen af logningsreglerne omhandler så
principielle spørgsmål af både juridisk og politifaglig karakter, at det er af-
gørende, at der – inden et lovforslag fremsættes for Folketinget – nedsættes
et bredt sammensat lovforberedende udvalg bestående af sagkyndige og re-
præsentanter for de involverede aktører, som kan levere et gennemarbejdet
lovforslag, hvor der er taget hensyn til alle aspekter i sagen.
2
L 227 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra justitsministeren
Dansk Energi, Dansk Erhverv, DI Digital, HORESTA, IT-Branchen
og
Teleindustrien
tager i et fælles høringssvar lovforslaget til efterretning. Hø-
ringsparterne understreger, at det ikke bidrager til at skabe klarhed på om-
rådet, at den revision af logningsreglerne, som oprindeligt blev fastsat i
2002, udskydes igen. Høringsparterne lægger vægt på, at udskydelsen bru-
ges til at sikre, at der udarbejdes forslag til nye bestemmelser, som dels vil
være i overensstemmelse med EU-Domstolens afgørelser, dels vil sikre, at
danske regler på området vil være i overensstemmelse med kommende reg-
ler fastsat i andre europæiske lande. Det er efter høringsparternes opfattelse
vigtigt, at der i sidste ende vedtages regler, som udspringer af en fælles EU-
forståelse.
Hi3G Denmark ApS
henviser i sit høringssvar til, at selskabet
er enig i høringssvaret fra Dansk Energi m.fl.
Dansk Journalistforbund
anfører, at da dommen i Tele2-sagen fra decem-
ber 2016 har slået fast, at de eksisterende danske logningsregler ganske gi-
vet ikke er i overensstemmelse med EU-retten, er det ikke acceptabelt, at
man udskyder en revision af loven endnu en gang. Forbundet finder, at der
i det mindste bør tages nogle midlertidige konsekvenser af dommen.
Dansk Magisterforening
finder det meget beklageligt, at revisionen af de
danske logningsregler udskydes endnu en gang med henvisning til de nye
logningsregler, som skal behandles i Sverige. Foreningen anerkender, at Ju-
stitsministeriet ønsker at tilvejebringe et fyldestgørende beslutningsgrund-
lag for, hvordan logningsreglerne fremadrettet skal indrettes. Foreningen
henviser dog til, at Tele2-sagen for længst har slået fast, at de eksisterende
logningsregler er uforenelige med EU-retten, og foreningen kan derfor ikke
tilslutte sig lovforslaget. Foreningen finder det på den baggrund uaccepta-
belt, at teleselskaberne ulovligt pålægges at indsamle store mængder data
om samtlige abonnenter i et endnu ukendt tidsrum, og henviser til, at udsky-
delsen sker på bekostning af borgernes ret til privatliv og databeskyttelse.
Foreningen anbefaler, at logningsreglerne ophæves, og at der arbejdes for
en målrettet logning, som ikke omfatter alle teleselskabernes kunder til en-
hver tid uden, at der foretages en sondring, begrænsning eller undtagelse i
forhold til formålet om bekæmpelse af grov kriminalitet.
Ingeniørforeningen IDA
udtrykker forståelse for, at udarbejdelsen af nye
logningsregler afventer Kommissionens arbejde. Foreningen ser en fordel i
at følge den svenske proces om nye logningsregler, idet foreningen finder
det afgørende, at de nye regler skal være gennemtænkte. Foreningen finder
det imidlertid ikke acceptabelt, at Danmark fortsat handler i strid med EU-
retten, idet den nuværende praksis er underkendt af EU-Domstolen. Fore-
3
L 227 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra justitsministeren
ningen kan på den baggrund ikke støtte en udskydelse af revisionen af loven,
medmindre den nuværende praksis, der strider mod EU-retten, stoppes om-
gående.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at regeringen fra slutningen
af 2016 og frem har været klar over, at de gældende danske logningsregler
er i strid med flere bestemmelser i EU’s Charter om grundlæggende rettig-
heder. Instituttet bemærker, at en afventning af Kommissionens endelige
retningslinjer er problematisk, når det vejes op mod det forhold, at de gæl-
dende danske regler er i strid med EU’s grundlæggende rettigheder. Insti-
tuttet bemærker endvidere, at svensk lovgivning ikke vil ændre på, at den
autoritative forståelse og anvendelse af EU-retten er forbeholdt EU-orga-
nerne, herunder i særdeleshed EU-Domstolen, som har taget stilling til, at
retstilstanden i Danmark er ulovlig. Instituttet bemærker i den forbindelse,
at en dom afsagt af EU-Domstolen er bindende for Danmark.
IT-Politisk Forening
finder det helt uacceptabelt i et demokratisk samfund,
at Justitsministeriet nu på 3. år opretholder en masseovervågning af den dan-
ske befolkning, som er i strid med EU-retten. Foreningen gør opmærksom
på, at Tele2-dommen tillige har en række konsekvenser for adgangen til log-
gede oplysninger, og at de gældende bestemmelser i retsplejeloven ikke le-
ver op til kravene i Tele2-dommen. Derudover bemærker foreningen, at det
fremgår af det svenske lovforslag, at den svenske regering bevidst har fra-
valgt en målrettet logningsordning, hvilket ifølge foreningen betyder, at en
dansk logningsordning baseret på det svenske lovforslag må indebære en
ganske betydelig risiko for, at lovgivningen senere bliver underkendt af EU-
Domstolen. Foreningen påpeger, at Justitsministeriet i stedet bør søge in-
spiration i Nederlandene, idet den nederlandske regering efter foreningens
opfattelse arbejder med en ny logningsordning, hvor der alene stilles krav
om lagring af oplysninger, der kan identificere en abonnent ud fra IP-adres-
ser og telefonnumre.
PROSA
anfører, at EU-Domstolen har fastslået, at logningsdirektivet ikke
var i overensstemmelse med EU’s Charter om grundlæggende rettigheder,
og at den nuværende praksis derfor er ulovlig. Forbundet mener derfor, at
logningen skal stoppes straks, men eventuelt kan genoptages i en mindre
indgribende form efter revisionen. Forbundet kan på den baggrund ikke an-
befale en lovændring, som indebærer, at en evaluering af loven udskydes,
men vil i stedet anbefale, at logningen afskaffes, da den er i strid med EU’s
Charter om grundlæggende rettigheder. Forbundet anfører, at man så heref-
ter kan evaluere hele lovkomplekset omkring terrorisme mv. Vælger man,
4
L 227 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra justitsministeren
at udskyde evalueringen, anbefaler PROSA, at man snarest indsamler data
til støtte for evalueringen.
Rigspolitiet
kan i det hele tilslutte sig det i lovforslaget anførte. Rigspoli-
tiet anfører, at det ikke kan udelukkes, at de igangværende forhandlinger om
en revision af e-databeskyttelsesdirektivet kan have indvirkning på den sam-
lede regulering af området, hvilket ud over det i lovforslaget anførte kan tale
for at udskyde en revision af reglerne. Rigspolitiet anfører endvidere, at
overvejelserne om en ændring af de danske regler bør omfatte en selvstæn-
dig vurdering af, hvordan det sikres, at de kommende regler understøtter
dansk politis konkrete operative behov. Rigspolitiet bemærker i den forbin-
delse, at loggede oplysninger udgør et centralt efterforskningsredskab, hvor-
for der efter Rigspolitiets opfattelse bør afsættes den fornødne tid til at sikre,
at en nyaffattelse af reglerne sikrer de bedst mulige operative rammer for
politiet.
Justitsministeriet har noteret de anførte synspunkter, der vil blive inddraget
i forbindelse med arbejdet med den kommende revision af logningsreglerne.
Efter Justitsministeriets opfattelse er det som anført i lovforslagets pkt. 3
særligt vigtigt, at regeringen – inden der fremsættes lovforslag om en revi-
sion af de danske logningsregler – får mulighed for grundigt at undersøge,
hvordan den svenske regering inden for rammerne af EU-retten håndterer
de problemstillinger, som Tele2-dommen medfører i forhold til bekæmpelse
af alvorlig kriminalitet og terror.
For så vidt angår spørgsmålet om en ophævelse eller suspension af de gæl-
dende regler bemærker Justitsministeriet, at loggede oplysninger – som
også anført af Rigspolitiet – er et centralt efterforskningsredskab for poli-
tiet, herunder PET. En ophævelse eller suspension af reglerne vil efter mi-
nisteriets opfattelse medføre store konsekvenser for bekæmpelsen af alvor-
lig kriminalitet og terror.
Som anført i lovforslagets pkt. 3 er det Justitsministeriets vurdering, at der
ikke er noget EU-retligt til hinder for at udskyde fremsættelsen af et lovfor-
slag om revision af logningsreglerne i Danmark med henvisning til de nye
logningsregler, som nu skal behandles i Sverige.
Regeringen vil hurtigst muligt inden for folketingssamlingen 2019-20 frem-
sætte et lovforslag for Folketinget om tilpasning af de gældende danske log-
ningsregler.
5
L 227 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra justitsministeren
6