Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 226 Bilag 8
Offentligt
2050248_0001.png
Til lovforslag nr.
L 226
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 25. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Justering af fagrækken og den understøttende undervisning, afkortning af skoleugens længde, ansættelse af skoleledere og
kompetencedækning m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil ved 2. behandling rede-
gøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at kri-
tikken fra elever, forældre og lærere af folkeskolereformens
lange skoledage har været massiv, og det er positivt, at der
med lovforslaget gennemføres en reduktion af skoledagen
for de yngste elever, selv om afkortningen efter Enhedsli-
stens opfattelse ikke er tilstrækkelig. Det forekommer sær-
deles modsætningsfyldt, at lovforslaget samtidig indeholder
bestemmelser, der indebærer en forlængelse af skoledagen
for elever på mellemtrinet og i udskolingen. Med ændringen
af folkeskolelovens § 16 b og indførelsen af et nyt § 16 d
sker der en indskrænkning af skolernes frihed til at fastlæg-
ge omfanget af skoledagens afkortning, idet der sættes et
loft over muligheden for afkortning af skoledagen på 2 timer
for de ældre elever. Enhedslisten har også noteret sig, at der
i såvel lærernes som forældrenes høringssvar til lovforslaget
udtrykkes kritik heraf. Det forekommer ganske urimeligt, at
den udbredte kritik af de lange skoledage mødes af et lov-
forslag, der forlænger skoledagen for nogle elever, og En-
hedslisten finder det beklageligt, at der hverken i bemærk-
ningerne til lovforslaget eller i høringsnotatet er fremlagt tal
på, hvor mange elever der kan forventes at få længere skole-
dage som følge af lovforslaget.
For at forhindre en forlængelse af skoledagen for elever
på mellemtrinet og i udskolingen agter Enhedslisten at stille
ændringsforslag uden for betænkningen om at udskrive lof-
tet på 2 timer af forslaget til en ny § 16 d. Hvis ændringsfor-
slaget vedtages ved 2. behandling af lovforslaget, kan En-
hedslisten støtte det samlede lovforslag. Hvis ændringsfor-
slaget forkastes, vil Enhedslisten stemme hverken for eller
imod det samlede lovforslag.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 8
affattes således:
AX023576
L 226 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 25. april 2019
2050248_0002.png
2
»8.
I
§ 40, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »ledere,«
til: »andre ledere end skolens leder, jf. § 45, stk. 1, samt«,
og efter »§ 44, stk. 7« indsættes: », 2. pkt«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 44, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »ledere,«
til: »andre ledere end skolens leder, jf. § 45, stk. 1, samt«,
og efter »§ 40, stk. 6« indsættes: », 2. pkt«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
3)
I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »skoleåret 2020/21« til: »skole-
året 2022/23«, og i
stk. 3, 2. pkt.,
ændres »skoleårene
2020/21 og 2021/22« til: »skoleårene 2021/22 og 2022/23«.
[Rettelse af fejl i overgangsordningen for idræt]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I lovforslagets § 1, nr. 8, er foretaget samtidig ændring af
folkeskolelovens § 40, stk. 6, 1. pkt., der bliver 2. pkt., og §
44, stk. 7, 1. pkt., der bliver 2. pkt. Af rent lovtekniske grun-
de bør disse ændringer foretages i hvert sit nummer. Det
foreslås derfor, at ændringen af folkeskolelovens § 40, stk.
6, 1. pkt., der bliver 2. pkt., foretages ved en nyaffattelse af
lovforslagets nr. 8, og at ændringen af folkeskolelovens §
44, stk. 7, 1. pkt., der bliver 2. pkt., foretages ved indsættel-
se af et nyt nummer. Herudover er der foretaget korrektion
af en kommafejl. De foreslåede ændringer er rent lovtekni-
ske og har ikke materiel betydning.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 3, stk. 3, indsættes en overgangsord-
ning vedrørende timefordelingen i idræt på de forskellige
Klassetrin/skoleår
2017/18 2018/19 2019/20 2020/21
Afsluttet 4. klasse ved
ikrafttræden
Afsluttet 5. klasse ved
ikrafttræden
klassetrin. Overgangsordningen knytter sig til lovforslagets
§ 1, nr. 14, hvori det foreslås, at timetallene i idræt på 4.-6.
klassetrin ændres fra 90 til 60 undervisningstimer årligt og
på 7.-9. klassetrin ændres fra 60 til 90 undervisningstimer
årligt.
Formålet med overgangsordningen er at sikre, at alle ele-
ver vil skulle modtage det samme antal undervisningstimer i
idræt i løbet af deres skolegang, som en elev, der starter i 4.
klasse i skoleåret 2020/21. Det bemærkes, at antallet af un-
dervisningstimer pr. skoleår i skoleårene 2020/21, 2021/22
og 2022/23 vil være lavere end i de omkringliggende skole-
år, idet der årligt kun vil skulle udbydes et vejledende time-
tal på 360 undervisningstimer i idræt til elever i 4.-9. klasse,
hvor der aktuelt og fra og med skoleåret 2023/24 vil skulle
udbydes et vejledende timetal på 450 undervisningstimer i
idræt til elever i 4.-9. klasse.
For at nå dette resultat vil det skulle sikres, at en elev,
som har afsluttet 4. eller 5. klasse, og derfor har modtaget
undervisning med 90 timer årligt i idræt i henholdsvis 1 eller
2 år, herefter modtager undervisning med 60 timer årligt i de
følgende 3 år, hvorefter undervisningstimetallet igen kan sti-
ge til 90 timer årligt. Det betyder, at de skoleår, hvor disse
elever skal undervises efter timetallet i de gældende regler
og ikke efter timetallene i de foreslåede regler, skal være
skoleåret 2022/23 for elever, der har afsluttet 4. klasse, og
skoleårene 2021/22 og 2022/23 for elever, der har afsluttet
5. klasse ved lovens ikrafttræden.
I tabel 1 er vist timetallene, således som de tilsigtes for-
delt. Timetal, der kommer til at følge de foreslåede regler i
lovforslagets § 1, nr. 14, er illustreret med fed skrift, mens
timetal, der kommer til at følge de hidtil gældende regler, er
angivet uden fed skrift.
Tabel 1. Årligt timetal pr. klassetrin med den foreslåede
overgangsordning for idræt
2024/25 I alt 4.-9.
klassetrin
4. klasse
5. klasse 6. klasse
7. klasse
8. klasse 9. klasse
450
90
450
2021/22
2022/23
2023/24
90
60
60
60
90
4. klasse 5. klasse
6. klasse
7. klasse 8. klasse
9. klasse
90
90
90
60
60
60
Afsluttet 6. klasse eller
4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
højere ved ikrafttræden
90
90
90
60
60
60
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. april 2019 og var til 1.
behandling den 25. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
450
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 12. april 2019 sendte undervisningsmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
L 226 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 25. april 2019
2050248_0003.png
3
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Peder Hvelplund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1