Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 224
Offentligt
2053875_0001.png
3. maj 2019
J.nr. 2018 - 443
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 224 - Forslag til Lov om ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov
om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 26. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 224 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om virkningen på indkomstdeciler og for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil samt på Ginikoefficienten ved ligedeling af den supplerende grønne check, til skatteministeren
2053875_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte per-
centiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, og i procent af disponibel indkomst
ved ligedeling af den supplerende grønne check. Derudover bedes ministeren oplyse virk-
ningen på Gini-koefficienten.
Svar
Forslaget om ligedeling af den supplerende grønne check skønnes kun at medføre en helt
marginal og ikke nævneværdig ændring af den opgjorte Gini-koefficient. Ligeledes er kon-
sekvenserne opgjort for indkomstdeciler og de øverste indkomstpercentiler særdeles be-
skedne,
jf. tabel 1.
De beskedne fordelingsmæssige konsekvenser skyldes, at der er tale om meget små beløb,
der med forslaget deles ud på forældrene. I 2019 udgør den supplerende grønne check
120 kr. pr. barn for op til to børn for ikke-pensionister, dvs. 60 kr. pr. barn pr. forælder
efter deling.
De beskedne fordelingsmæssige konsekvenser, der trods alt er, kan henføres til, at ligede-
lingen af ydelsen medfører en omfordeling fra kvinder til mænd. Da mænd generelt ligger
højere i indkomstfordelingen end kvinder, vil omlægningen give et bidrag til en forøgelse
af Gini-koefficienten. Dette er alene relevant for delte familier, idet en omfordeling
blandt personer i samme familie ikke har fordelingsmæssige konsekvenser.
Dertil kommer, at når den grønne check fordeles mellem barnets far og barnet mor, vil
farens andel af den supplerende grønne check blive indkomstaftrappet ud fra farens ind-
komst og morens andel af den supplerende grønne check vil blive indkomstaftrappet ud
fra morens indkomst. Efter gældende regler er det som udgangspunkt moren, der får hele
ydelsen, og den indkomstaftrappes alene ud fra hendes indkomst. Denne omlægning vil
samlet set føre til øget indkomstaftrapning, hvilket i princippet påvirker indkomstforde-
lingen
i realiteten dog kun helt marginalt.
Tabel 1. Ændring i disponibel indkomst af en ligedeling af den supplerende grønne check
Fordeling på indkomstdeciler
1.
Pct.
Kr.
1
0,0
0
2.
0,0
0
3.
0,0
0
4.
0,0
0
5.
0,0
-10
6.
0,0
-10
7.
0,0
0
8.
0,0
-10
9.
0,0
-10
10.
0,0
0
Alle
0,0
0
10.
decil
0,0
0
Fordeling på indkomstpercentiler
91.
Pct.
Kr.
1
0,0
0
92.
0,0
0
93.
0,0
0
94.
0,0
0
95.
0,0
0
96.
0,0
0
97.
0,0
0
98.
0,0
0
99.
0,0
0
100.
0,0
0
Anm.: 2019-niveau. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der tages højde for stor-
driftsfordele.
1: Ikke ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodeldata.
Side 2 af 2