Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 223 Bilag 4
Offentligt
2050304_0001.png
Til:
Fra:
Dato:
Vedr.:
Folketinget Skatteudvalget
Adm. direktør, Peter Schou, YUPEX Trading A/S, Bøgekildevej 33,
8361 Hasselager. Email:
[email protected].
Mobil: 40 74 71 23. tlf.:
86 93 71 23.
23. april 2019
Anledningen er skatteministerens fremsættelse af L
223 ”forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov
om forskellige forbrugsafgifter, lov om konsum-is,
momsloven og registreringsafgiftsloven
L223 vil være en hæmning af varernes fri bevægelighed og derfor en
overtrædelse af EU-lovgivningen. Både Irland og Holland har tabt
sager ved EU-domstolen og Danmark må imødese et sagsanlæg fra
undertegnede m.flere, hvis man gennemfører denne lovgivning.
Virkningen af L223 lovgivningen vil være en yderligere beskatning og
belastning for borgerne og en reel nationalisering af private
arbejdspladser.
Jeg henvender mig på vegne af autobranchen i min egenskab af leder af
YUPEX Trading AS som blev grundlagt i 1993. Vi er 19 ansatte og omsætter for
ca 60 mill. DKK, hvoraf hovedparten går til eksport og vi eksporterer ca. 2.000
brugte biler/varevogne/minibusser og lastbiler om året. Vi har i virksomhedens
levetid indtjent over 1 mia. i fremmed valuta.
Vi har siden 2001 haft et løbende samarbejde med motorkompetencecenter
Århus, Motorstyrelsen og Skatteministeriet og har siden 2009, advaret om
problemer med beregningen af afgifter.
Den nuværende situation med misbrug af selvanmelderordningen, er
udelukkende opstået, efter at Skat ikke har kunnet eller villet løfte
kontrolopgaven, efter lanceringen af DMR (Det Digitale Motorregister).
Tidligere havde alle selvanmeldere en fast sagsbehandler, som rådgav,
vejledte og kontrollerede angivelserne. Dette standsede i 2012 og blev afløst
af en sporadisk og ikke koordineret stikprøve-udtagning, som har eksisteret til
efteråret 2017. Der indførte man en kraftigere prisfastsætnings-kontrol, som
bragte fokus på problemet.
Situationen i dag er, at alle biler bliver toldsynet, dvs. kontrolleret i en synshal
for stand. Alle biler skal afvente 14 dages karenstid, således Skat kan udføre
yderligere fysisk kontrol, hvis dette ønskes. Eksportørerne bliver derudover
pålagt at bevise, at bilerne er eksporteret. Kravene til bevisførelsen og
dokumentationen er omfattende og arbejdskrævende. De stillede krav fra skat
hertil er diffuse, idet Skat ikke oplyser nøjagtigt, hvilken dokumentation, der er
tilstrækkelig. Dette giver virksomhederne et meget usikkert arbejdsmiljø, da
Skat altid har mulighed for, at nægte at godkende dokumentationen.
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Supplerende henvendelser af 23. og 25. april 2019 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer
Kravene til dokumentation og tidsfristerne for udførsel af bilerne er så
belastende, at mange virksomheder kan blive tvunget til udflagning til andre
EU-lande, blot for at kunne tilfredsstille Skat dokumentationskrav.
Skat har lavet såkaldte repræsentative stikprøver, hvor SKAT mener at kunne
påvise, at der er foregået svindel med afgifterne. Tallene er ganget op, så man
statistisk anslår, hvad en eventuel svindel kunne være for hele populationen.
SKAT er kommet frem til et beløb på 50-100 mio. kr.
Disse tal er baseret på Skats egne beregninger og skal nok mere betragtes
som et partsindlæg end egentlige fakta, da priserne på biler er ganske
vanskelige at fastsætte nøjagtigt og ofte varierer, selv for professionelle, med
både 5.000 og 10.000 kroner i handelspris. At man ønsker at Skat skal
overtage beregningerne med ansættelse af 50-100 nye skattemedarbejdere,
uden erfaring og branchekendskab, er naivt. At forestille sig, at der ikke også
ved Skat vil opstå fejl og unøjagtigheder, især fordi der hos Skat ikke
eksisterer en kontrolfunktion af beregningerne, som der gør for eksempel i min
virksomhed.
Jeg har kendskab til virksomheder, der netop har fravalgt
selvanmelderordningen, fordi det var mere lukrativt at lade Skat beregne
bilerne, begrundet i fejl.
Så vidt jeg har kunne finde tallene for 2018, androg eksporten af biler ca.
34.000 biler dvs. ca. 100 om dagen, ifølge DR Penge 1. april 2019. Hvis Skat
ønskede det, kunne man i stedet sætte 2-3 dygtige prisfastsættere til at
gennemgå de 100 biler og udtrække de mest suspekte til en yderligere kontrol
og dermed en eliminering af problemet. Skats egne interne rutiner fastslår at
en prisfastsættelse på en bil tager ca. 20 minutter og derfor virker det
overdrevet, at vi skal betale et gebyr per sag på 1.900 kr., når vi stadig har
hele arbejdsbyrden, på nær selve beregningen. Det vil også indikere, at Skat
har en timepris på 5.700 kr. (3*1.900=5.700) Til sammenligning koster det
samme arbejde 35€, eller ca. 260kr i Irland og er gratis i Holland.
Min vurdering af konsekvensen af L223 forslaget er:
-det vil medføre tab af private arbejdspladser i eksportbranchen på 50-100
personer, som vil blive erstattet af offentligt ansatte, dvs. en reel
nationalisering af tidligere udliciteret arbejde.
-en ekstrabeskatning af de almindelige borgere, da regningen for gebyret vil
blive sendt videre til forbrugerne.
-udflagning af eksportvirksomhederne.
-en forøget forurening og ringere sikkerhed, da bilerne vil køre længere i
Danmark og bilparken dermed vil blive ældre.
-en ringere fleksibilitet i bilparken, da det vil blive dyrere ved at udskifte
bilerne, f eks til hybrid eller el-biler.
-en sag ved EU-domstolen, som Danmark vil tabe.