Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 223 Bilag 4
Offentligt
Til:
Fra:
Dato:
Vedr.:
Folketinget Skatteudvalget
Adm. direktør, Peter Schou, YUPEX Trading A/S, Bøgekildevej 33,
8361 Hasselager. Email:
Mobil: 40 74 71 23. tlf.:
86 93 71 23.
23. april 2019
Anledningen er skatteministerens fremsættelse af L
223 ”forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov
om forskellige forbrugsafgifter, lov om konsum-is,
momsloven og registreringsafgiftsloven
L223 vil være en hæmning af varernes fri bevægelighed og derfor en
overtrædelse af EU-lovgivningen. Både Irland og Holland har tabt
sager ved EU-domstolen og Danmark må imødese et sagsanlæg fra
undertegnede m.flere, hvis man gennemfører denne lovgivning.
Virkningen af L223 lovgivningen vil være en yderligere beskatning og
belastning for borgerne og en reel nationalisering af private
arbejdspladser.
Jeg henvender mig på vegne af autobranchen i min egenskab af leder af
YUPEX Trading AS som blev grundlagt i 1993. Vi er 19 ansatte og omsætter for
ca 60 mill. DKK, hvoraf hovedparten går til eksport og vi eksporterer ca. 2.000
brugte biler/varevogne/minibusser og lastbiler om året. Vi har i virksomhedens
levetid indtjent over 1 mia. i fremmed valuta.
Vi har siden 2001 haft et løbende samarbejde med motorkompetencecenter
Århus, Motorstyrelsen og Skatteministeriet og har siden 2009, advaret om
problemer med beregningen af afgifter.
Den nuværende situation med misbrug af selvanmelderordningen, er
udelukkende opstået, efter at Skat ikke har kunnet eller villet løfte
kontrolopgaven, efter lanceringen af DMR (Det Digitale Motorregister).
Tidligere havde alle selvanmeldere en fast sagsbehandler, som rådgav,
vejledte og kontrollerede angivelserne. Dette standsede i 2012 og blev afløst
af en sporadisk og ikke koordineret stikprøve-udtagning, som har eksisteret til
efteråret 2017. Der indførte man en kraftigere prisfastsætnings-kontrol, som
bragte fokus på problemet.
Situationen i dag er, at alle biler bliver toldsynet, dvs. kontrolleret i en synshal
for stand. Alle biler skal afvente 14 dages karenstid, således Skat kan udføre
yderligere fysisk kontrol, hvis dette ønskes. Eksportørerne bliver derudover
pålagt at bevise, at bilerne er eksporteret. Kravene til bevisførelsen og
dokumentationen er omfattende og arbejdskrævende. De stillede krav fra skat
hertil er diffuse, idet Skat ikke oplyser nøjagtigt, hvilken dokumentation, der er
tilstrækkelig. Dette giver virksomhederne et meget usikkert arbejdsmiljø, da
Skat altid har mulighed for, at nægte at godkende dokumentationen.