Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 223 Bilag 4
Offentligt
2049523_0001.png
Sendt pr. e-mail til [email protected]
Yupex Trading A/S
Bøgekildevej 33
8361 Hasselager
Afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af
køretøjer
Den bagvedliggende politiske aftale og EU-rettens betydning herfor
Som aftalt, har jeg vurderet den indgåede politiske aftale om afskaffelse af selv-
anmelderordningen på eksportområdet for eksport af køretøjer, herunder de aftal-
te rammer overfor den EU-retslige regulering.
ADVOKAT
Peter Lunau Larsen
E-mail
Direkte
[email protected]
+45 8734 7435
1
Politisk aftale
SEKRETÆR
Linda Grentzmann
E-mail
Direkte
[email protected]
+45 8734 7532
Den 18. december 2018 udsendte Skatteministeriet en nyhed om, at alle Folketin-
gets partier er blevet enige om at afskaffe selvanmelderordningen for køretøjer,
der eksporteres.
Den 2. april 2019 blev der indgået en endelig aftale mellem Folketingets partier
om styrkelse af kontrollen på motorområdet og afskaffelse af selvanmelderordnin-
gen.
AARHUS
Søren Frichs Vej 42A
DK-8230 Åbyhøj
TVC.DK
J.nr.
109984
25.4.2019
Baggrunden for den politiske enighed skyldes analyser fra Motorstyrelsen og Rigs-
revisionen, der indikerer, at der er en række udfordringer forbundet med ordnin-
gen.
Selvanmelderordningen forventes at blive afskaffet fra den 1. juli 2020, hvorefter
Motorstyrelsen herefter skal værdifastsætte alle køretøjer til eksport.
Der indføres et krav om, at alle køretøjer, der eksporteres, skal gennemgå et told-
syn. Da dette skal danne grundlag for Motorstyrelsens værdiansættelse af køretø-
jet.
Dertil tilføres 50 mio. kr. årligt til styrkelse af den samlede kontrolindsats på ek-
sport af brugte køretøjer, import af brugte køretøjer og import af nye køretøjer.
Fristen for udbetaling af eksportgodtgørelsen ændres fra de nuværende 3 uger til
9 uger, hvorved Motorstyrelsen vil have mulighed for at foretage grundigere kon-
trol med anmodningerne. Dette forventes at blive implementeret fra 1. juli 2019.
Dato
SIDE 1 / 6
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Supplerende henvendelser af 23. og 25. april 2019 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer
2049523_0002.png
Kompensationen på 400 kr. ved toldsyn forud for eksport forventes ophævet fra 1.
juli 2019.
Slutteligt er det aftalt at hæve bødeniveauet til det dobbelte for manglende regelef-
terlevelse ved import og eksport af køretøjer, samt skærpe praksis ved svig eller
andre regelbrud. Det forventes, at bødeniveauet og praksis skærpes i løbet af
2020.
1.1
Finansiering af den politiske aftale
Det fremgår af den politiske aftale, at finansieringen af aftalen skal dækkes af de
berørte parter, altså eksportører og importører af køretøjer.
Det er aftalt, at der indføres et gebyr på ca. 1.900 kr., der skal dækkes omkostnin-
ger til værdiansættelser af køretøjer, der eksporteres. Gebyret indføres fra 1. ja-
nuar 2020 og betales af ejeren af køretøjet.
Der indføres ligeledes et gebyr på ca. 20 kr. pr. toldsyn, og der fjernes en kom-
pensation på 400 kr. for køretøjer, der toldsynes før eksport.
2
EU-retten
Nedenstående vil koncentrere sig om EU-rettens betydning for den foreslåede
opkrævning af brugerbetaling for værdiansættelse af køretøjer, der eksporteres.
Den EU-retlige regulering har således også indflydelse på muligheden for at gen-
nemføre de øvrige foreslåede ændringer af ordningen, der vil medføre en forøgel-
se af omkostninger i form af bortfald af kompensation for toldsyn på 400 kr. samt
den øgede likviditetsbinding og rentebyrde ved den foreslåede forøgelse af udbe-
talingsfristen fra 3 uger til 9 uger. Endeligt bemærkes, det at en sådan frist grund-
læggende kan være en reel hindring for en effektivt grænseoverskridende handel
med køretøjer.
2.1
Grundlæggende EU-retlige principper for grænseoverskridende
transaktioner
Et af hovedformålene for EU-samarbejdet er at sikre, at der kan ske fri varepassa-
ge mellem medlemslandene
Det indre marked. Det indre marked indebærer, at
varer, personer, tjenesteydelser og kapital kan bevæge sig frit inden for medlems-
landene uden at møde indre grænser.
For at sikre opretholdelse af det indre marked, er det i Lissabontraktaten (TEUF)
artikel 30 et forbund mod told og andre afgifter ved ind og udførelse af varer fra
andre medlemslande.
SIDE 2 / 6
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Supplerende henvendelser af 23. og 25. april 2019 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer
2049523_0003.png
Nedenstående vil tage udgangspunkt i den politiske aftales påvirkning af varernes
fri bevægelighed, da den politiske aftale omhandler import og eksport af køretøjer.
2.2
Brugerbetaling ved værdiansættelse
Som nævnt ovenfor, fremgår det af den politiske aftale, at det foreslås, at der skal
foretages en opkrævning af ca. 1.900 kr. i brugerbetaling for værdiansættelse af
køretøjer, der eksporteres.
EU-domstolen har i C-552/15 taget stilling til, hvorvidt et medlemsland kan opkræ-
ve et lignende gebyr ved eksport af køretøjer.
Sagen omhandlede blandt andet det forhold, at Irland opkrævede et administrati-
onsgebyr på 500 EUR for tilbagebetaling af registreringsafgift på køretøjer, der
eksporteres.
De 500 EUR blev modregnet ved tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport,
hvormed forholdet er helt sammenligneligt med den brugerbetaling på 1.900 kr.,
der skal finansiere afskaffelse af selvanmelderordningen.
EU-domstolen fremførte følgende argumenter og konklusioner i C-552/15:
”118
Hvad for det andet angår omkostningerne ved den obli-
gatoriske tekniske kontrol, som køretøjet skal undergives ved
udførsel, og betalingen af et beløb på 500 EUR i administrati-
onsgebyr i forbindelse med tilbagebetalingsproceduren, skal
det bemærkes, at Kommissionen ikke specifikt har begrundet
sit anbringende om den uforholdsmæssige karakter af omkost-
ningerne ved teknisk kontrol.
119
Prøvelsen må derfor begrænse sig til anbringendet om
den uforholdsmæssige karakter af administrationsgebyret, der
er fastsat til 500 EUR.
120
Det bemærkes i denne henseende, at forpligtelsen til
at
betale et beløb på 500 EUR i administrationsgebyr kan af-
skrække en afgiftspligtig person fra at indlede en tilbage-
betalingsprocedure og derfor er i strid med det formål, der
søges opnået med en sådan procedure.
121
Selv om det ikke kan udelukkes, således som Irland har
gjort gældende, at et vederlag for den individuelt præsterede
tjenesteydelse kan afkræves den afgiftspligtige person, har
denne medlemsstat ikke gjort gældende, at beløbet på 500
EUR svarer til de omkostninger, der er forbundet med en
SIDE 3 / 6
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Supplerende henvendelser af 23. og 25. april 2019 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer
2049523_0004.png
sådan tjenesteydelse, og har begrænset sig til at begrunde
dette beløb med henvisning til de samlede omkostninger i
forbindelse med indførelsen af en tilbagebetalingsordning.
122
Når en medlemsstat udformer sin ordning for op-
krævning af registreringsafgift således, at tilbagebetaling
af en del af afgiften i visse situationer er uundgåelig, kan
således som generaladvokaten har anført i punkt 66 i forslaget
til afgørelse
de omkostninger, der er forbundet med ud-
formningen af denne ordning, imidlertid ikke finansieres
ved at foretage fradrag i de beløb, der tilkommer de perso-
ner, som har krav på tilbagebetaling.
123
Det forhold, at der fratrækkes 500 EUR for administrati-
onsgebyret i det registreringsafgiftsbeløb, der skal tilbagebeta-
les, er derfor
heller ikke i overensstemmelse med proporti-
onalitetsprincippet.” [Mine fremhævninger]
EU-domstolen konkluderer dermed, at medlemslande, der har indført en ordning
for opkrævning af registreringsafgift på køretøjer i medlemslandet, ikke kan op-
kræve dækning af omkostninger til samme ordning, når omkostninger bæres af
personer, som har krav på tilbagebetaling af registreringsafgift.
Det fremgår af den politiske aftale, at alle køretøjer, der eksporteres, skal værdi-
ansættes af motorstyrelsen, samt at der forventeligt vil blive opkrævet 1.900 kr.
som brugerbetaling herfor.
Denne situation er efter min opfattelse direkte sammenlignelig med de faktiske
forhold i C-552/15, hvorved en sådan ordning må anses for at være i strid med
EU-rettens forbud mod begrænsning af varernes frie bevægelighed inden for det
indre marked.
2.3
Gebyr ved toldsyn
De i punkt 2.2 anførte konklusioner kan umiddelbart også udstrækkes til forslaget
omkring opkrævning af et gebyr på 20. kr. ved toldsyn pr. køretøj, der eksporteres,
da det, af den politiske aftale fremgår, at der vil blive krævet toldsyn for alle køre-
tøjer, der eksporteres.
Det skal dog bemærkes, at EU-domstolen i præmis 121 i C-552/15 ikke udelukker,
at et sådant gebyr kan opkræves, hvis der er tale om en individuel tjenesteydelse.
SIDE 4 / 6
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Supplerende henvendelser af 23. og 25. april 2019 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer
2049523_0005.png
Det er min opfattelse, at såfremt gebyret opkræves for toldsyn af alle køretøjer,
der eksporteres, vil der ikke være tale om en individuel tjenesteydelse men op-
krævning af et gebyr til generel finansiering af de danske regelsæt for tilbagebeta-
ling af registreringsafgift ved eksport af køretøjer, hvorfor gebyret må stride mod
EU-retten, uanset gebyrets størrelse.
Hvis man indfører en særordning der er knyttet til eksportgodtgørelsen, finder jeg
det grundlæggende sagligt at anse ordningen og omkostningerne knyttet hertil
som et samlet hele/en samlet ordning. Derfor er der nok reelt set ganske stærke
argumenter for, at også dette gebyr vil være i strid med EU-rettens forbud mod
begrænsninger i varernes frie bevægelighed.
Det skal hertil nævnes, at eksportører af køretøjer i dag opnår en kompensation
på 400 kr. pr. køretøj, der toldsynes. Da denne kompensation ophæves, og der
indføres et gebyr på 20 kr. pr. køretøj, der toldsynes, i kombination med at kravet
om at alle køretøjer, der eksporteres skal toldsynes, vil dette have den konse-
kvens, at der reelt indføres et gebyr på 420 kr. pr. køretøj (fra -400 kr. til + 20 kr.),
som der i dag toldsynes før eksport.
Slutteligt kan det næves, at dette gebyr kan sammenlignes med brugerbetalingen
på 1.900 kr. for værdiansættelse, da gebyret opkræves på alle køretøjer, der ek-
sporteres.
Det reelle gebyr vil derfor kunne anføres at udgøre 2.320 kr. pr. køretøj.
2.4
Forlængelse af fristen for udbetaling af eksportgodtgørelse
Dette forhold er ikke beskrevet særlig uddybende i den politiske aftale, hvorfor det
ikke på nuværende tidspunkt er muligt at vurdere, om også udformningen af dette
forhold vil være i strid med EU-rettens principper omkring varernes frie bevæge-
lighed.
Det må dog antages, at en forlængelse vil have en forretningsmæssig betydning,
da eksportører af køretøjer vil få en betragtelig likviditetspåvirkning heraf, men
også med stor sandsynlighed vil det i høj grad begrænse omsætteligheden af
køretøjerne, da en køber/eksportør kommer til at afvente en værdiansættelse.
Opsamling
Det er baseret på ovenstående politiske aftale og EU-domstolens afgørelse i C-
552/15 min opfattelse, at der ikke kan indføres af en brugerbetaling på for værdi-
fastsættelse af køretøjer, der eksporteres, da dette vil være i strid med EU-rettens
principper for varernes frie bevægelighed og proportionalitetsprincippet.
SIDE 5 / 6
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Supplerende henvendelser af 23. og 25. april 2019 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer
2049523_0006.png
Det er sluttelig min opfattelse, at såfremt de foreslåede ændringer omkring tilba-
gebetaling af registreringsafgift ved eksport af køretøjer gennemføres, bør disse
påklages til EU-kommissionen, da ændringerne helt åbenbart er i strid med EU-
retten og principperne for varernes frie bevægelighed.
Med venlig hilsen
TVC Advokatfirma
......................................................
Peter Lunau Larsen
Partner, Advokat
SIDE 6 / 6