Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 223 Bilag 2
Offentligt
2047223_0001.png
Skatteudvalget
15. april 2019
Anmodning om foretræde for Skatteudvalget
AutoBranchen Danmark ønsker hermed på vegne af sine medlemmer at anmode om foretræde for
Skatteudvalget.
Anledningen er skatteministerens fremsættelse af L 223 ”forslag til lov om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om konsum-is, momsloven og
registreringsafgiftsloven.”
For AutoBranchen Danmark drejer henvendelsen sig kun om de foreslåede ændringer af
registreringsafgiftsloven samt den politiske aftale af 2. april 2019 om afskaffelsen af
selvanmelderordningen for brugte eksportbiler og indførelsen af et nyt gebyr på ca. 1900 kr., der skal
dække udgifterne til værdiansættelsen af eksporterede biler.
AutoBranchen Danmark vil blive ledsaget af to af Danmarks største eksportvirksomheder af brugte
biler, nemlig;
Engros Biler Danmark A/S ved bestyrelsesformand, Henrik Kyst
Yupex Trading A/S ved General Manager, Peter Schou
De to virksomheder tegner sig for til sammen for 15-20 pct. af den samlede eksport af brugte biler.
Virksomhederne vil over for Skatteudvalget gerne have lov til at gennemgå de store økonomiske
konsekvenser af lovforslaget og det kommende eksportgebyr for deres virksomheder. Fokus vil især
være på den likviditetsbelastning, som virksomhederne bliver pålagt som følge af L 223 og det nye
eksportgebyr.
Samlet set vurderes det, at hele branchen for eksport af brugte biler vil blive pålagt en ekstra
likviditetsbyrde på ca. 200 mio. kr., hvilket i sidste ende kommer til at ramme forbrugerne og deres
rådighedsbeløb til køb af nye biler.
AutoBranchen Danmark
Langebrogade 1
1411 København K
Tlf. 33 31 45 55
[email protected]
www.abdk.dk
L 223 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 15/4-19 fra AutoBranchen Danmark om foretræde om ændringer af registreringsafgiftsloven
2047223_0002.png
1. Likviditeten
a. Forringes væsentligt for eksportvirksomhederne med indførelsen af et gebyr på
1.900,- + 20,- samt bortfald af fradrag på 400,- ved toldsyn. Samtidig bemærkes det,
at der jo allerede i dag fradrages 15% eller min. 8.500 kr. pr. eksport-sag.
Branchen tillader sig at stille spørgsmålstegn ved om det nye eksportgebyr og
minimumsfradraget på 8.500 kr. ikke strider imod varernes fri bevægelighed i EU?
b. Med L 223 forringes virksomhedernes likviditet desuden af udsættelsen af
behandlingsfristen fra 3 til 9 uger.
c. Når biler i dag sælges til eksport, er den selvanmeldt som en del af kalkulation
overfor kunden. Da eksportgodtgørelsen udbetales månedligt, er det dog et kendt
brancheproblem, at det ikke er 100% sikkert, at bilen er udført på udbetalingsdagen,
hvilket dermed bliver til manglende regelefterfølgelse.
Men når bilerne ikke er afhentet præcist på den dag, er det fordi Motorstyrelsen har
en besigtigelsesret på 14 dage, hvilket ikke altid harmonerer med kundernes
logistiske muligheder, når de kommer fra alle egne af Europa.
Branchen har over for Motorstyrelsen ved flere lejligheder påpeget denne
uhensigtsmæssighed, og at den ikke kan få et statusfelt i opgørelsen, hvori den
angiver når bilen rent faktisk er udført – og dermed undgår ulovlig udbetaling.
På den måde kunne gyldighedsperioden af selvanmeldelsen harmonere med
udbetalingstidspunktet.
Det er bare et eksempel på en systemmæssig ændring, der vanskeliggør god
regelefterlevelse for branchen.
AutoBranchen Danmark
Langebrogade 1
1411 København K
Tlf. 33 31 45 55
[email protected]
www.abdk.dk