Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222
Offentligt
2055043_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 14
Offentligt
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 10. april 2019. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: MFU spm. om konsekvenser i forhold til resultatet af den igangværende undersøgelse og/Eller EU’s vurdering af loven, til skatteministeren
2055043_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de erhvervsøkonomiske konsekvenser for de medievirksom-
heder, som ikke vil blive omfattet af nulmoms, hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende
form?
Svar
Publikationer, der opfylder de tre hovedkriterier for momsmæssigt at være en avis, vil
være omfattet af nulmomsen og skal dermed pålægges lønsumsafgift. Andre publikations-
former, som fx tidsskrifter, magasiner og bøger vil hverken være omfattet af nulmomsen
eller lønsumsafgiften, men vil derimod være omfattet af almindelig moms.
Forslaget vurderes ikke at indebære direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser for medie-
virksomheder, som udgiver publikationer, der ikke omfattes af nulmoms, idet reglerne er
uændrede for disse virksomheder.
Der kan dog være afledte erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomheder, som ud-
giver publikationer, der ikke er omfattet af nulmoms, da deres konkurrenceevne kan på-
virkes. Det vil afhænge af graden af konkurrence mellem de omfattede og ikke-omfattede
publikationsformer.
I forbindelse med Medieaftale for 2019
2023 blev det aftalt at gennemføre en analyse af
konkurrenceforholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Der foreligger
på nuværende tidspunkt endnu ikke et resultat af den planlagte analyse. Der er således
ikke grundlag for at foretage en nærmere vurdering af de erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for de medievirksomheder, som ikke vil blive omfattet af nulmoms med lov-
forslaget.
Side 2 af 2