Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222
Offentligt
2050639_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
L 222 endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
22. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 10. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om Skattestyrelsen anser markedet for trykte publikationer som værende det samme som markedet for elektroniske publikationer, til skatteministeren
2050639_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 7. april 2019 fra GRAKOM samt præ-
sentationen fra foretrædet den 10. april 2019 fra GRAKOM og Aller Media A/S, jf. L 222
bilag 4, 6 og 8.
Svar
GRAKOM anfører bl.a., at lovforslaget ikke respekterer Medieaftalen, at definitionerne er
uklare og subjektive, og at lovforslaget skævvrider konkurrencen mellem digitale medier.
GRAKOM anbefaler, at nulmomsen afskaffes og i stedet erstattes af direkte mediestøtte.
Ad. Medieaftalen for 2019-2023
I Medieaftalen for 2019-2023 indgået mellem regeringen og DF blev det aftalt, at
nulmomsen på trykte aviser skulle udvides til internetbaserede nyhedsmedier, når det
nødvendige EU-retlige grundlag forelå. Da det var usikkert, hvornår det EU-retlige
grundlag ville være på plads, blev der etableret en overgangsordning, således at internetba-
serede nyhedsmedier skulle kompenseres via tilskud fra den 1. januar 2020.
Det EU-retlige grundlag blev etableret ultimo 2018, da der blev vedtaget en ændring af
EU's momsdirektiv. Direktivændringen giver alene Danmark mulighed for at indføre
nulmoms på elektronisk leverede aviser.
I finanslovsaftalen for 2019 blev de samme forligspartier bag medieaftalen (regeringen og
DF) enige om at fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet for udvidelsen af nulmomsen fra 1.
januar 2020 til 1. juli 2019. Lovforslaget er derfor på ingen måde i strid med Medieaftalen.
Ad. Definitionen
Idet den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse, må Danmark ikke udvide
nulmomsens anvendelsesområde, da stand-still bestemmelsen så falder bort. Derfor vur-
deres det ikke muligt at ændre de allerede gældende hovedkriterier for, hvornår der fore-
ligger en avis.
Ad. Konkurrenceforvridning
I forbindelse med Medieaftalen blev det aftalt at gennemføre en analyse af konkurrence-
forholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Resultatet af analysen fore-
ligger ikke på nuværende tidspunkt.
Når resultatet foreligger, vil forligspartierne tage stilling til, om dette giver anledning til
yderligere tiltag.
Ad. Direkte støtte som erstatning for nulmomsen
Generelt bemærkes, at indførelse af nye reducerede momssatser så vidt muligt bør undgås
af flere grunde, og at direkte tilskud ofte er mere målrettede end indirekte tilskud via fx
nedsatte momssatser. Danmark har imidlertid i mange år haft en ordning med nulmoms
Side 2 af 3
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om Skattestyrelsen anser markedet for trykte publikationer som værende det samme som markedet for elektroniske publikationer, til skatteministeren
2050639_0003.png
for aviser, hvor definitionen af aviser er fastlagt gennem en årelang praksis. Derfor vurde-
res de administrative byrder, som normalt er forbundet med reducerede satser, ikke at
være lige så udtalte på dette område.
Endvidere bemærkes, at en evt. omlægning til direkte mediestøtte, skal notificeres ved
EU-Kommissionen, jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 187 (2018/19).
Side 3 af 3