Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222
Offentligt
2047543_0001.png
21. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 222 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og moms-
loven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 10. april 2019.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/4-19 fra KPMG Acor Tax og præsentationen fra foretrædet den 10. april 2019, til skatteministeren
2047543_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. april 2019 fra KPMG Acor Tax samt
præsentationen fra foretrædet den 10. april 2019, jf. L 222
bilag 5 og 9.
Svar
KPMG Acor Tax anfører overordnet, at lovforslaget bryder med ligebehandlingsprincip-
pet, at det medfører konkurrenceforvridning mellem medier, og at det vil være svært at
administrere for Skattestyrelsen. Afslutningsvis har KPMG Acor Tax en række forslag,
som har til formål at eliminere ovenstående forhold.
Ad. Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet kræver, at ensartede forhold ikke må behandles forskelligt, og
at forskellige forhold ikke må behandles ensartet, medmindre en sådan forskellig behand-
ling er objektivt begrundet.
EU-Domstolen vurderede i dom af 7. marts 2017 i sag
C-390/15, RPO, præmis 41 ff., at
det indebar en forskellig behandling af ensartede situationer, at momssystemdirektivet tid-
ligere behandlede leverancer af bøger i henholdsvis fysisk og digitalt format forskelligt.
Med lovforslaget tilgodeses ligebehandlingsprincippet derfor for så vidt angår den moms-
mæssige behandling af trykte og elektronisk leverede aviser, idet trykte og elektroniske
aviser efter lovforslaget momsmæssigt behandles ens.
Nulmomsen på aviser har eksisteret i mange år og betyder, at befolkningen har billigere
adgang til at holde sig orienteret om aktuelle nyheder. Dette formål må anses for objektivt
at begrunde den momsmæssige forskelsbehandling af magasiner/tidsskrifter og aviser.
Formålet er fortsat opfyldt med dette lovforslag, og ligebehandlingsprincippet anses der-
for ikke for at være tilsidesat. Lovforslaget sikrer blot teknologineutralitet for aviser.
Ad. Konkurrenceforvridning
I forbindelse med Medieaftalen for 2019
2023 blev det aftalt at gennemføre en analyse
af konkurrenceforholdene mellem traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Resultatet af
analysen foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
Når resultatet af konkurrenceundersøgelsen foreligger, kan forligspartierne tage stilling til,
om dette giver anledning til yderligere tiltag.
Ad. Administration
Som det fremgår af lovforslaget, vurderes der ikke at være administrative konsekvenser af
betydning for Skattestyrelsen. Det skal ses i lyset af, at dels vedrører nulmomsen et rela-
tivt lille antal virksomheder, dels at der i Danmark i mange år har været en ordning med
nulmoms på trykte aviser. Mange afgrænsningsspørgsmål er der således allerede taget stil-
ling til i praksis.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke kriterier der vil gælde for afgrænsningen fremad-
rettet, bemærkes, at det vil være de samme som hidtil når bortses fra, at der fremover ikke
Side 2 af 3
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/4-19 fra KPMG Acor Tax og præsentationen fra foretrædet den 10. april 2019, til skatteministeren
2047543_0003.png
skal lægges vægt på en vurdering af, om avisen fremtræder som en avis i teknisk og typo-
grafisk henseende. Det må dog forventes, at der vil opstå nye afgrænsningsspørgsmål ved
udvidelsen af nulmomsen til elektroniske leverede aviser, som skal afklares i praksis, men
som nævnt er der ikke umiddelbart grundlag for at mene, at dette vil indebære administra-
tive konsekvenser af betydning.
Ad KPMG Acor Tax’ forslag
KPMG Acor Tax foreslår, at der indføres nulmoms på alle nyhedsmedier.
Hertil bemærkes, at den danske nulmoms er en såkaldt stand-still bestemmelse. Det vil
sige, at Danmark ikke må udvide nulmomsens anvendelsesområde, da stand-still bestem-
melsen så falder bort. KPMG Acor Tax’ forslag vil således betyde, at nulmomsen på avi-
ser falder bort, hvorefter aviser skal pålægges moms.
KPMG Acor Tax foreslår, at der alternativt indføres en reduceret momssats på 5 pct. på
alle nyhedsmedier.
Hertil bemærkes, at EU-reglerne på momsområdet giver et medlemsland mulighed for at
indføre op til to reducerede satser, som mindst skal være 5 pct. Samtidig skal det fradrags-
berettigede beløb (købsmomsen) kunne indeholdes i det beløb, der opkræves moms for
(salgsmomsen). Idet momssatsen på alle momspligtige varer og ydelser i Danmark er 25
pct., vil det som udgangspunkt ikke være muligt at indføre en reduceret momssats på 5
pct. Det skyldes, at fradraget for købsmomsen må forventes at overstige salgsmomsen,
hvormed virksomheden vil have løbende negativ moms, som vil blive udbetalt fra staten.
Afslutningsvis bemærkes, at hverken denne regering eller skiftende tidligere regeringer har
ønsket at indføre reducerede momssatser, da det medfører en række administrative byr-
der. Regeringen og DF har med Medieaftalen for 2019-2023 alene ønsket at gøre den nu-
værende ordning for aviser teknologineutral.
Side 3 af 3