Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222 Bilag 6
Offentligt
20.03.2019
Sendt per e-mail til:
Vedr. journalnummer 2018-6375
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
lønsumsafgift m.v. og momsloven
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
Grakom
–
Brancheforeningen for Grafisk Kommunikation & Medier vil gerne takke
for invitationen til at afgive høringssvar på lovforslaget. Grakom ønsker grundlæg-
gende en mere fri og lige konkurrence for alle private medier, hvorfor vi også støtter
forligspartierne bag medieaftalens generelle ønske om at sikre platformsneutralitet.
Det vil sikre en mere tidssvarende mediepolitik, hvor befolkningen sikres billig og
nem adgang til et mangfoldigt udvalg af dansksprogede medier. Vi har dog en
række kommentarer, som vi håber vil blive taget med i behandlingen af lovforslaget.
1. Fremrykning respekterer ikke medieaftalen og skaber risiko for lovsjusk
I medieaftalen blev det aftalt at udarbejde en ”… undersøgelse af det konkurrence-
mæssige samspil mellem de traditionelle nyhedsmedier og magasiner” (medieafta-
len s. 8). Formålet med analysen var at give Folketingets partier et overblik over
konkurrencesituationen og på den baggrund gøre det muligt at lave en langtidshold-
bar og fremtidssikret momsordning, der ikke forvrider konkurrencen mellem medier,
der konkurrerer indbyrdes.
Tidsplanen i medieaftalen muliggjorde, at man først undersøgte konkurrenceforhol-
dene og derefter gennemførte ændring af momsreglerne. Derved kunne man sikre
sig, at den planlagte ændring af momsreglerne ikke ville skabe konkurrenceforvrid-
ning. Hvis analysen viste markant konkurrence mellem digitale aviser og magasi-
nernes digitale platforme, ville man have mulighed for rettidigt at tilpasse ændringen
af momsreglerne, så man ikke gennemfører en utilsigtet konkurrenceforvridning på
mediemarkedet.
Der kan være gode grunde til at fremrykke udmøntningen af ændringen af moms-
reglerne, men så bør man tilsvarende også fremrykke den analyse, der skal give
Folketinget kendskab til de konkurrencemæssige konsekvenser ved den foreslåede
model. Ved kun at fremrykke momsændringen uden at afvente analysens resulta-
ter, beder man Folketinget gennemføre en beslutning på et uoplyst grundlag med
betydelig risiko for konkurrencemæssige konsekvenser. Dermed vil Folketinget risi-
kere at medvirke til lovsjusk, der i værste fald kan være EU-stridig konkurrencefor-
vridende statsstøtte. I lyset af at analysen forventes færdig til maj, henstiller
Brancheforeningen for Grafisk Kommunikation & Medier
Grakom
•
Nybrogade 12
•
DK-1203 København K
•
tlf. 63 12 70 00
•
grakom.dk