Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222 Bilag 2
Offentligt
2040382_0001.png
3. april 2019
J.nr. 2018 - 6375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven (Indfø-
relse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Erhverv (DE)
DE bakker overordnet set op om
udvidelsen af nulmomsen til også
at omfatte elektronisk leverede avi-
ser.
DE mener, at særordninger i vi-
dest muligt omfang bør minimeres
eller undgås fuldstændigt, medmin-
dre helt særlige hensyn taler her-
for.
DE er derfor af den opfattelse, at
specifikke erhverv el.lign., der fra
politisk side ønskes subsidieret
økonomisk, principielt bør løses
via andre kilder end skatte-,
moms- og afgiftssystemet.
DE anfører i den forbindelse, at
særordninger inden for skattesyste-
met alt andet lige er med til at
komplicere reglerne unødigt.
Generelt bemærkes, at indførelse
af nye reducerede momssatser så
vidt muligt bør undgås af flere
grunde, og at direkte tilskud ofte
er mere målrettede end indirekte
tilskud via fx nedsatte momssatser.
Danmark har imidlertid i mange år
haft en ordning med nulmoms for
aviser, hvor definitionen af aviser
er fastlagt gennem en årelang prak-
sis. Avismarkedet har dog ændret
sig en del, og der er derfor behov
for at tilpasse reglerne til udviklin-
gen. Formålet med lovforslaget er
således at sikre neutralitet ud fra et
teknologisk perspektiv.
DE peger på, at nulmomsordnin-
gen til en vis grad er konkurrence-
forvridende i forhold til magasiner,
ugeblade mv. og opfordrer derfor
til, at fortolkningen af avisbegrebet
bliver mere stringent.
Fortolkningen af avisbegrebet er
restriktiv, jf. de nuværende krite-
rier, som oprindelig er fastlagt af
Momsnævnet. Andre interesseor-
ganisationer ønsker i modsætning
til DE, at kriterierne fortolkes
mere lempeligt. Dette er ikke mu-
ligt, jf. kommentarerne til Grakom.
Dansk Journalistforbund
Dansk Journalistforbund kan til-
slutte sig forslaget og mener at
nulmomsen ligeledes skal udvides
Momsdirektivet giver ikke mulig-
hed for, at der kan indføres
Side 2 af 9
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til også at omfatte elektronisk lev-
rede ugeblade og magasiner.
nulmoms på andet end aviser i
Danmark.
Danske Medier
Danske Medier er positive overfor
forslaget og kan tilslutte sig de kri-
terier, der beskrives i bemærknin-
gerne til lovforslaget.
Danske Medier anbefaler, at for-
slaget fremsættes uændret og op-
fordrer til, at lovgivningsprocessen
fremmes, så forslaget kan vedtages
inden folketingsvalget og træde i
kraft 1. juli 2019.
Danske Medier har ingen bemærk-
ninger til udvidelsen af lønsumsaf-
giften.
Danske Medier anbefaler, at der
efter vedtagelsen af dette forslag
tages fat på en fase 2, som skal
sikre, at magasiner og andre publi-
cistiske mediers digitale udgivelser
også omfattes af nulmoms, så
momsreglerne i Danmark harmo-
niseres med de øvrige EU-lande på
dette område.
I henhold til de nugældende EU-
regler er det ikke vil muligt at ud-
vide nulmomsen i Danmark til an-
dre publikationer end aviser.
Skatteministeriet er kun bekendt
med, at Storbritannien har
nulmoms på magasiner, jf. svar på
EUU, KOM (2016) 0758, spm. 1
(2016-17). En evt. indførelse af
nulmoms på magasiner i Danmark
vil således ikke harmonisere
momsreglerne i EU på dette om-
råde.
Dansk Industri (DI)
DI er kritisk over for udvidelsen af
nulmomsen, da den vil forværre
den konkurrenceforvridning, som
den eksisterende nulmomsordning
Se kommentarerne til DE.
Side 3 af 9
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
giver anledning til mellem aviser
og magasiner.
DI opfordrer derfor til, at
nulmomsen helt afskaffes til fordel
for en public service-pulje, hvorfra
både aviser og magasiner kan søge
direkte støtte.
DI bemærker, at lovforslagets af-
grænsning af, hvornår noget er en
elektronisk avis, i praksis kan give
anledning til udfordringer. DI øn-
sker derfor at få oplyst, i hvilket
omfang der administrativt vil blive
fastlagt retningslinjer for, hvorle-
des afgrænsningen vil blive foreta-
get.
Skattestyrelsen vil, ligesom på an-
dre områder, indarbejde fortolk-
ning i Den Juridiske Vejledning.
DI ønsker at få oplyst, hvorledes
lønsumsafgiften bliver håndhævet i
forhold til udenlandske virksom-
heders salg af elektroniske aviser.
Indledningsvis bemærkes, at løn-
sumsafgiften er en national afgift
på en række momsfritagne aktivi-
teter. Afgiftsgrundlaget afhænger
af aktiviteten, men overordnet set
er grundlaget indenlandsk omsæt-
ning og/eller lønsum. Lønsumsaf-
giften omfatter derfor generelt
ikke udenlandske aktiviteter.
Fsva. aviser er det kun virksomhe-
der, der importerer eller udgiver
aviser i Danmark, der er omfattet
af lønsumsafgiften. Udenlandske
virksomheder vil derfor som ud-
gangspunkt ikke være omfattet af
lønsumsafgiften i det omfang, de
hverken importerer eller udgiver
aviser i Danmark.
Side 4 af 9
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget sam-
let medfører administrative konse-
kvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
TER har ingen bemærkninger til
Skatteministeriets vurdering af, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
Grakom
Grakom kritiserer, at nulmomsen
udvides inden resultatet af konkur-
renceundersøgelsen, som blev af-
talt i forbindelse med Medieaftalen
for 2019-2023, foreligger.
Grakom anfører i den forbindelse,
at ved at afvente resultaterne af
undersøgelsen vil det kunne und-
gås, at der gennemføres utilsigtede
konkurrenceforvridning på medie-
markedet.
Grakom foreslår derfor, at lov-
forslaget udskydes til analysens
konklusioner foreligger.
Regeringen og DF er blevet enige
om at fremrykke ikrafttrædelses-
tidspunktet for udvidelsen af
nulmomsen fra 1. januar 2020 til 1.
juli 2019. Når resultatet af konkur-
renceundersøgelsen foreligger, kan
forligspartierne tage stilling til, om
dette giver anledning til yderligere
tiltag. Det bemærkes dog, at de
gældende EU-regler ikke giver mu-
lighed for at udvide nulmomsen til
andre publikationer.
Grakom gør opmærksom på, at
EU-Kommissionen har fremsat et
forslag, som reviderer det nuvæ-
rende momsdirektiv, hvor der læg-
ges op til, at medlemslandene får
videre rammer til at fastsætte
momssatser, herunder også nulsat-
ser.
Af hensyn til undgå konkurrence-
forvridningen foreslår Grakom
Forhandlingerne i Rådet af det
omtalte direktivforslag er i det ind-
ledende stadie. Det er derfor uvist,
hvilke muligheder det endelige for-
slag giver de enkelte medlems-
lande, samt hvornår forslaget kan
vedtages og træde i kraft. Hertil
bemærkes, at den danske regering
generelt arbejder for, at brugen af
Side 5 af 9
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
derfor, at lovforslaget udskydes til
efter vedtagelsen af Kommissio-
nens forslag om momssatser.
reducerede satser begrænses mest
muligt.
Grakom mener, at lovforslaget er
uklart for så vidt angår, hvilke me-
dier og hvilke digitale produkter,
der vil være omfattet af nulmom-
sen.
Grakom anfører i den forbindelse,
at lovforslagets bemærkninger læg-
ger op til en snæver fortolkning af
avisbegrebet, mens Kulturministe-
rens udtalelser samt Medieaftalen
for 2019-2023 og finanslovsaftalen
for 2019 lægger op til en bred for-
tolkning, hvor nulmomsen omfat-
ter alle internetbaserede nyheds-
medier.
Grakom bemærker i den forbin-
delse, at det er uklart, om det alene
er selve avisen, der er omfattet af
nulmomsen, eller om også andet
materiale, fx adgang til avisens
hjemmeside, er omfattet af
nulmomsen.
Idet nulmoms er en undtagelse fra
hovedreglen om, at alle leveringer
pålægges 25 pct. moms, skal avis-
begrebet fortolkes restriktivt.
Det er ikke et kriterie, at den elek-
troniske avis modsvares af en trykt
avis, for at være omfattet af
nulmomsen. Aviser, der alene ud-
kommer elektronisk, er også om-
fattet af nulmomsen.
Lovforslaget er blevet uddybet for
så vidt angår, hvordan abonne-
mentsordninger, der også indehol-
der andet end en avis momsmæs-
sigt skal behandles. I disse tilfælde,
skal der foretages en konkret vur-
dering af, om der er tale om sær-
skilte ydelser, hoved- og biydelser
eller en enkelt ydelse.
Grakom mener, at kriterierne for,
hvornår der foreligger en avis er
uklare, og at det kan medføre rets-
sikkerhedsmæssige problemer.
Kriterierne for, hvornår der fore-
ligger en avis, er nærmere beskre-
vet i lovforslagets specielle be-
mærkninger.
Idet den danske nulmoms er en så-
kaldt stand-still bestemmelse, er
det ikke muligt at udvide avisbe-
grebet i momsloven. Af denne
grund videreføres de tre hovedkri-
terier for, hvornår der foreligger
Side 6 af 9
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en avis. De nugældende kriterier,
der knytter sig til avisens ud-
seende, så som typografi og opsæt-
ning, videreføres dog ikke i defini-
tionen af en elektronisk leveret
avis.
Grakom bemærker, at støtte til
specifikke medietyper eller speci-
fikt indhold bør ske gennem til-
skudsordninger og puljer med
klare kriterier og ikke gennem
momssystemet.
Se kommentarerne til DE.
KPMG Acor Tax
KPMG Acor Tax (herefter
KPMG) kritiserer, at lovforslaget
opretholder en statisk retsstilling
for medievirksomheders momsaf-
regning, idet definitionen af en
avis ikke opdateres.
Idet den danske nulmoms er en så-
kaldt stand-still bestemmelse, er
det ikke muligt at udvide avisbe-
grebet i momsloven. Der er der-
for lagt op til, at de tre hovedkri-
terier for, hvornår der foreligger
en avis videreføres. En stand-still
bestemmelse forudsætter netop, at
en bestemt retstilstand oprethol-
des. I modsat fald bortfalder
stand-still bestemmelsen.
KPMG anfører, at lovforslaget vil
være forbundet med afgræsnings-
problemer. I den forbindelse hen-
vises til en EU-dom, der fortolker
reglerne i direktiv 2010/13/EU
om samordningen af regler for au-
diovisuelle udbud.
For så vidt angår henvisningen til
EU-dommen og direktiv
2010/13/EU bemærkes, at de be-
greber eller fortolkninger, der an-
vendes på andre områder i ud-
gangspunktet ikke har indflydelse
på den momsmæssige kvalificering
af de samme begreber. Det skal
bl.a. ses i lyset af, at direktiver på
skatteområdet vedtages med en-
stemmighed, mens der på andre
områder arbejdes med kvalificeret
flertal.
Side 7 af 9
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KPMG gør opmærksom på, at der
skal tages stilling til, hvordan til-
lægsydelser i et avisabonnement
momsmæssigt behandles.
Lovforslaget er blevet uddybet for
så vidt angår, hvordan abonne-
mentsordninger, der også indehol-
der andet end en avis momsmæs-
sigt skal behandles. I disse tilfælde,
skal der foretages en konkret vur-
dering af, om der er tale om sær-
skilte ydelser, hoved- og biydelser
eller en enkelt ydelse.
KPMG mener, at den nugældende
fortolkning af avisbegrebet er i
strid med ligebehandlingsprincip-
pet og neutralitetsprincippet.
KPMG henviser i den forbindelse
til, at sammenlignelige leverancer,
momsmæssigt bliver behandlet
forskelligt. KPMG peger på, at af-
grænsningsproblematikken kan lø-
ses ved, at der indføres reducerede
momssatser på alle elektroniske
publikationer.
Som udgangspunkt behandles
sammenlignelige leverancer ens,
men de kan blive behandlet for-
skelligt afhængig af, om den pågæl-
dende leverance fx er en hoved-
ydelse eller en biydelse. Dette er en
konsekvens af brugen af reduce-
rede momssatser og -fritagelser.
En artikel kan således være omfat-
tet af nulmomsen, hvis den indgår
i en publikation, der samlet set ud-
gør en avis, mens den kan være
omfattet af de almindelige moms-
regler, hvis den indgår i en anden
publikation end en avis. Med lov-
forslaget sikres teknologisk neutra-
litet og ligestilling, idet trykte og
elektroniske aviser momsmæssigt
behandles ens. Lovforslaget imple-
menterer EU-regler, der netop gi-
ver medlemslandene mulighed for
at sikre denne teknologiske neutra-
litet. EU-reglerne giver ikke mulig-
hed for, at medlemslande som
Danmark, der har nulmoms på
trykte aviser, udvider nulmomsen
til andre publikationer. EU har så-
ledes taget stilling til overholdelsen
af neutralitets- og ligebehandlings-
princippet. Lovforslaget anses der-
Side 8 af 9
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2040382_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for ikke at være i strid med ligebe-
handlingsprincippet eller neutrali-
tetsprincippet.
De vanskeligheder, som KPMG
påpeger er forbundet med brugen
af reducerede satser, herunder
nulmoms, vil fortsat være tilstede,
hvis der blev indført reducerede
satser på alle publikationer. Af-
grænsningsproblematikkerne vil
blot flytte sig til andre områder, fx
afgrænsningen mellem annoncer
og publikationer eller publikatio-
ner og bøger/e-bøger.
KPMG peger på, at det kan være
vanskeligt at opkræve lønsumsaf-
gift hos udenlandske virksomhe-
der.
Se kommentarerne til DI.
Side 9 af 9