Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222 Bilag 16
Offentligt
2051543_0001.png
Til Folketingets skatteudvalg
30. april 2019
L 222 nulmoms og lønsumsafgift digitale nyhedsmedier
Danske nyhedsmedier
både aviser og fritstående netmedier
er i disse år udsat for en un-
fair konkurrence fra de store techgiganter, som sætter medierne under et økonomisk pres.
Det er derfor af afgørende betydning, at nulmomsen for nyhedsmediernes digitale udgivelser
gennemføres med virkning fra 1. juli 2019, og Danske Medier skal derfor opfordre til en hur-
tig vedtagelse af lovforslaget.
Danske Medier har fulgt Folketingets skatteudvalgs behandling af lovforslaget.
Danske Medier har noteret, at der er stillet spørgsmål ved, om fritstående nyhedsmedier op-
fylder kriterierne for at blive omfattet af nulmomsen og lønsumsafgiften.
Det er foreningens opfattelse, at de fritstående nyhedsmedier, som i øjeblikket er omfattet af
den særlige supplementspuljen i ordningen for redaktionel produktionsstøtte, er omfattet af
nulmomsen. De opfylder åbenlyst de kriterier, der er fremgået af skatteministerens svar til
udvalget
ligesom det i medieaftalen fra 29. juni 2018 er beskrevet, at disse medier er omfat-
tet af den overgangsordning, som dengang blev aftalt, fordi det var uklart, hvornår EU fik af-
talt nyt momsdirektiv om mulighed for nulmoms for digitale udgivelser.
Hovedkriterierne er ifølge svar på spørgsmål fem fra udvalget: ”Der
er tre hovedkriterier for,
hvornår en publikation momsmæssigt anses som en avis; for det første skal publikationen
primært læses på grund af sit indhold af aktuelt nyhedsstof, for det andet skal publikatio-
nen henvende sig til en videre (almen) kreds af læsere, og for det tredje skal publikationen
behandle et bredt emneområdet. ”
Det er kriterier, som også skal være opfyldt for at modtage redaktionel produktionsstøtte
ifølge lov om mediestøtte, og som Medienævnet har fundet, at en række fritstående netme-
dier opfylder.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til lovforslaget, at ”
Det er ikke et krav, at den elek-
tronisk leverede avis modsvares af en trykt avis. Aviser, der alene udkommer i elektronisk
form, er således også omfattet af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.”
Og det fremgår af svar på skatteudvalgets spørgsmål 15, at det ikke kommer i konflikt med
stand-still-bestemmelsen at udvide den eksisterende ordning, så den bliver teknologineutral.
Dvs. at Danmark kan udvide sin nulmoms på trykte aviser til elektroniske aviser, men den
kan ikke udvides til tidsskrifter, bøger eller andet.
Danske Medier har desuden fået oplyst, at den reducerede moms for digitale udgivelser i Sve-
rige gældende fra 1. juli 2019 vil komme til at omfatte medier som Altinget.se.
L 222 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Henvendelse af 30/4-19 fra Danske Medier om spørgsmålet om, om fritstående nyhedsmedier opfylder kriterierne for at blive omfattet af nulmomsen og lønsumsafgiften
2051543_0002.png
Det fremgår af flere svar, at medier kan anmode om generel vejledning hos skattemyndighe-
derne og søge om bindende svar. Danske Medier skal opfordre til, at sådanne henvendelser
og ansøgninger behandles hurtigt, så sagsbehandlingen ikke forsinker, at medier kan
nulmomses.
Supplementsordningen blev indført, da den nuværende mediestøtte trådte i kraft i 2014 og
var begrundet i, at de fritstående netmedier i modsætning til de trykte medier ikke havde
nulmoms og derfor var konkurrencemæssigt dårligere stillet. Støtten var en kompensation
herfor.
Medieaftalen fra 29.juni lægger op til at afskaffe supplementsordningen med henvisning til,
at de fritstående netmedier får momsfritagelse. Skulle Skattestyrelsen nå frem til, at de mod
Danske Mediers opfattelse ikke vil være omfattet af loven om momsfritagelse, forventer Dan-
ske Medier, at supplementsordningen videreføres, og at støttebeløbet hæves i lyset af, at der
er kommet flere fritstående netmedier siden 2014, så de kan konkurrere med de øvrige ny-
hedsmedier på lige vilkår.
Det er for Danske Medier vigtigt, at vedtagelsen af lovforslaget sker, så nulmomsen for digi-
tale udgivelser af aviser og fritstående netmedier kan træde i kraft 1. juli 2019, og at den ef-
terfølges af en fase to, hvor momsfritagelsen udvides til også at gælde digitale udgivelser af
magasiner og ugeblade. Dette bør ske, når der er en afklaring af de EU-retslige spørgsmål.
Med venlig hilsen
Danske Medier :
Morten Langager
Adm. direktør
Side 2 af 2