Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 222 Bilag 16
Offentligt
Til Folketingets skatteudvalg
30. april 2019
L 222 nulmoms og lønsumsafgift digitale nyhedsmedier
Danske nyhedsmedier
–
både aviser og fritstående netmedier
–
er i disse år udsat for en un-
fair konkurrence fra de store techgiganter, som sætter medierne under et økonomisk pres.
Det er derfor af afgørende betydning, at nulmomsen for nyhedsmediernes digitale udgivelser
gennemføres med virkning fra 1. juli 2019, og Danske Medier skal derfor opfordre til en hur-
tig vedtagelse af lovforslaget.
Danske Medier har fulgt Folketingets skatteudvalgs behandling af lovforslaget.
Danske Medier har noteret, at der er stillet spørgsmål ved, om fritstående nyhedsmedier op-
fylder kriterierne for at blive omfattet af nulmomsen og lønsumsafgiften.
Det er foreningens opfattelse, at de fritstående nyhedsmedier, som i øjeblikket er omfattet af
den særlige supplementspuljen i ordningen for redaktionel produktionsstøtte, er omfattet af
nulmomsen. De opfylder åbenlyst de kriterier, der er fremgået af skatteministerens svar til
udvalget
–
ligesom det i medieaftalen fra 29. juni 2018 er beskrevet, at disse medier er omfat-
tet af den overgangsordning, som dengang blev aftalt, fordi det var uklart, hvornår EU fik af-
talt nyt momsdirektiv om mulighed for nulmoms for digitale udgivelser.
Hovedkriterierne er ifølge svar på spørgsmål fem fra udvalget: ”Der
er tre hovedkriterier for,
hvornår en publikation momsmæssigt anses som en avis; for det første skal publikationen
primært læses på grund af sit indhold af aktuelt nyhedsstof, for det andet skal publikatio-
nen henvende sig til en videre (almen) kreds af læsere, og for det tredje skal publikationen
behandle et bredt emneområdet. ”
Det er kriterier, som også skal være opfyldt for at modtage redaktionel produktionsstøtte
ifølge lov om mediestøtte, og som Medienævnet har fundet, at en række fritstående netme-
dier opfylder.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til lovforslaget, at ”
Det er ikke et krav, at den elek-
tronisk leverede avis modsvares af en trykt avis. Aviser, der alene udkommer i elektronisk
form, er således også omfattet af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.”
Og det fremgår af svar på skatteudvalgets spørgsmål 15, at det ikke kommer i konflikt med
stand-still-bestemmelsen at udvide den eksisterende ordning, så den bliver teknologineutral.
Dvs. at Danmark kan udvide sin nulmoms på trykte aviser til elektroniske aviser, men den
kan ikke udvides til tidsskrifter, bøger eller andet.
Danske Medier har desuden fået oplyst, at den reducerede moms for digitale udgivelser i Sve-
rige gældende fra 1. juli 2019 vil komme til at omfatte medier som Altinget.se.