Med det her lovforslag lægges der op til, at unge mennesker på 16 år kan tage kørekort til stor knallert eller det, man kalder knallert 45.
I dag er reglerne, at man skal være 18 år.
Det er sådan, at hvis man kigger på resten af EU, så skiller Danmark sig ud sammen med Malta som de eneste steder, hvor man skal være 18 år for at kunne køre en stor knallert.
Alle andre steder kan man gå i gang noget før, typisk når man er 16 år.
Så der er noget rimeligt i, at vi får tilpasset reglerne det, der gør sig gældende i resten af EU.
Det er jo en proces, vi har haft over efterhånden flere år, hvor vi har haft beslutningsforslag og andet, hvor man har lagt op til at ændre de her regler, fordi man kan se, at der er mange unge mennesker, navnlig i provinsen, som har svært ved at få deres transportbehov til at hænge sammen.
Desværre er vi havnet i en situation, også på grund af regeringens nedskæringer og andet, hvor det er meget småt med den kollektive trafik i de tyndtbefolkede områder.
Mange steder ligger uddannelsesinstitutionerne også så spredt, at det er svært at nå på cykel eller andet, så hvis man skal transportere sig, er man afhængig af at have en knallert, og da det at kunne køre på en knallert 45 gør, at man kan komme hurtigere frem, end hvis man kører på en traditionel knallert, gør det også, at sandsynligheden for, at man måske vælger at køre på en almindelig knallert, der er tunet og dermed er mere usikker, er større, og så kan man måske få folk til at tage en knallert 45 i stedet for, og det vil være positivt og mere trygt.
Det er klart, at når man åbner op for, at yngre mennesker skal køre mere på knallert, er der jo selvfølgelig dem, der går op i trafiksikkerhed, som er bekymrede for det her og siger:
Pas nu på, vi har tidligere set ulykker og sådan nogle ting.
Det har været en medvirkende årsag til, at vi socialdemokrater tidligere har været meget skeptiske over for det her og været bekymrede og tænkt, at arh, skal vi nu ikke holde lidt igen på det her område, for hvis vi risikerer flere ulykker, så er det skidt?
Nu har vi dykket lidt ned i de erfaringer, der er i andre europæiske lande, og det ser faktisk ikke ud, som om der er flere uheld på grund af, at man starter tidligere med knallert 45, og det gør, at vi tænker, at det kan være okay at prøve det af i en periode.
Vi ved godt, at lovforslaget her lægger op til, at det er en permanent lovændring, men vi ser for os, at vi f.eks.
om 3 år kigger på, hvordan det egentlig ser ud med erfaringerne.
Har vi fået en kedelig udvikling i antallet af uheld, så må vi jo prøve at lave det om igen.
Men netop argumentet om, at der kan være unge mennesker, der bor i mere tyndtbefolkede områder, som gerne vil til og fra gymnasiet, til og fra teknisk skole, til og fra deres læreplads eller noget andet, og som vil få noget større mobilitet ved at få adgang til at køre på knallert 45, som også er mere sikker end en tunet almindelig knallert, gør, at vi er åbne over for det her forslag.
Når det så er sagt, vil vi gerne sige, at det her, at man nu kan køre på knallert 45 allerede som 16-årig, jo ikke skal betyde, at unge mennesker begynder at cykle mindre, eller at vi bruger det som et argument for at spare yderligere på den kollektive trafik.
For os socialdemokrater er det meget afgørende, at vi ansporer og motiverer unge mennesker til at cykle så meget som overhovedet muligt, for det er godt for klimaet, det er godt for miljøet, og det er altså også godt for sundheden.
Vi ved jo fra de forskellige undersøgelser, der er, at det at cykle bare ½ time om dagen er med til at reducere de her livsstilssygdomme med over 40 pct., og derfor er det vigtigt at få en god cykelkultur ind tidligt.
Så det skal ikke blive en sovepude i retning af, at man ikke vælger cyklen til.
Der skal vi både som forældre og som samfund presse på for, at så mange som overhovedet muligt cykler.
I forhold til at sikre den kollektive trafik har vi også en kæmpe opgave at gøre der.
Men at man kan vælge en knallert 45, kan være et skridt i den rigtige retning for at gøre det nemmere for folk at passe deres uddannelse, og derfor er vi med på det her.
Men vi kommer til at skrive ind i vores betænkningsafgivelse, at vi gerne ser, at det her bliver evalueret efter f.eks.
3 år.