Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 220 Bilag 1, L 220 A Bilag 1, L 220 B Bilag 1
Offentligt
Udenrigsministeriet
Fiskeripolitisk Kontor
Sagsnr: 2018-44261
DPPO Høringssvar til udkast til lov om ændring af fiskeriloven
Danmarks Pelagiske PO (DPPO) kvitterer for muligheden for at indgive høringssvar til forslag til
udkast til lov om ændring af Fiskeriloven.
Fiskeriloven er det væsentligste juridiske værktøj for danske fiskere, når man ser bort fra EU's
grundforordning. DPPO finder det i den henseende helt essentielt, at ændringer i Fiskeriloven
foretages med udgangspunkt i et grundigt juridisk forarbejde og en inkluderende proces, der
omfatter dialog med de centrale aktører i dansk fiskeri. Dette har desværre ikke været tilfældet i
denne omgang, og høringsmaterialet bærer præg af en forhastet proces.
At der er fravalgt inddragelse af erhvervet m.fl., vidner om en uigennemsigtig og meget udansk
lovgivningsproces, det er beklageligt. Mere overraskende finder DPPO det dog, at
Udenrigsministeriet ikke forholder sig til de gældende kriterier for medlemsstaternes tildeling af
fiskerimuligheder som de fremgår af Artikel 16, stk. 6 og7 og Artikel 17 i Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EU) Nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den Fælles Fiskeripolitik
(Grundforordningen).
Det fremgår af bestemmelserne i grundforordningens Artikel 17, at
” (Medlemsstater)….anvender
de gennemsigtige og objektive kriterier, bl.a. af miljømæssig, social og økonomisk art. De kriterier,
der skal anvendes, kan bl.a. omfatte fiskeriets indvirkning på miljøet, hidtidig overholdelse af krav
og bestemmelser, bidrag til den lokale økonomi og historiske fangstniveauer. Inden for de tildelte
fiskerimuligheder bestræber medlemsstaterne sig på at sørge for incitamenter for fiskerfartøjer, der
anvender selektive fiskeredskaber eller bruger fiskeriteknikker med nedsat indvirkning på miljøet,
såsom reduceret energiforbrug eller skade på habitater.”
Der er således ikke i EU-lovgivningen henvisning til statslig auktion, salg eller udleje som et
gennemsigtigt og objektivt kriterie for tildeling af fiskerettigheder, ligesom grundforordningens
artikel 16. specificerer særlige vilkår for tildelingen i blandede fiskerier. DPPO er ikke bekendt
med, at man i noget andet EU-land har tilsvarende systemer til beskatning af fiskeriet eller grundlag
for kvotefordeling. Det forhold i sig selv, burde i DPPOs opfattelse have givet anledning til en
grundig analyse af EU-lovgivningen på området.
Det er DPPO’s vurdering, at forslaget er i strid med Artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EU) Nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den Fælles Fiskeripolitik
(Grundforordningen). DPPO har i den forbindelse taget skriftlig kontakt til EU-Kommissionen med
henblik på en juridisk afklaring. Kopi af brev vedhæftet dette høringssvar. (Bilag 1.) DPPO
1