Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 218 Bilag 9
Offentligt
2050118_0001.png
Til lovforslag nr.
L 218
Folketinget 2018-19
Ændringsforslag stillet den 26. april 2019
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov
om efterskoler og frie fagskoler og lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser
(Øgede frihedsgrader, rammer for donationer og styrket tilsyn med de frie skoler m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
Af
Carolina Magdalene Maier
(ALT):
Til § 1
4)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 22 a
affattes
stk. 1
såle-
des:
»Modtager en skole en donation fra offentlige myndighe-
der eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for
EU og EØS, skal skolen inden 90 dage udarbejde en skrift-
lig redegørelse for, om der er tilstrækkelig sikkerhed for, at
skolen ved modtagelse af donationen opfylder kravene i § 1,
stk. 2, 2. pkt., og § 5, stk. 2. Den skriftlige redegørelse un-
derskrives af skolens bestyrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn-
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
5)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 3
orde-
ne »at en skole modtager en donation på over 20.000 kr.
eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller juridiske
eller fysiske personer fra lande uden for EU og EØS, jf. stk.
1, og« og ordene »ved modtagelse af en donation omfattet af
stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
6)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 4
orde-
ne »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
7)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 22 a
udgår
stk. 5, 2.
pkt.,
og i
3. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »fristerne i 1. og
2. pkt.« til: »fristen i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 2
8)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
affattes
stk. 1
såle-
des:
»Modtager en skole en donation fra offentlige myndighe-
der eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for
EU og EØS, skal skolen inden 90 dage udarbejde en skrift-
lig redegørelse for, om der er tilstrækkelig sikkerhed for, at
skolen ved modtagelse af donationen opfylder kravene i § 1,
stk. 5, og § 6, stk. 1, nr. 2. Den skriftlige redegørelse under-
skrives af skolens bestyrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn-
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
9)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 3
orde-
ne »at en skole modtager en donation på over 20.000 kr.
eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller juridiske
eller fysiske personer fra lande uden for EU og EØS, jf. stk.
1 og« og ordene »ved modtagelse af en donation omfattet af
stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
10)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 4
orde-
ne »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
11)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår
stk. 5, 2.
pkt.,
og i
3. pkt.,
der bliver til 2. pkt., ændres »fristerne i 1.
og 2. pkt.« til: »fristen i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
AX023572
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag nr. 4-15 af (ALT) stillet den 26.04.2019
2050118_0002.png
2
Til § 3
12)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
affattes
stk. 1
såle-
des:
»Modtager en skole eller et kursus en donation fra offent-
lige myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra
lande uden for EU og EØS, skal skolen eller kurset inden 90
dage udarbejde en skriftlig redegørelse for, om der er til-
strækkelig sikkerhed for, at skolen eller kurset ved modta-
gelse af donationen opfylder kravene i § 1 a og § 2, stk. 6, 1.
pkt. Den skriftlige redegørelse underskrives af skolens be-
styrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn-
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
13)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 3
orde-
ne »at en skole eller et kursus modtager en donation på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, jf. stk. 1, og« og ordene »ved modtagelse af en dona-
tion omfattet af stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
14)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 4
orde-
ne »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
15)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår
stk. 5, 2. pkt.,
og i
3. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »fristerne i 1. og 2.
pkt.« til: »fristen i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 4, 8 og 12
I det fremsatte lovforslag foreslås et forbud for frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser mod at modtage donationer
på over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndig-
heder eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for
EU og EØS.
Der lægges med ændringsforslagene op til at ændre det
foreslåede forbud mod at modtage donationer på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU og
EØS til en ordning, hvor en fri grundskole, efterskole, fri
fagskole og privat institution for gymnasiale uddannelser,
der modtager en donation fra offentlige myndigheder eller
juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, inden 90 dage efter modtagelse af donationen skal ud-
arbejde en skriftlig redegørelse for, om der er tilstrækkelig
sikkerhed for, at skolen eller kurset ved modtagelse af dona-
tionen opfylder frihed og folkestyre-kravet og uafhængig-
hedskravet. Med ændringsforslagene vil en skole eller et
kursus, der vurderer, at modtagelse af en donation indebærer
påvirkningsrisiko i forhold til kravet om frihed og folkestyre
og kravet om uafhængighed, skulle afvise donationen.
Ændringsforslagene omfatter alle donationer til frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser fra offentlige myndigheder
eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU
og EØS uanset størrelse af donationen.
Formålet med ændringsforslagene er at sikre, at frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser kan modtage donationer
uanset størrelse af donationen fra offentlige myndigheder el-
ler juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, samtidig med at der sikres gennemsigtighed med,
hvem der støtter skolerne.
Formålet med ændringsforslagene er også i donationssi-
tuationer at styrke de frie grundskolers, efterskolers, frie
fagskolers og private institutioner for gymnasiale uddannel-
sers overholdelse af frihed og folkestyre-kravet og uafhæn-
gighedskravet.
Formålet med ændringsforslagene er endvidere at imøde-
gå risikoen for, at de grundlæggende krav til frie skoler,
f.eks. frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet,
modarbejdes eller undermineres. Hermed imødegås også ri-
siko for, at demokrati og grundlæggende friheds- og menne-
skerettigheder modarbejdes og undermineres.
Ændringsforslagene vil indebære, at skolen i sin redegø-
relse skal lægge vægt på, om der er knyttet betingelser eller
vilkår til donationen, eller om skolen i øvrigt har forbindel-
ser til donator, der rejser tvivl om skolens overholdelse af
frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet.
Formålet med det foreslåede er at sikre, at skolerne nøje
overvejer påvirkningsrisikoen for skolen ved modtagelse af
donationer. Samtidig vurderes dette at give tilsynet med
skolerne et bedre grundlag for at vurdere skolernes overve-
jelser i forbindelse med modtagelse af en donation.
Ændringsforslagene vil endvidere indebære, at det vil
være uden betydning, om donator er en fysisk person eller
en juridisk person som f.eks. en forening, en fond eller et
selskab.
Ændringsforslagene vil omfatte både donationer i form af
kontantbeløb, men også donationer i form af varer, tjeneste-
ydelser, ejendomme m.v., der skal opgøres til markedsvær-
dien.
Ændringsforslagene vil også indebære, at lån, som efter-
følgende eftergives af långiver, herefter er at betragte som
en ydet donation og derfor skal registreres i skolens regn-
skab som en donation med de oplysningskrav, som følger
heraf.
Ved offentlige myndigheder uden for EU og EØS forstås
såvel stater uden for EU og EØS som offentlige institutioner
og andre myndigheder i lande uden for EU og EØS.
Begrebet fysiske og juridiske personer omfatter såvel pri-
vatpersoner som fonde, banker, foreninger m.v., men også
mere løst organiserede politiske eller religiøse bevægelser.
Der vil skulle indgå i skolens vurdering af en donation,
om donator aktivt har modarbejdet eller udtrykt holdninger
m.v., der er i modstrid med frihed og folkestyre-kravet. End-
videre vil donators erklærede formål med sin egen organisa-
tion, virksomhed eller bevægelse skulle indgå i skolens vur-
dering af påvirkningsrisikoen. Der vil i den forbindelse skul-
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag nr. 4-15 af (ALT) stillet den 26.04.2019
2050118_0003.png
3
le ses på, om donators formål er at fremme udemokratiske
synspunkter og en samfundsudvikling, der modarbejder eller
underminerer demokratiet og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder
Donators adfærd i forbindelse med donationen og formå-
let med tidligere donationer fra samme donator vil også
skulle indgå i skolens vurdering. Skolen vil i den forbindelse
skulle se på, om donator har ydet støtte til organisationer el-
ler formål, der søger at fremme antidemokratiske principper
og værdier, som strider mod grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder. Skolen vil ved vurderingen heraf bl.a.
kunne lægge vægt på, om donator systematisk yder støtte til
organisationer i andre lande, og om donator har en organisa-
torisk relation til foreninger, bevægelser eller menigheder i
Danmark.
Skolen vil herudover skulle vurdere, om den konkrete do-
nation kan skabe et afhængighedsforhold mellem skole og
donator.
Undervisningsministeriet vil kunne indhente oplysninger
fra skolerne i forbindelse med gennemførelse af tilsyn, her-
under oplysninger om eventuelle donationer og de redegø-
relser, som skolerne har udarbejdet for donationer fra offent-
lige myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra
lande uden for EU og EØS. Endvidere skal donationer frem-
gå af skolens årsrapport, som skolen indsender til Undervis-
ningsministeriet og som årligt offentliggøres på regnskabs-
portalen.
Til nr. 5, 9 og 13
I det fremsatte lovforslag foreslås det, at undervisnings-
ministeren efter ansøgning fra en skole eller et kursus kan
godkende en donation på over 20.000 kr. eksklusive moms
fra offentlige myndigheder eller fysiske eller juridiske per-
soner fra lande uden for EU og EØS til frie grundskoler, ef-
terskoler, frie fagskoler og private institutioner for gymnasi-
ale uddannelser. Med det fremsatte lovforslag er det en be-
tingelse for godkendelse, at der efter ministerens skøn er til-
strækkelig sikkerhed for, at skolen ved modtagelse af en så-
dan donation opfylder stå mål med-kravet (dette krav gælder
dog ikke i forhold til private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser), frihed og folkestyre-kravet og uafhængigheds-
kravet.
Med ændringsforslagene foreslås det, at den foreslåede
bestemmelse om, at undervisningsministeren efter ansøg-
ning fra en skole eller et kursus kan godkende en donation
på over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndig-
heder eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for
EU og EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler
og private institutioner for gymnasiale uddannelser, udgår af
lovforslaget.
Baggrunden herfor er, at der med den i ændringsforslage-
ne nr. 4, 8 og 12 foreslåede ændring af forbuddet mod at
modtage donationer på over 20.000 kr. eksklusive moms fra
offentlige myndigheder eller fysiske eller juridiske personer
fra lande uden for EU og EØS til en forklar eller afvis-ord-
ning for frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og pri-
vate institutioner for gymnasiale uddannelser ikke er grund-
lag for en godkendelsesordning for sådanne donationer. Un-
dervisningsministeriet vil kunne indhente oplysninger fra
skolerne i forbindelse med gennemførelse af tilsyn, herunder
oplysninger om eventuelle donationer og de redegørelser,
som skolerne har udarbejdet for donationer fra offentlige
myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Endvidere skal donationer fremgå af
skolens årsrapport, som skolen indsender til undervisnings-
ministeriet og som årligt offentliggøres på regnskabsporta-
len.
Til nr. 6, 7, 10, 11, 14 og 15
Med ændringsforslagene foreslås det, at donationer på
over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder
eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU
og EØS udgår af de foreslåede bestemmelser om indholdet
af en skoles eller et kursus´ ansøgning om undervisningsmi-
nisterens godkendelse.
Ændringsforslagene er en konsekvens af den ordning, der
foreslås med ændringsforslag nr. 4, 8 og 12.