Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 218 Bilag 7
Offentligt
2048300_0001.png
Til lovforslag nr.
L 218
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 23. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov
om efterskoler og frie fagskoler og lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser
(Øgede frihedsgrader, rammer for donationer og styrket tilsyn med de frie skoler m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 26 ændringsforslag til lovforslaget. Social-
demokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1, 3, 8 og 13, herunder om deling af lovforslaget.
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2, 4-7, 9-12 og 14-16. Undervisningsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 17-26.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af undervisningsministeren stil-
lede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S og SF) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de af Socialdemokratiet stillede ændringsforslag. Mindretal-
let vil stemme imod de af Alternativet stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil, hvis æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for de af undervisningsministe-
ren stillede ændringsforslag til det udelte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de af Alternativet stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af Socialdemokratiet stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil, hvis æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for de af undervisningsministe-
ren stillede ændringsforslag til det udelte lovforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de af Alternativet stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af Socialdemokratiet stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil, hvis æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for de af undervisningsministe-
ren stillede ændringsforslag til det udelte lovforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
For Socialdemokratiet er det vigtigt, at børns skolegang
styrker integrationen. Ikke det modsatte. Skolen er et sted,
hvor man selvfølgelig skal lære at læse, skrive og regne,
men det er også et sted, hvor man tilegner sig nogle helt
grundlæggende værdier, og hvor man gør sig klar til at være
en aktiv borger i Danmark og en del af det danske fælles-
skab. Derfor skal man være meget opmærksom, når der er
skoler, hvor det direkte modsatte sker.
AX023524
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048300_0002.png
2
Særlig alvorligt er det på nogle af de muslimske friskoler,
hvor det flere steder har udviklet sig til egentlige parallel-
samfundsskoler, og hvor der tales arabisk og hersker helt an-
dre spilleregler end i folkeskolen og i det danske samfund.
Socialdemokratiet vil ikke have skoler i Danmark, hvor ele-
verne forbydes at have danske venner og kærester, hvor der
udøves social kontrol med eleverne, og hvor der bevidst gø-
res forskel på piger og drenge.
Socialdemokratiet ønsker et reelt opgør med fri- og pri-
vatskoler, der drives på grundlag, som strider imod danske
værdier og hæmmer integrationen. Alle børn skal vokse op
med lige muligheder og få det bedste afsæt for en god frem-
tid i Danmark. Derfor har Socialdemokratiet også foreslået
at ændre tilskudssystemet til fri- og privatskoler, hvor over
50 pct. af eleverne har udenlandsk baggrund, men det vil re-
geringen desværre ikke være med til. I stedet bliver regerin-
gen med dette lovforslag ved med at øge kontrollen med alle
de frie grundskoler på en række punkter. Det er både be-
sværligt for alle de frie grundskoler, som ikke har problemer
med integrationen, men det skaber også en mangelfuld kon-
trol med de muslimske friskoler, hvor der er problemer.
Derfor har Socialdemokratiet også stillet to ændringsfor-
slag. For det første ønsker vi at dele lovforslaget op, så
friskolernes mulighed for at oprette underafdelinger behand-
les i et separat forslag, da det ikke har nogen sammenhæng
med en øget kontrol. I stedet kan regeringens forslag være
med til at øge opsplitningen af vores skolesystem, hvor flere
vælger folkeskolen fra og i stedet vælger fri- eller privatsko-
lerne til, ligesom det kan besværliggøre kontrollen med de
muslimske friskoler, hvis de får mulighed for at sprede sig
over flere matrikler. For det andet ønsker Socialdemokratiet,
at forslaget om forbud mod udenlandske donationer fra ikke
vestlige lande skal gælde alle beløb og ikke kun dem over
20.000 kr. Med det nuværende lovforslag bliver det muligt
for udemokratiske personkredse eller diktaturstater at dele
beløbene op. Socialdemokratiet ønsker en beløbsgrænse på
0 kr., så det ikke er muligt for udenlandske foreninger, stater
eller udemokratiske personer at blande sig i vores skolesy-
stem.
Med de forbehold og ud fra en samlet vurdering kan So-
cialdemokratiet støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at der
med lovforslaget indføres mulighed for at etablere afdelin-
ger af skoler efter friskoleloven og loven om private gymna-
sier. De gældende regler blev indsat i lovgivningen som føl-
ge af Tvindsagen for at forhindre private koncerndannelser
på området, og Enhedslisten er bekymret for, at lovændrin-
gen kan være et første skridt i en udvikling, hvor økonomi-
ske interesser bliver det drivende motiv for udvidelsen af
private skoler gennem nye afdelinger på bekostning af de
værdibaserede og pædagogiske fællesskaber, der gerne skul-
le være grundlaget for den frie skoleverden. Enhedslisten
kan på den baggrund ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af et
mindretal
(EL, ALT og
SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og priva-
te grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og
lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
(Øgede frihedsgrader, rammer for donationer og styrket til-
syn med de frie skoler m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2, 4-18,
§ 2, § 3, nr. 1-5 og 7-15, og § 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private
grundskoler m.v., og lov om private institutioner for gymna-
siale uddannelser (Mulighed for oprettelse af afdelinger af
frie grundskoler og private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser)« omfattende § 1, nr. 3, § 3, nr. 6, og § 4, stk. 1.
[Deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
2)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
affattes
stk. 1
såle-
des:
»Modtager en skole en donation fra offentlige myndighe-
der eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for
EU og EØS, skal skolen inden 90 dage udarbejde en skrift-
lig redegørelse for, om der er tilstrækkelig sikkerhed for, at
skolen ved modtagelse af donationen opfylder kravene i § 1,
stk. 2, 2. pkt., og § 5, stk. 2. Den skriftlige redegørelse un-
derskrives af skolens bestyrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn-
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af et
mindretal
(SF):
3)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 1
og
3
»på over 20.000 kr. eksklusive moms«.
[Forbud mod at modtage donationer uanset donationens
størrelse]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
4)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 3
orde-
ne »at en skole modtager en donation på over 20.000 kr.
eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller juridiske
eller fysiske personer fra lande uden for EU og EØS, jf. stk.
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048300_0003.png
3
1, og« og ordene »ved modtagelse af en donation omfattet af
stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
5)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 4
orde-
ne: »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
6)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår
stk. 5, 2.
pkt.,
og i
3. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »fristerne i 1. og
2. pkt.« til: »fristen i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
7)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
affattes
stk. 1
såle-
des:
»Modtager en skole en donation fra offentlige myndighe-
der eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for
EU og EØS, skal skolen inden 90 dage udarbejde en skrift-
lig redegørelse for, om der er tilstrækkelig sikkerhed for, at
skolen ved modtagelse af donationen opfylder kravene i § 1,
stk. 5, og § 6, stk. 1, nr. 2. Den skriftlige redegørelse under-
skrives af skolens bestyrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn-
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af et
mindretal
(SF):
8)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 1
og
3
ordene »på over 20.000 kr. eksklusive moms«.
[Forbud mod at modtage donationer uanset donationens
størrelse]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
9)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 3
orde-
ne: »at en skole modtager en donation på over 20.000 kr.
eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller juridiske
eller fysiske personer fra lande uden for EU og EØS, jf. stk.
1 og« og ordene »ved modtagelse af en donation omfattet af
stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
10)
I den under
nr.
5 foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 4
orde-
ne: »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
11)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår
stk. 5, 2.
pkt.,
og i
3. pkt.,
der bliver til 2. pkt., ændres »fristerne i 1.
og 2. pkt.« til: »fristen i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
Til § 3
12)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
affattes
stk. 1
såle-
des:
»Modtager en skole eller et kursus en donation fra offent-
lige myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra
lande uden for EU og EØS, skal skolen eller kurset inden 90
dage udarbejde en skriftlig redegørelse for, om der er til-
strækkelig sikkerhed for, at skolen eller kurset ved modta-
gelse af donationen opfylder kravene i § 1 a og § 2, stk. 6, 1.
pkt. Den skriftlige redegørelse underskrives af skolens be-
styrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn-
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af et
mindretal
(SF):
13)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 1
og
3
ordene »på over 20.000 kr. eksklusive moms«.
[Forbud mod at modtage donationer uanset donationens
størrelse]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
14)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 3
orde-
ne: »at en skole eller et kursus modtager en donation på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, jf. stk. 1, og« og ordene »ved modtagelse af en dona-
tion omfattet af stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
15)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 4
orde-
ne: »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
16)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår
stk. 5, 2. pkt.,
og i
3. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »fristerne i 1. og 2.
pkt.« til: »fristen i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA
og KF):
c
Ændringsforslag til det udelte forslag
Til § 1
17)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 6, 2. pkt.,
udgår »dog«.«
[Lovteknisk konsekvensændring]
18)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 7 a, stk. 3,
ændres »og frister herfor« til: », om frister
for indsendelse, om personlig underskrift på materialet, om
personligt fremmøde ved underskriften og afleveringen af
materialet og om offentliggørelse af visse dele af materialet
på skolens hjemmeside senest ved starten af undervisnin-
gen.«
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048300_0004.png
4
[Sproglig korrektion]
19)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 20 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »om skolernes drift i øv-
rigt« til: »om skolernes drift i øvrigt og om bestyrelsens
medlemmer, jf. § 5, stk. 8 og 9,«.«
[Lovteknisk korrektion]
20)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 3
»jf.
stk. 1,« og »jf. stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
21)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 10, stk. 1, 2. pkt.,
udgår
»eller kurset«.
[Sproglig korrektion af foreslået tilsynsbestemmelse]
22)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 3
»jf.
stk. 1,« og »jf. stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
23)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 2 c
ændres i
stk. 3, 2.
pkt.,
»skolens vedtægter« til: »skolens eller kursets ved-
tægt«.
[Indarbejdelse af beslutninger om afdelingsnedlæggelse i
kursers vedtægter]
24)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 19
ændres i
stk. 4
»jf.
stk. 4« til: »jf. stk. 3, 2. pkt.«.
[Lovteknisk ændring]
25)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 3
»jf.
stk. 1,« og »jf. stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
26)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 25, stk. 1,
ændres »jf. § 24« til: »jf. § 24, stk. 2 og
3«.«
[Lovteknisk konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører forslagene om øgede frihedsgrader
for frie grundskoler og private institutioner for gymnasiale
uddannelser med undtagelse af forslaget om, at frie grund-
skoler og private institutioner for gymnasiale uddannelser
får mulighed for at oprette skoletilbud i en afdeling af den
frie skole, hvis afdelingen er beliggende i hovedskolens
kommune eller i en nabokommune til hovedskolens belig-
genhedskommune, forslagene om rammer for donationer og
forslagene om styrket tilsyn med de frie skoler.
Det andet lovforslag (B) vedrører forslaget om, at frie
grundskoler og private institutioner for gymnasiale uddan-
nelser får mulighed for at oprette skoletilbud i en afdeling af
den frie skole, hvis afdelingen er beliggende i hovedskolens
kommune eller i en nabokommune til hovedskolens belig-
genhedskommune.
Formålet med ændringsforslaget er, at Folketinget får
mulighed for at tage særskilt stilling til henholdsvis elemen-
terne i det under A nævnte lovforslag og elementerne i det
under B nævnte lovforslag.
Til nr. 2, 4-7, 9-12 og 14-16
Ad nr. 2, 7 og 12
I det fremsatte lovforslag foreslås et forbud for frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser mod at modtage donationer
på over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndig-
heder eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for
EU og EØS.
Der lægges med ændringsforslagene op til at ændre det
foreslåede forbud mod at modtage donationer på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU og
EØS til en ordning, hvor en fri grundskole, efterskole, fri
fagskole og privat institution for gymnasiale uddannelser,
der modtager en donation fra offentlige myndigheder eller
juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, inden 90 dage efter modtagelse af donationen skal ud-
arbejde en skriftlig redegørelse for, om der er tilstrækkelig
sikkerhed for, at skolen eller kurset ved modtagelse af dona-
tionen opfylder frihed og folkestyre-kravet og uafhængig-
hedskravet. Med ændringsforslagene vil en skole eller et
kursus, der vurderer, at modtagelse af en donation indebærer
påvirkningsrisiko i forhold til kravet om frihed og folkestyre
og kravet om uafhængighed, skulle afvise donationen.
Ændringsforslagene omfatter alle donationer til frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser fra offentlige myndigheder
eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU
og EØS uanset størrelse af donationen.
Formålet med ændringsforslagene er at sikre, at frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser kan modtage donationer
uanset størrelse af donationen fra offentlige myndigheder el-
ler juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, samtidig med at der sikres gennemsigtighed med,
hvem der støtter skolerne.
Formålet med ændringsforslagene er også i donationssi-
tuationer at styrke de frie grundskolers, efterskolers, frie
fagskolers og private institutioner for gymnasiale uddannel-
sers overholdelse af frihed og folkestyre-kravet og uafhæn-
gighedskravet.
Formålet med ændringsforslagene er endvidere at imøde-
gå risikoen for, at de grundlæggende krav til frie skoler,
f.eks. frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet,
modarbejdes eller undermineres. Hermed imødegås også ri-
siko for, at demokrati og grundlæggende friheds- og menne-
skerettigheder modarbejdes og undermineres.
Ændringsforslagene vil indebære, at skolen i sin redegø-
relse skal lægge vægt på, om der er knyttet betingelser eller
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048300_0005.png
5
vilkår til donationen, eller om skolen i øvrigt har forbindel-
ser til donator, der rejser tvivl om skolens overholdelse af
frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet.
Formålet med det foreslåede er at sikre, at skolerne nøje
overvejer påvirkningsrisikoen for skolen ved modtagelse af
donationer. Samtidig vurderes dette at give tilsynet med
skolerne et bedre grundlag for at vurdere skolernes overve-
jelser i forbindelse med modtagelse af en donation.
Ændringsforslagene vil endvidere indebære, at det vil
være uden betydning, om donator er en fysisk person eller
en juridisk person som f.eks. en forening, en fond eller et
selskab.
Ændringsforslagene vil omfatte både donationer i form af
kontantbeløb, men også donationer i form af varer, tjeneste-
ydelser, ejendomme m.v., der skal opgøres til markedsvær-
dien.
Ændringsforslagene vil også indebære, at lån, som efter-
følgende eftergives af långiver, herefter er at betragte som
en ydet donation og derfor skal registreres i skolens regn-
skab som en donation med de oplysningskrav, som følger
heraf.
Ved offentlige myndigheder uden for EU og EØS forstås
såvel stater uden for EU og EØS som offentlige institutioner
og andre myndigheder i lande uden for EU og EØS.
Begrebet fysiske og juridiske personer omfatter såvel pri-
vatpersoner som fonde, banker, foreninger m.v., men også
mere løst organiserede politiske eller religiøse bevægelser.
Der vil skulle indgå i skolens vurdering af en donation,
om donator aktivt har modarbejdet eller udtrykt holdninger
m.v., der er i modstrid med frihed og folkestyre-kravet. End-
videre vil donators erklærede formål med sin egen organisa-
tion, virksomhed eller bevægelse skulle indgå i skolens vur-
dering af påvirkningsrisikoen. Der vil i den forbindelse skul-
le ses på, om donators formål er at fremme udemokratiske
synspunkter og en samfundsudvikling, der modarbejder eller
underminerer demokratiet og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder
Donators adfærd i forbindelse med donationen og formå-
let med tidligere donationer fra samme donator vil også
skulle indgå i skolens vurdering. Skolen vil i den forbindelse
skulle se på, om donator har ydet støtte til organisationer el-
ler formål, der søger at fremme antidemokratiske principper
og værdier, som strider mod grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder. Skolen vil ved vurderingen heraf bl.a.
kunne lægge vægt på, om donator systematisk yder støtte til
organisationer i andre lande, og om donator har en organisa-
torisk relation til foreninger, bevægelser eller menigheder i
Danmark.
Skolen vil herudover skulle vurdere, om den konkrete do-
nation kan skabe et afhængighedsforhold mellem skole og
donator.
Undervisningsministeriet vil kunne indhente oplysninger
fra skolerne i forbindelse med gennemførelse af tilsyn, her-
under oplysninger om eventuelle donationer og de redegø-
relser, som skolerne har udarbejdet for donationer fra offent-
lige myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra
lande uden for EU og EØS. Endvidere skal donationer frem-
gå af skolens årsrapport, som skolen indsender til Undervis-
ningsministeriet, og som årligt offentliggøres på regnskabs-
portalen.
Ad nr. 4, 9 og 14
I det fremsatte lovforslag foreslås det, at undervisnings-
ministeren efter ansøgning fra en skole eller et kursus kan
godkende en donation på over 20.000 kr. eksklusive moms
fra offentlige myndigheder eller fysiske eller juridiske per-
soner fra lande uden for EU og EØS til frie grundskoler, ef-
terskoler, frie fagskoler og private institutioner for gymnasi-
ale uddannelser. Med det fremsatte lovforslag er det en be-
tingelse for godkendelse, at der efter ministerens skøn er til-
strækkelig sikkerhed for, at skolen ved modtagelse af en så-
dan donation opfylder stå mål med-kravet (dette krav gælder
dog ikke i forhold til private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser), frihed og folkestyre-kravet og uafhængigheds-
kravet.
Med ændringsforslagene foreslås det, at den foreslåede
bestemmelse om, at undervisningsministeren efter ansøg-
ning fra en skole eller et kursus kan godkende en donation
på over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndig-
heder eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for
EU og EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler
og private institutioner for gymnasiale uddannelser, udgår af
lovforslaget.
Baggrunden herfor er, at der med den i ændringsforslage-
ne nr. 2, 7 og 12 foreslåede ændring af forbuddet mod at
modtage donationer på over 20.000 kr. eksklusive moms fra
offentlige myndigheder eller fysiske eller juridiske personer
fra lande uden for EU og EØS til en forklar eller afvis-ord-
ning for frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og pri-
vate institutioner for gymnasiale uddannelser ikke er grund-
lag for en godkendelsesordning for sådanne donationer. Un-
dervisningsministeriet vil kunne indhente oplysninger fra
skolerne i forbindelse med gennemførelse af tilsyn, herunder
oplysninger om eventuelle donationer og de redegørelser,
som skolerne har udarbejdet for donationer fra offentlige
myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Endvidere skal donationer fremgå af
skolens årsrapport, som skolen indsender til undervisnings-
ministeriet, og som årligt offentliggøres på regnskabsporta-
len.
Ad nr. 5, 6, 10, 11, 15 og 16
Med ændringsforslagene foreslås det, at donationer på
over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder
eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU
og EØS udgår af de foreslåede bestemmelser om indholdet
af en skoles eller et kursus´ ansøgning om undervisningsmi-
nisterens godkendelse.
Ændringsforslagene er en konsekvens af den ordning, der
foreslås med ændringsforslag nr. 2, 7 og 12.
Til nr. 3, 8 og 13
I det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12, § 2, nr. 5, og § 3,
nr. 10, foreslås et forbud for frie grundskoler, efterskoler,
frie fagskoler og private institutioner for gymnasiale uddan-
nelser mod at modtage donationer på over 20.000 kr. eks-
klusive moms fra offentlige myndigheder eller fysiske eller
juridiske personer fra lande uden for EU og EØS.
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048300_0006.png
6
Der lægges med ændringsforslagene op til at ændre det
foreslåede forbud, så beløbsgrænsen på 20.000 kr. eksklusi-
ve moms udgår.
Ændringsforslagene vil indebære et generelt forbud for
frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private insti-
tutioner for gymnasiale uddannelser mod at modtage dona-
tioner fra offentlige myndigheder eller fysiske eller juridiske
personer fra lande uden for EU og EØS uanset donationens
størrelse.
I det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12, § 2, nr. 5, og § 3,
nr. 10, foreslås det også, at undervisningsministeren efter
ansøgning fra en skole eller et kursus kan godkende en do-
nation på over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige
myndigheder eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie
fagskoler og private institutioner for gymnasiale uddannel-
ser. Med det fremsatte lovforslag er det en betingelse for
godkendelse, at der efter ministerens skøn er tilstrækkelig
sikkerhed for, at skolen ved modtagelse af en sådan dona-
tion opfylder stå mål med-kravet (dette krav gælder dog ik-
ke i forhold til private institutioner for gymnasiale uddannel-
ser), frihed og folkestyre-kravet og uafhængighedskravet.
Med ændringsforslagene foreslås det, at beløbsgrænsen
på 20.000 kr. eksklusive moms udgår af det fremsatte lov-
forslag om, at undervisningsministeren efter ansøgning fra
en skole eller et kursus kan godkende en donation på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU og
EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og priva-
te institutioner for gymnasiale uddannelser. Ændringsforsla-
gene vil indebære, at godkendelsesordningen omfatter dona-
tioner uanset størrelse af donationen fra offentlige myndig-
heder eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for
EU og EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler
og private institutioner for gymnasiale uddannelser.
Dette er en konsekvens af ændringsforslagene om, at be-
løbsgrænsen på 20.000 kr. eksklusive moms udgår af for-
buddet for frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og
private institutioner for gymnasiale uddannelser mod at
modtage donationer fra offentlige myndigheder eller fysiske
eller juridiske personer fra lande uden for EU og EØS.
Til nr. 17
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås et »dog« indsat i
friskolelovens § 5, stk. 6, 1. pkt. Det er således overflødigt
at gentage dette ord i bestemmelsens 2. pkt. Ændringsforsla-
get sigter på at fjerne »dog« i bestemmelsens 2. pkt.
Til nr. 18
I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås tilføjet nogle led til en
opregning af forhold, som undervisningsministeren kan fast-
sætte nærmere regler om. Med den foreslåede affattelse i det
fremsatte lovforslag mangler der et komma i opregningen.
Ændringsforslaget sigter på at tilføje det foranstående »og«,
således at det er muligt også at tilføje det nødvendige kom-
ma.
Til nr. 19
I lovforslagets § 1, nr. 6, er sergenttegnet efter den tekst,
der foreslås ændret, placeret forkert, hvorved indholdet af
ændringen ikke bliver som tilsigtet. Ændringsforslaget sigter
på at placere sergenttegnet korrekt.
Til nr. 20
I lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås tilføjet en bestemmel-
se om forbud mod donationer over 20.000 kr. og om aftaler
om leje af lokaler, bygninger eller arealer ejet af en offentlig
myndighed eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Efter den foreslåede bestemmelses
stk. 3 vil undervisningsministeren efter ansøgning kunne
godkende, at en skole kan modtage en sådan donation eller
indgå en sådan aftale. I bestemmelsens stk. 3 er der foretaget
flere overflødige henvisninger til bestemmelserne om forbud
mod donationer og aftaler om leje af lokaler, bygninger og
arealer. Ændringsforslaget sigter på at fjerne de overflødige
henvisninger.
Der henvises til ændringsforslag nr. 22 og 25, hvor der
foreslås foretaget tilsvarende ændringer i lovforslagets §§ 2
og 3.
Til nr. 21
I lovforslagets § 2, nr. 4, er der henvist til både skolens
og kursets mulighed for at indgå endelige salgs- og lejeafta-
ler. Efterskoler og frie fagskoler kan imidlertid ikke etable-
res som juridisk selvstændige kurser. Ændringsforslaget sig-
ter derfor på at fjerne henvisningen til kurser.
Til nr. 22
I lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås tilføjet en bestemmelse
om forbud mod donationer over 20.000 kr. og om aftaler om
leje af lokaler, bygninger eller arealer ejet af en offentlig
myndighed eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Efter den foreslåede bestemmelses
stk. 3 vil undervisningsministeren efter ansøgning kunne
godkende, at en skole kan modtage en sådan donation eller
indgå en sådan aftale. I bestemmelsens stk. 3 er der foretaget
flere overflødige henvisninger til bestemmelserne om forbud
mod donationer og aftaler om leje af lokaler, bygninger og
arealer. Ændringsforslaget sigter på at fjerne de overflødige
henvisninger.
Der henvises til ændringsforslag nr. 20 og 25, hvor der
foreslås foretaget tilsvarende ændringer i lovforslagets §§ 1
og 3.
Til nr. 23
I lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås tilføjet en bestemmelse
om oprettelse af afdelinger ved en skole eller et kursus i lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser. I den
foreslåede bestemmelses stk. 3 er det foreslået, at beslutning
om nedlæggelse af en afdeling skal træffes i overensstem-
melse med hovedinstitutionens procedure for vedtægtsæn-
dring og indarbejdes i skolens vedtægter. Efter den foreslåe-
de bestemmelses stk. 1 kan hovedinstitutionen imidlertid bå-
de være en skole og et kursus. Ændringsforslaget sigter på at
tilføje kurser i henvisningen til den vedtægt, som en ved-
tægtsændring vil skulle indarbejdes i.
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23. april 2019
2048300_0007.png
7
Til nr. 24
I lovforslagets § 3, nr. 10, er foreslået en ny bestemmelse
om anonyme donationer. I den foreslåede bestemmelses stk.
4 er der ved en fejl henvist til stk. 4. Ændringsforslaget sig-
ter på at berigtige henvisningen, således at der henvises til
stk. 3, 2. pkt.
Til nr. 25
I lovforslagets § 3, nr. 10, foreslås tilføjet en bestemmel-
se om forbud mod donationer over 20.000 kr. og om aftaler
om leje af lokaler, bygninger eller arealer ejet af en offentlig
myndighed eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Efter den foreslåede bestemmelses
stk. 3 vil undervisningsministeren efter ansøgning kunne
godkende, at en skole kan modtage en sådan donation eller
indgå en sådan aftale. I bestemmelsens stk. 3 er der foretaget
flere overflødige henvisninger til bestemmelserne om forbud
mod donationer og aftaler om leje af lokaler, bygninger og
arealer. Ændringsforslaget sigter på at fjerne de overflødige
henvisninger.
Der henvises til ændringsforslag nr. 20 og 22, hvor der
foreslås foretaget tilsvarende ændringer i lovforslagets §§ 1
og 2.
Til nr. 26
Med lovforslagets § 3, nr. 11 og 12, foreslås to nye styk-
ker indsat i § 24 i lov om private institutioner for gymnasia-
le uddannelser. Lovens § 25, stk. 1, indeholder en henvis-
ning til lovens § 24. Ændringsforslaget sigter på at præcisere
henvisningen til § 24, således at den alene omfatter de to
stykker i § 24, som efter det fremsatte lovforslag foreslås at
hjemle påbud fra undervisningsministeren.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2019 og var til 1.
behandling den 3. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 28. marts 2019 sendte undervisningsmi-
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Peder Hvelplund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1