Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 218 Bilag 6
Offentligt
2047643_0001.png
Til lovforslag nr.
L 218
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den [23. april 2019]
2. udkast
(ÆF fra undervisningsministeren, S og ALT)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov
om efterskoler og frie fagskoler og lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser
(Øgede frihedsgrader, rammer for donationer og styrket tilsyn med de frie skoler m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 26 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Undervisningsministeren har stil‐
let ændringsforslag nr. 5-7, 9, 13, 15, 19, 20, 23 og 26. So‐
cialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1-4. Alternativets medlemmer af udvalget
stillet ændringsforslag nr. 8, 10-12, 14, 16-18, 21, 22, 24 og
25.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Med lovforslaget indføres muligheder for at etablere af‐
delinger af skoler efter friskoleloven og loven om private
gymnasier. De gældende regler blev indsat i lovgivningen
som følge af Tvind-sagen for at forhindre private koncer‐
ndannelser på området, og Enhedslisten er bekymret for, at
lovændringen kan være et første skridt i en udvikling, hvor
økonomiske interesser bliver det drivende motiv for udvi‐
delsen af private skoler gennem nye afdelinger på bekost‐
ning af de værdibaserede og pædagogiske fællesskaber, der
gerne skulle være grundlaget for den frie skoleverden. En‐
hedslisten kan på den baggrund ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og priva‐
te grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og
lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
(Øgede frihedsgrader, rammer for donationer og styrket til‐
syn med de frie skoler m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2, 4-18,
§ 2 og § 3, nr. 1-5 og 7-15, og § 4.
B.
»Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og priva‐
te grundskoler m.v., og lov om private institutioner for gym‐
nasiale uddannelser (Afdelinger af frie grundskoler og pri‐
vate institutioner for gymnasiale uddannelser)« omfattende
§ 1, nr. 3, § 3, nr. 6, og § 4, stk. 1.
[Deling af lovforslaget]
DokumentId
Journalnummer
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2047643_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 1
og
3
»på over 20.000 kr. eksklusive moms«.
[Forbud mod at modtage donationer uanset donationens
størrelse]
Til § 2
3)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 1
og
2
»på over 20.000 kr. eksklusive moms«.
[Forbud mod at modtage donationer uanset donationens
størrelse]
Til § 3
4)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 1
og
2
»på over 20.000 kr. eksklusive moms«.
[Forbud mod at modtage donationer uanset donationens
størrelse]
c
Ændringsforslag til det udelte forslag
Til § 1
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 6, 2. pkt.,
udgår »dog«.«
[Lovteknisk konsekvensændring]
6)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 7 a, stk. 3,
ændres »og frister herfor« til: », om frister
for indsendelse, om personlig underskrift på materialet, om
personligt fremmøde ved underskriften og afleveringen af
materialet og om offentliggørelse af visse dele af materialet
på skolens hjemmeside senest ved starten af undervisnin‐
gen.«
[Sproglig korrektion]
7)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 20 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »om skolernes drift i øv‐
rigt« til: »om skolernes drift i øvrigt og om bestyrelsens
medlemmer, jf. § 5, stk. 8 og 9,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
8)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
affattes
stk. 1
så‐
ledes:
»Modtager en skole en donation fra offentlige myndighe‐
der eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for
EU og EØS, skal skolen inden 90 dage udarbejde en skrift‐
lig redegørelse for, om der er tilstrækkelig sikkerhed for, at
skolen ved modtagelse af donationen opfylder kravene i § 1,
stk. 2, 2. pkt., og § 5, stk. 2. Den skriftlige redegørelse un‐
derskrives af skolens bestyrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn‐
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
9)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a, stk. 3,
udgår »jf.
stk. 1,« og »jf. stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
10)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 3:
»at
en skole modtager en donation på over 20.000 kr. eksklusive
moms fra offentlige myndigheder eller juridiske eller fysi‐
ske personer fra lande uden for EU og EØS, jf. stk. 1, og«
og »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
11)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 4:
»ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
12)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 22 a
udgår i
stk. 5, 2.
pkt.,
og i
3. pkt.
ændres »fristerne i 1. og 2. pkt.« til: »fristen
i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
Til § 2
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
13)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 10, stk. 1, 2. pkt.,
udgår
»eller kurset«.
[Sproglig korrektion af foreslået tilsynsbestemmelse]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
14)
Det under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
affattes
stk. 1
såle‐
des:
»Modtager en skole en donation fra offentlige myndighe‐
der eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for
EU og EØS, skal skolen inden 90 dage udarbejde en skrift‐
lig redegørelse for, om der er tilstrækkelig sikkerhed for, at
skolen ved modtagelse af donationen opfylder kravene i § 1,
stk. 5, og § 6, stk. 1, nr. 2. Den skriftlige redegørelse under‐
skrives af skolens bestyrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn‐
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
15)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b, stk. 3,
udgår »jf.
stk. 1,« og »jf. stk. 2,«.
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2047643_0003.png
3
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
16)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 3:
»at
en skole modtager en donation på over 20.000 kr. eksklusive
moms fra offentlige myndigheder eller juridiske eller fysi‐
ske personer fra lande uden for EU og EØS, jf. stk. 1, og«
og »ved modtagelse af en donation omfattet af stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 14]
17)
I den under
nr.
5 foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 4:
»ved
modtagelse af en donation omfattet af stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 14]
18)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 11 b
udgår i
stk. 5 2.
pkt.,
og i
3. pkt.
ændres »fristerne i 1. og 2. pkt.« til: »fristen
i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 14]
Til § 3
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
23)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20, stk. 3,
udgår »jf.
stk. 1,« og »jf. stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
24)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 4:
»ved
modtagelse af en donation omfattet af stk. 1 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 21]
25)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 5, 2.
pkt.,
og i
3. pkt.
ændres »fristerne i 1. og 2. pkt.« til: »fristen
i 1. pkt.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 21]
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
26)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 25, stk. 1,
ændres »jf. § 24« til: »jf. § 24, stk. 2 og
3«.«
[Lovteknisk konsekvensændring]
Bemærkninger
19)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 2 c, stk. 3, 2. pkt.,
æn‐
dres »skolens vedtægter« til: »skolens eller kursets ved‐
tægt«.
[Indarbejdelse af beslutninger om afdelingsnedlæggelse i
kursers vedtægter]
20)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 19, stk. 4,
ændres »jf.
stk. 4« til: »jf. stk. 3, 2. pkt.«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
21)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
affattes
stk. 1
såle‐
des:
»Modtager en skole eller et kursus en donation fra offent‐
lige myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra
lande uden for EU og EØS, skal skolen eller kurset inden 90
dage udarbejde en skriftlig redegørelse for, om der er til‐
strækkelig sikkerhed for, at skolen eller kurset ved modta‐
gelse af donationen opfylder kravene i § 1 a, og § 2, stk. 6,
1. pkt. Den skriftlige redegørelse underskrives af skolens be‐
styrelse.«
[Forklar eller afvis-krav for donationer fra offentlige myn‐
digheder eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden
for EU og EØS]
22)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 3:
»at
en skole eller et kursus modtager en donation på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, jf. stk. 1, og« og »ved modtagelse af en donation om‐
fattet af stk. 1, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 21]
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører forslagene om øgede frihedsgrader
for frie grundskoler og private institutioner for gymnasiale
uddannelser med undtagelse af forslaget om, at frie grund‐
skoler og private institutioner for gymnasiale uddannelser
får mulighed for at oprette skoletilbud i en afdeling af den
frie skole, hvis afdelingen er beliggende i hovedskolens
kommune eller i en nabokommune til hovedskolens belig‐
genhedskommune, forslagene om rammer for donationer og
forslagene om styrket tilsyn med de frie skoler.
Det andet lovforslag (B) vedrører forslaget om, at frie
grundskoler og private institutioner for gymnasiale uddan‐
nelser får mulighed for at oprette skoletilbud i en afdeling af
den frie skole, hvis afdelingen er beliggende i hovedskolens
kommune eller i en nabokommune til hovedskolens belig‐
genhedskommune.
Formålet med ændringsforslaget er, at Folketinget får
mulighed for at tage særskilt stilling til henholdsvis elemen‐
terne i det under A nævnte lovforslag og elementerne i det
under B nævnte lovforslag.
Til nr. 2-4
I det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12, § 2, nr. 5 og § 3,
nr. 10, foreslås et forbud for frie grundskoler, efterskoler,
frie fagskoler og private institutioner for gymnasiale uddan‐
nelser mod at modtage donationer på over 20.000 kr. eks‐
klusive moms fra offentlige myndigheder eller fysiske eller
juridiske personer fra lande uden for EU og EØS.
Der lægges med ændringsforslagene op til at ændre det
foreslåede forbud, så beløbsgrænsen på 20.000 kr. eksklusi‐
ve moms udgår.
Ændringsforslaget vil indebære et generelt forbud for frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio‐
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2047643_0004.png
4
ner for gymnasiale uddannelser mod at modtage donationer
fra offentlige myndigheder eller fysiske eller juridiske per‐
soner fra lande uden for EU og EØS uanset donationens
størrelse.
I det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12, § 2, nr. 5 og § 3,
nr. 10, foreslås det også, at ministeren efter ansøgning fra en
skole eller et kursus kan godkende en donation på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU og
EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og priva‐
te institutioner for gymnasiale uddannelser. Med det frem‐
satte lovforslag er det en betingelse for godkendelse, at der
efter ministerens skøn er tilstrækkelig sikkerhed for, at sko‐
len ved modtagelse af en sådan donation opfylder stå mål
med kravet (dette krav gælder dog ikke i forhold til private
institutioner for gymnasiale uddannelser), frihed- og folke‐
styrekravet og uafhængighedskravet.
Med ændringsforslagene foreslås det, at beløbsgrænsen
på 20.000 kr. eksklusive moms udgår af det fremsatte lov‐
forslags forslag om, at ministeren efter ansøgning fra en
skole eller et kursus kan godkende en donation på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU og
EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og priva‐
te institutioner for gymnasiale uddannelser. Ændringsforsla‐
gene vil indebære, at godkendelsesordningen omfatter dona‐
tioner uanset størrelse af donationen fra offentlige myndig‐
heder eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for
EU og EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler
og private institutioner for gymnasiale uddannelser.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslagenes for‐
slag om, at beløbsgrænsen på 20.000 kr. eksklusive moms
udgår af forbuddet for frie grundskoler, efterskoler, frie fag‐
skoler og private institutioner for gymnasiale uddannelser
mod at modtage donationer fra offentlige myndigheder eller
fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU og
EØS.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås et »dog« indsat i
friskolelovens § 5, stk. 6, 1. pkt. Det er således overflødigt
at gentage dette ord i bestemmelsens 2. pkt. Ændringsforsla‐
get sigter på at fjerne »dog« i bestemmelsens 2. pkt.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås tilføjet nogle led til en
opregning af forhold, som undervisningsministeren kan fast‐
sætte nærmere regler om. Med den foreslåede affattelse i det
fremsatte lovforslag mangler der et komma i opregningen.
Ændringsforslaget sigter på at tilføje det foranstående »og«,
således at det er muligt også at tilføje det nødvendige kom‐
ma.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 6, er sergenttegnet efter den tekst,
der foreslås ændret, placeret forkert, hvorved indholdet af
ændringen ikke bliver som tilsigtet. Ændringsforslaget sigter
på at placere sergenttegnet korrekt.
Til nr. 8, 10-12, 14, 16-18, 21, 22, 24 og 25
Ad nr. 8, 14 og 21
I det fremsatte lovforslag foreslås et forbud for frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio‐
ner for gymnasiale uddannelser mod at modtage donationer
på over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndig‐
heder eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for
EU og EØS.
Der lægges med ændringsforslagene op til at ændre det
foreslåede forbud mod at modtage donationer på over
20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller
fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU og
EØS til en ordning, hvor en fri grundskole, efterskole, fri
fagskole og privat institution for gymnasiale uddannelser,
der modtager en donation fra offentlige myndigheder eller
juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, inden 90 dage efter modtagelse af donationen skal ud‐
arbejde en skriftlig redegørelse for, om der er tilstrækkelig
sikkerhed for, at skolen eller kurset ved modtagelse af dona‐
tionen opfylder frihed- og folkestyrekravet og uafhængig‐
hedskravet. Med forslagene vil en skole eller et kursus, der
vurderer, at modtagelse af en donation indebærer påvirk‐
ningsrisiko i forhold til krav om frihed og folkestyre og kra‐
vet om uafhængighed, skulle afvise donationen.
Ændringsforslagene omfatter alle donationer til frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio‐
ner for gymnasiale uddannelser fra offentlige myndigheder
eller juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU
og EØS uanset størrelse af donationen.
Formålet med ændringsforslagene er at sikre, at frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio‐
ner for gymnasiale uddannelser kan modtage donationer
uanset størrelse af donationen fra offentlige myndigheder el‐
ler juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS, samtidig med at der sikres gennemsigtighed med,
hvem der støtter skolerne.
Formålet med ændringsforslagene er også i donationssi‐
tuationer at styrke de frie grundskolers, efterskolers, frie
fagskolers og private institutioner for gymnasiale uddannel‐
sers overholdelse af frihed og folkestyrekravet og uafhæn‐
gighedskravet.
Formålet med forslagene er endvidere at imødegå risiko‐
en for, at de grundlæggende krav til frie skoler, f.eks. frihed
og folkestyrekravet og uafhængighedskravet, modarbejdes
eller undermineres. Hermed imødegås også risiko for, at de‐
mokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder
modarbejdes og undermineres.
Forslagene vil indebære, at skolen i sin redegørelse skal
lægge vægt på, om der er knyttet betingelser eller vilkår til
donationen, eller om skolen i øvrigt har forbindelser til do‐
nator, der rejser tvivl om skolens overholdelse af frihed og
folkestyrekravet og uafhængighedskravet.
Formålet med det foreslåede er at sikre, at skolerne nøje
overvejer påvirkningsrisikoen for skolen ved modtagelse af
donationer. Samtidig vurderes dette at ville give tilsynet
med skolerne et bedre grundlag for at vurdere skolernes
overvejelser i forbindelse med modtagelse af en donation.
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2047643_0005.png
5
Forslagene vil endvidere indebære, at det vil være uden
betydning, om donator er en fysisk person eller en juridisk
person som f.eks. en forening, en fond eller et selskab.
Forslagene vil omfatte både donationer, der gives i form
af kontantbeløb, men også donationer i form af varer, tjene‐
steydelser, ejendomme m.v., der skal opgøres til markeds‐
værdien.
Forslagene vil også indebære, at lån, som efterfølgende
eftergives af långiver, herefter er at betragte som en ydet do‐
nation og derfor skal registreres i skolens regnskab som en
donation med de oplysningskrav, som følger heraf.
Ved offentlige myndigheder uden for EU og EØS forstås
såvel stater uden for EU og EØS som offentlige institutioner
og andre myndigheder i lande uden for EU og EØS.
Begrebet »fysiske og juridiske personer« omfatter såvel
privatpersoner som fonde, banker, foreninger m. v., men og‐
så mere løst organiserede politiske eller religiøse bevægel‐
ser.
Der vil skulle indgå i skolens vurdering af en donation,
om donator aktivt har modarbejdet eller udtrykt holdninger
m. v., der er i modstrid med frihed og folkestyrekravet. End‐
videre vil donators erklærede formål med sin egen organisa‐
tion, virksomhed eller bevægelse skulle indgå i skolens vur‐
dering af påvirkningsrisikoen. Der vil i den forbindelse skul‐
le ses på, om donators formål er at fremme udemokratiske
synspunkter og en samfundsudvikling, der modarbejder eller
underminerer demokratiet og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder
Donators adfærd i forbindelse med og formålet med tidli‐
gere donationer fra samme donator vil også skulle indgå i
skolens vurdering. Skolen vil i den forbindelse skulle se på,
om donator har ydet støtte til organisationer eller formål, der
søger at fremme antidemokratiske principper og værdier,
som strider mod grundlæggende friheds- og menneskerettig‐
heder. Skolen vil ved vurderingen heraf bl.a. kunne lægges
vægt på, om donator systematisk yder støtte til organisatio‐
ner i andre lande, og om donator har en organisatorisk rela‐
tion til foreninger, bevægelser eller menigheder i Danmark
Skolen vil herudover skulle vurdere, om den konkrete do‐
nation kan skabe et afhængighedsforhold mellem skole og
donator.
Undervisningsministeriet vil kunne indhente oplysninger
fra skolerne i forbindelse med gennemførelse af tilsyn, her‐
under oplysninger om eventuelle donationer og de redegø‐
relser, som skolerne har udarbejdet for donationer fra offent‐
lige myndigheder eller juridiske eller fysiske personer fra
lande uden for EU og EØS. Endvidere skal donationer frem‐
går af skolens årsrapport, som skolen indsender til Under‐
visningsministeriet, og som årligt offentliggøres på regn‐
skabsportalen.
Ad nr. 10, 16 og 22
I det fremsatte lovforslag foreslås det, at ministeren efter
ansøgning fra en skole eller et kursus kan godkende en do‐
nation på over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige
myndigheder eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS til frie grundskoler, efterskoler, frie
fagskoler og private institutioner for gymnasiale uddannel‐
ser. Med det fremsatte lovforslag er det en betingelse for
godkendelse, at der efter ministerens skøn er tilstrækkelig
sikkerhed for, at skolen ved modtagelse af en sådan dona‐
tion opfylder stå mål med kravet (dette krav gælder dog ikke
i forhold til private institutioner for gymnasiale uddannel‐
ser), frihed- og folkestyrekravet og uafhængighedskravet.
Med ændringsforslagene foreslås det, at den foreslåede
bestemmelse om, at ministeren efter ansøgning fra en skole
eller et kursus kan godkende en donation på over 20.000 kr.
eksklusive moms fra offentlige myndigheder eller fysiske
eller juridiske personer fra lande uden for EU og EØS til frie
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutio‐
ner for gymnasiale uddannelser udgår af lovforslaget.
Baggrunden herfor er, at der med den i ændringsforslage‐
ne nr. 8, 14 og 21foreslåede ændring af det i det fremsatte
lovforslag foreslåede forbud mod at modtage donationer på
over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder
eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU
og EØS til en forklar eller afvis-ordning for frie grundsko‐
ler, efterskoler, frie fagskoler og private institutioner for
gymnasiale uddannelser ikke grundlag for en godkendelses‐
ordning for sådanne donationer. Undervisningsministeriet
vil kunne indhente oplysninger fra skolerne i forbindelse
med gennemførelse af tilsyn, herunder oplysninger om
eventuelle donationer og de redegørelser, som skolerne har
udarbejdet for donationer fra offentlige myndigheder eller
juridiske eller fysiske personer fra lande uden for EU og
EØS. Endvidere skal donationer fremgår af skolens årsrap‐
port, som skolen indsender til Undervisningsministeriet, og
som årligt offentliggøres på regnskabsportalen.
Ad nr. 11, 12, 17, 18, 24 og 25
Med ændringsforslagene foreslås det, at donationer på
over 20.000 kr. eksklusive moms fra offentlige myndigheder
eller fysiske eller juridiske personer fra lande uden for EU
og EØS udgår af de foreslåede bestemmelser om indholdet
af en skoles eller et kursus´ ansøgning om Undervisningsmi‐
nisterens godkendelse.
Ændringsforslagene er en konsekvens af den ordning, der
foreslås med ændringsforslagets nr. 8, 14 og 21.
Til nr. 9
I lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås tilføjet en bestemmel‐
se om forbud mod donationer over 20.000 kr. og om aftaler
om leje af lokaler, bygninger eller arealer ejet af en offentlig
myndighed eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Efter den foreslåede bestemmelses
stk. 3 vil undervisningsministeren efter ansøgning skulle
kunne godkende, at en skole kan modtage en sådan donation
eller indgå en sådan aftale. I bestemmelsens stk. 3 er der
foretaget flere overflødige henvisninger til bestemmelserne
om forbud mod donationer og aftaler om leje af lokaler,
bygninger og arealer. Ændringsforslaget sigter på at fjerne
de overflødige henvisninger.
Der henvises til ændringsforslag 15 og 23, hvor der fore‐
slås foretaget tilsvarende ændringer i lovforslagets §§ 2 og
3.
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2047643_0006.png
6
Til nr. 13
I lovforslagets § 2, nr. 4, er der henvist til både skolens
og kursets mulighed for at indgå endelige salgs- og lejeafta‐
ler. Efterskoler og frie fagskoler kan imidlertid ikke etable‐
res som juridisk selvstændige kurser. Ændringsforslaget sig‐
ter derfor på at fjerne henvisningen til kurser.
Til nr. 15
I lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås tilføjet en bestemmelse
om forbud mod donationer over 20.000 kr. og om aftaler om
leje af lokaler, bygninger eller arealer ejet af en offentlig
myndighed eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Efter den foreslåede bestemmelses
stk. 3 vil undervisningsministeren efter ansøgning skulle
kunne godkende, at en skole kan modtage en sådan donation
eller indgå en sådan aftale. I bestemmelsens stk. 3 er der
foretaget flere overflødige henvisninger til bestemmelserne
om forbud mod donationer og aftaler om leje af lokaler,
bygninger og arealer. Ændringsforslaget sigter på at fjerne
de overflødige henvisninger.
Der henvises til ændringsforslag 9 og 23, hvor der fore‐
slås foretaget tilsvarende ændringer i lovforslagets §§ 1 og
3.
Til nr. 19
I lovforslagets § 3, nr. 6, forslås tilføjet en bestemmelse
om oprettelse af afdelinger ved en skole eller et kursus i lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser. I den
foreslåede bestemmelses stk. 3 er det foreslået, at beslutning
om nedlæggelse af en afdeling skal træffes i overensstem‐
melse med hovedinstitutionens procedure for vedtægtsæn‐
dring og indarbejdes i skolens vedtægter. Efter den foreslåe‐
de bestemmelses stk. 1 kan hovedinstitutionen imidlertid bå‐
de være en skole og et kursus. Ændringsforslaget sigter på at
tilføje kurser i henvisningen til den vedtægt, som en ved‐
tægtsændring vil skulle indarbejdes i.
Til nr. 20
I lovforslagets § 3, nr. 10, er foreslået en ny bestemmelse
om anonyme donationer. I den foreslåede bestemmelses stk.
4 er der ved en fejl henvist til »stk. 4«. Ændringsforslaget
sigter på at berigtige henvisningen, således at der henvises
til stk. 3, 2. pkt.
Til nr. 23
I lovforslagets § 3, nr. 10, foreslås tilføjet en bestemmel‐
se om forbud mod donationer over 20.000 kr. og om aftaler
om leje af lokaler, bygninger eller arealer ejet af en offentlig
myndighed eller fysiske eller juridiske personer fra lande
uden for EU og EØS. Efter den foreslåede bestemmelses
stk. 3 vil undervisningsministeren efter ansøgning skulle
kunne godkende, at en skole kan modtage en sådan donation
eller indgå en sådan aftale. I bestemmelsens stk. 3 er der
foretaget flere overflødige henvisninger til bestemmelserne
om forbud mod donationer og aftaler om leje af lokaler,
bygninger og arealer. Ændringsforslaget sigter på at fjerne
de overflødige henvisninger.
Der henvises til ændringsforslag 9 og 15, hvor der fore‐
slås foretaget tilsvarende ændringer i lovforslagets §§ 1 og
2.
Til nr. 26
Med lovforslagets § 3, nr. 11 og 12, foreslås to nye styk‐
ker indsat i § 24 i lov om private institutioner for gymnasia‐
le uddannelser. Lovens § 25, stk. 1, indeholder en henvis‐
ning til lovens § 24. Ændringsforslaget sigter på at præcisere
henvisningen til § 24, således at den alene omfatter de to
stykker i § 24, som efter det fremsatte lovforslag foreslås at
hjemle påbud fra undervisningsministeren.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. marts 2019 og var til 1.
behandling den 3. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 28. marts 2019 sendte undervisningsmi‐
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Peder Hvelplund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
L 218 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2047643_0007.png
7
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1