Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 218 Bilag 1
Offentligt
Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms
Kanal
25
1220
København
K
18.
februar
2019
Høring
vedr.
udkast
til
forslag
til
Lov
om
ændring
af lov
om
friskoler
og
private
grundskoler
m.v.,
lov
om
efterskoler
og
frie
fagskoler
og
lov
om
private
institutioner for
gymnasiale
uddannelser
(Øgede
frihedsgrader,
rammer
for
donationer
og
styrket
tilsyn
med
de
frie
skoler
m.v.)
Danmarks
Lærerforening
takker for
muligheden
for
at
afgive
høringssvar
i
forbindelse
med
det
fremsatte
lovforslag.
at
lovforslaget
er
Det
fremgår
af
høringsbrevet,
fremsat
på
baggrund
af et
poli-
tisk
forlig
indgået
den
25.
januar
mellem
Dansk
Folkeparti
og
regeringen.
Der
er
tale
om
et
forslag
med
meget
forskelligartede
regelændringer
vedr.
frihed,
domnationer
og
tilsyn
for
en
række
skoleforrner.
Lovforslaget
vil
yderligere få
konsekvenser
for
andre
skole-
og
institutionsforrner
—
herunder
i
særdeleshed
folkeskolen
og
ungdomsskolen.
Det
er
derfor
beklageligt
for
den
demokratiske
proces
og
for
kvaliteten
lovforberedende
arbejde,
at
sådanne
lovforslag haste
fremsættes
med
kort
hø-
ringsfnst.
Det
er ikke
muligt
at
få
en
kvalificeret
og
folkelig
debat
om
de
mange
konsekvenser
af
sådanne
lovforslag.
af
det
Danmarks
Lærerforening
er
bekymret
for,
at
det
fremsatte
lovforslag
ikke
vil
fremme
friheden
til
at
drive
fri
grundskole
under
ansvar,
som
det
angiveligt
er
forslagets
hensigt
uden
mulige
uhensigtsmæssige
følger.
Mange
giske
af
de
regler,
der
ændres
love.
Lovforslaget
vil
og
værdibaserede
interesser,
dition.
Fx
er
der
ikke
grænser
for,
hvordan
de
administrative
fællesskaber
kan
u
vikle
sig.
Mange
skoler
kan
være
afhængige
af
eller
underlagt
samme
leveran-
dør
af
administrative
ydelser.
Dette
kan
resultere
i
meget
omfattende
styring
af
den
enkelte
skoles
økonomi.
Ud
over
at
kunne
medføre
genetablering
af
skole-
dynastier er
der
risiko
for,
at
den
danske
tradition
for
frie
skoler,
som
den
er
forankret
i
grundloven,
vil
nærme
sig
det
svenske
system
for
friskoler,
der
net-
op
er
kendetegnet
ved
i
højere
grad
at
styrke
økonomiske
interesser
end
det
demokratiske
og
pædagogiske
grundlag
for
skoleudvikling.
på
forskellig
med
lovforslaget
stammer
fra
de
såkaldte
Tvind
fremme
økonomiske
-
frem
for
pædago-
som
er
drivkraften
bag
den
danske
skoletra-
vis
En
særlig
bekymrende
udvikling
kan
forventes
at
ske
tyndt
befolkede
dele
af
landet,
hvor
man
forvejen
er
udfordret
mange
kommuner
med
at
lave
et
i
i
dækkende
Skoletilbud
af
høj
kvalitet
i
nærområdeme
—
i
især
til
de
mindste
klas-
Danmarks
Lærerforening
-
Vandkunsten
12
-
1467
København
K
›
33 69 63
00
-
-
www.dlf.org