Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 217 Bilag 6
Offentligt
UDKAST af xx. april 2018
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om
om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (IGU) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Videreførelse af IGU-ordningen og EGU-bonusordningen)
(L 217)
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af …
Til § 2
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 14, stk. 2,
udgår
2. pkt.
[Fjernelse af maksimeret bonusbeløb]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget til ny § 14, stk. 2, 2. pkt. i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vedrører egu-bonusordningen i de
tilfælde, hvor en elev overgår fra den nuværende erhvervsgrunduddannelse (egu) til den nye forberedende grunduddan-
nelse (FGU i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse). Lovforslaget som fremsat indebærer, at det samlede bonus-
beløb på 40.000 kr. er maksimeret, dvs. at en og samme elev alene vil kunne udløse bonus op til 40.000 kr. Hvis der
allerede er udbetalt bonusbeløb i forhold til elever, der er omfattet af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., vil bonus i
forhold til elever, der vælger at overgå til at være omfattet af lov om forberedende grunduddannelse, skulle reduceres
forholdsmæssigt.
Det har efter fremsættelse af lovforslaget vist sig, at den foreslåede maksimering vil medføre et behov for udvikling af
den bagvedliggende it-mæssige systemunderstøttelse og dermed indebære administrative merudgifter i forhold til den
nuværende ordning. Disse merudgifter til systemudvikling vurderes potentielt at kunne være uforholdsmæssigt store i
forhold til bonusudbetalingerne.
Den gældende bonusordning indeholder i øvrigt ikke regler om maksimering, og der har ikke med Trepartsaftalen af 25.
februar 2019 været tilsigtet en ændring heraf.
Ændringsforslaget vil indebære, at bonusbeløbet herefter ikke vil være maksimeret, hvorved elever, der konverterer fra
den nuværende erhvervsgrunduddannelse (egu) til den nye forberedende grunduddannelse (FGU i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse), på ny vil kunne udløse bonus op til 40.000 kr. Ændringsforslaget afspejler dermed gældende
ret i forhold til den nuværende egu-bonusordning, ligesom det vil indebære en mere enkel administrativ løsning, hvor it-
udviklingsomkostninger reduceres betydeligt. Ændringsforslaget afspejler i den forstand på bedre vis princippet om
digitaliseringsklar lovgivning. Som anført i det fremsatte lovforslag vil der i fornødent omfang kunne fastsætte supple-
rende regler herom i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 14, stk. 7, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
1