Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 217 Bilag 5
Offentligt
Trepartsaftale om en forlængelse af integrationsgrunduddannelse (IGU)
Februar 2019
Arbejde og selvforsørgelse er en helt central del af at bo i Danmark. Regeringen og arbejdsmarkedets parter
indgik i 2016 en trepartsaftale om arbejdsmarkedsintegration, der satte rammerne for en vellykket integration
af flygtninge og familiesammenførte. Aftalen skulle bl.a. understøtte virksomhederne og kommunernes bi-
drag til at realisere regeringens mål om, at hver anden flygtning og familiesammenført skal være i arbejde
efter tre års ophold i landet.
Siden trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration er beskæftigelsen blandt nyankomne flygtninge og fami-
liesammenførte til flygtninge steget markant. Mens 21 pct. af flygtninge og familiesammenførte til flygtnin-
ge efter tre år i landet var i lønmodtagerjob i 2. kvartal 2015, er dette steget til 45 pct. i 3. kvartal 2018.
Det går således godt med beskæftigelsen for flygtninge og familiesammenførte, men vi er ikke i mål. Rege-
ringen og arbejdsmarkedets parter er derfor enige om fortsat at understøtte denne udvikling.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i 2016 som en central del af trepartsaftalen om arbejdsmar-
kedsintegration en aftale om integrationsgrunduddannelsen (IGU). IGU er en treårig forsøgsordning, der skal
sikre mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og familiesammenførte, hvis kvalifikationer og
produktivitet endnu ikke står mål med kravene på det danske arbejdsmarked. IGU skal fungere som en træ-
desten til beskæftigelse på almindelige arbejdsmarkedsvilkår.
IGU kan være særligt relevant for kvinder med flygtningebaggrund, som har en væsentligt lavere tilknytning
til arbejdsmarkedet end mændene. Efter tre år i landet var 57 pct. af de mandlige flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge i lønmodtagerjob i 3. kvartal 2018, mens det tilsvarende tal for kvinder i gruppen kun
var 20 pct.
IGU-ordningen har været en succes. Siden indførelsen i 2016 er der oprettet mere end 1.800 IGU-forløb i 94
af landets 98 kommuner. Ordningen blev evalueret i 2018, og virksomheder, kommuner, AMU-udbydere og
IGU-ansatte peger på, at IGU-ordningen kan udgøre en trædesten for målgruppens vej til ordinær
beskæftigelse. Evalueringen viser også, at ordningen konkret styrker de IGU-ansattes faglige, sproglige og
sociale kompetencer, de IGU-ansattes kendskab til det danske arbejdsmarked og mulighederne for uddannel-
se i Danmark. Derudover vurderer både kommuner og virksomheder, at ordningen styrker de IGU-ansattes
produktivitet, ligesom virksomhedernes interesse for flygtninge som en ressource på arbejdsmarkedet styr-
kes. Både virksomheder, kommuner og uddannelsesudbydere har udført et stort arbejde med udbredelse og
igangsættelse af IGU-forløb. Særligt spiller kommunerne en stor rolle i etableringen og koordineringen af
IGU-forløb.
---0---
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er på den baggrund enige om at videreføre IGU-ordningen i tre år
inden for de nuværende rammer frem til 30. juni 2022:
a. Ansættelsen er midlertidig og udgør en trædesten til det ordinære arbejdsmarked. IGU er således
tidsbegrænset med en varighed på to år med henblik på at give adgang til ordinær beskæftigelse eller
skabe grundlag for at fortsætte i en erhvervsrettet uddannelse. IGU fungerer som et supplement til
andre beskæftigelsesrettede tilbud som virksomhedspraktik, løntilskud og opkvalificering.
b. Målgruppen for IGU-ordningen er flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der er fyldt 18 år
og er under 40 år, under integrationsloven.