Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 217 Bilag 1
Offentligt
2037212_0001.png
Notat
Notat om de indkomne høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov
om integrationsgrunduddannelse (IGU) og lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag (Videreførelse af IGU-ordningen og EGU-bonusordningen) (L 217)
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 7. marts 2019 hørt en
række myndigheder og organisationer over udkast til lovforslag om ændring af lov
om integrationsgrunduddannelse (IGU) og Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Videreførelse af IGU-ordningen og EGU-bonusordningen) med høringsfrist den
14. april 2019.
Følgende myndigheder og organisationer har ved høringsfristens udløb afgivet
bemærkninger til lovudkastet:
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Dansk Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, FH,
KL, Ledernes Hovedorganisation, Odense Kommune, Røde Kors og SMVdanmark -
det nye Håndværksråd.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lovudka-
stet:
Ankestyrelsen, Danske Regioner, Institut for Menneskerettigheder, Rigsrevisionen
og Statsforvaltningen.
Følgende myndigheder og organisationer har ved høringsfristens udløb ikke afgi-
vet bemærkninger til lovudkastet:
Advokatrådet, Amnesty International, AOF-Danmark, ATP, Beskæftigelsesrådet,
Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Handicaporganisatio-
ner, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Det Centrale Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Etnisk Ung, FOA-
Fag og Arbejde, Foreningen af ledere ved Danskuddannelserne, FOF’s Landsorga-
nisation, FORA, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Statsforvaltningsjuri-
ster, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Gladsaxe Kommune, Kommu-
nernes Revision, Liberalt Oplysningsforbund, Odsherred Kommune, PROSA, Rådet
28. marts 2019
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Leo Torp
Sags nr.
Akt-id
2019 - 2650
685529
Side
1/4
L 217 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2037212_0002.png
for Etniske Minoriteter, Socialchefforeningen, Rådet for Socialt Udsatte, UNHCR,
Udbetaling Danmark, Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune og Viborg
Kommune.
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar samt Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets og Undervisningsministeriets bemærkninger
hertil. For en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvi-
ses til de vedlagte høringssvar.
2. Bemærkninger til udkastet til lovforslag
2.1. Generelle bemærkninger
DA, Ledernes Hovedorganisation, Røde Kors og SMVdanmark anfører, at IGU-
ordningen har været et godt og nyttigt redskab til, at nytilkomne flygtninge bliver
selvforsørgende, og bakker op om ordningen. DA konstaterer, at lovforslaget sva-
rer til indholdet af trepartsaftalen og har ingen kommentarer til det konkrete lov-
forslag. Ledernes Hovedorganisation havde gerne set ordningen gjort permanent
og målgruppen udvidet og beklager, at langt færre kvinder end mænd kommer
ind i IGU-ordningen. SMVdanmark lægger vægt på, at ordningen også har bidraget
til at tilføre små og mellemstore virksomheder arbejdskraft.
FH og KL bakker også op om ordningen og lægger vægt på, at flygtninge og fami-
liesammenførte til flygtninge via IGU-ordningen kommer i beskæftigelse. KL havde
dog gerne set, at målgruppen var blevet udvidet, så flere havde kunnet få gavn af
ordningen.
Odense Kommune udtrykker tilfredshed med, at flere af kommunens justerings-
forslag optræder i lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet noterer sig de positive tilbagemeldinger i
forhold til IGU-ordningen.
2.2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der er aftalepart, anfører i høringssva-
ret, at
forlængelsesmuligheden for forsvarets udsendte lønmodtagere næppe er
relevant,
muligheden for ansættelse i IGU tre måneder efter en ordinær ansættelse i
samme virksomhed fremhæves unødigt i lovbemærkningerne,
afgrænsningen af en virksomhed ved et produktonsenhedsnummer (P-
nummer) bør ændres til en afgrænsning ved et CVR-nr.,
kommunen ved opslag i danskuddannelsesdatabasen fortsat bør have pligt til
at forsyne udlændinge med oplysninger om deltagelse i danskuddannelse,
reglerne om tilskud til kost og logi under AMU bør være en henvisning til Un-
dervisningsministeriets regler herom og ikke fremgå af loven, og at
aftalens pkt. i om, at IGU-ansatte er omfattet af tilbuddet om danskuddannel-
se efter danskuddannelse, bør nævnes i bemærkningerne.
Side
2/4
L 217 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2037212_0003.png
KL bemærker, at IGU-ordningen er aftalt som et anliggende mellem virksomhe-
derne og den enkelte udlænding, hvor kommunen ikke er påtænkt en særlig rolle
og dermed heller ikke kompenseres økonomisk. KL fremhæver i forlængelse heraf,
at kommunerne har været en særdeles stærk drivkraft i, at IGU-forløbene er ble-
vet etableret og igangsat, og kommunerne har fundet det meget tidkrævende at
rådgive og informere borgere, virksomheder og uddannelsesinstitutioner om IGU
også i løbet af forløbene. KL finder på den baggrund, at kommunerne skal DUT-
kompenseres herfor.
Ledernes Hovedorganisation opfordrer til, at det kommer til at fremgå af lov-
forslagets afsnit om de administrative konsekvenser, at ordningen medfører ad-
ministrative konsekvenser for virksomhederne, da nytilkomne flygtninge oftest
ikke har kendskab til det danske arbejdsmarked. Det bemærkes, at det indebærer
særlige opgaver for arbejdsgivere og ledere at forklare om de basale vilkår på
arbejdspladsen og denne opgave er ikke altid løftet af kommunerne ved jobstart.
Røde Kors udtrykker tilfredshed med muligheden for at forlænge IGU i tilfælde af
barselsorlov eller længerevarende sygdom. Ligeledes hilses det velkomment, at
den gældende ordning om tilskud til udgiften til kost og logi videreføres.
SMVdanmark anbefaler, at der ses på etablering af netværk og vidensdeling mel-
lem virksomheder i forhold til IGU, da nogle medlemsvirksomheder savner bistand
til at løse visse udfordringer, eksempelvis i forhold til sprogbarrierer. Organisatio-
nen finder det i den forbindelse hensigtsmæssigt, at Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet i højere grad spreder viden om best practice. Endelig peges der på
et behov for bedre information lokalt om aflønning af de IGU-ansatte.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at forlængelsesmu-
ligheden for forsvarets udsendte lønmodtagere ikke længere indgår i lovforslaget.
Hvad angår afgrænsningen af en virksomhed til et P-nummer frem for CVR-
nummer, afspejler denne afgrænsning den praksis, ministeriet følger i dag. Den
valgte afgrænsning svarer til Beskæftigelsesministeriet regelsæt for så vidt angår
forholdet mellem antal ansatte med og uden tilskud (virksomhedspraktik, herun-
der nytteindsats og løntilskud)i § 75 stk. 5, i bekendtgørelse nr. 977 af 28. juni
2018 om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Hvad angår kommunernes opgaver, er det korrekt, at også kommunerne har un-
derstøttet ordningen og herigennem har medvirket til ordningens udbredelse. Det
er dog ministeriets principielle opfattelse, at anvisning til en IGU-ansættelse er
indeholdt i kommunernes generelle beskæftigelsesindsats, og at IGU-ordningen
som udgangspunkt ikke indebærer administrative omkostninger ud over, hvad
kommunen ville have haft, hvis udlændingene havde fået anvist et almindeligt
arbejde eller alternativt skulle deltage i og formidles til øvrige tilbud inden for den
aktive beskæftigelsesindsats, herunder virksomhedspraktik og løntilskud.
Side
3/4
L 217 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2037212_0004.png
For så vidt angår det anførte om best practice, skal ministeriet bemærke, at mini-
steriet fortsat vil være behjælpeligt
ed udbredelse af IGU’e ge e i for ati-
ons- og implementeringsaktiviteter, som fokuserer på at understøtte parterne med
best practise fra hele landet. Dette sker bl.a. gennem virksomhedspartnerskabet
”Sa
e o I tegratio ”, hvor virkso heder fra hele la det deler deres erfarin-
ger med IGU gennem cases og små videofilm. Der henvises til hjemmesiden
Sam-
men om Integration.
Videre henvises også til
integrationskittet.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) prioriterer det højt, at videreførelsen af
EGU-bonusordningen kan ske med færrest mulige systemændringer af AUBs fuld-
automatiske udbetalingsløsning. AUB bemærker, at det vil være forbundet med
væsentlige implementeringsomkostninger, hvis den systemmæssige integration af
den videreførte ordning vil skulle ske op mod et eller flere nye studieadministrati-
ve systemer, fx hvis elever, som konverteres til den nye forberedende grundud-
dannelse, ikke fortsat vil kunne administreres i de nuværende EGU-systemer. AUB
forudsætter endelig, at eventuelle engangsomkostninger i forbindelse med im-
plementering af den videreførte ordning afholdes af staten.
Undervisningsministeriet bemærker, at det af lovforslagets bemærkninger frem-
går, at der i bekendtgørelsen vedrørende EGU-bonusordningen vil kunne foretages
tilpasninger af det it-mæssige grundlag for ordningernes tilrettelæggelse som
følge af, at forberedende grunduddannelse ikke pt. er tilrettelagt med sigte på
EGU-bonusunderstøttelse. Det bemærkes endvidere, at der pågår et arbejde med
at afdække og løse de omtalte udfordringer, og at AUB indgår som en central ak-
tør heri. Det fremgår endvidere direkte af den foreslåede bestemmelse, at de ud-
gifter, der er forbundet med alle EGU-bonusordningerne, herunder administrati-
onsudgifter, afholdes af staten. AUBs bemærkninger giver på denne baggrund ikke
anledning til ændringer af lovforslaget.
Side
4/4