Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 212 Bilag 6
Offentligt
2052651_0001.png
Til lovforslag nr.
L 212
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den [2. maj 2019]
2. udkast
(ÆF fra skatteministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven
(Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet – retssikkerhedspakke IV)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede indsættelse af
§ 5, stk. 2, 2.
pkt.,
ændres »kursgevinstloven,« til: »kursgevinstloven el‐
ler«, og »samt omfang og opgørelse af skat i forbindelse
hermed« ændres til: »og omfang og opgørelse af skat i for‐
bindelse med de nævnte afgørelser om pligt til at svare
skat«.
[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]
2)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 19, stk. 5, nr. 5,
udgår »eller stk. 5«, »stk. 3, 2. pkt.«
ændres til: »eller stk. 3, 2. pkt.« og »eller efter § 6 a, jf. § 6,
stk. 2« ændres til: »eller § 6 a, jf. § 6, stk. 2«.«
[Lovteknisk justering]
3)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 55, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »§ 48, stk. 2« til: »§ 48,
stk. 1 og 2«.«
[Ingen omkostningsgodtgørelse ved direkte domstolsprøvel‐
se i sager om ejendomsvurdering]
Til § 3
4)
I
§ 3, stk. 2,
ændres »7-20« til: »7-20 og 01,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
5)
I
§ 3, stk. 4,
ændres »14-20« til: »14-20 og 01«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a., at det skal væ‐
re udgangspunktet, at klageren som subjekt er afgørende for
sagsfordelingen. Det svarer til gældende ret. Det foreslås
som supplement hertil dog, at klagesager om subjektiv skat‐
tepligt, kursgevinster og -tab samt aktieavancer og -tab
fremover skal afgøres af Landsskatteretten i stedet for et af
DokumentId
Journalnummer
L 212 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2052651_0002.png
2
skatteankenævnene, selv om klageren måtte være en fysisk
person eller et dødsbo.
Det foreslås med ændringsforslaget, at opremsningen af
de omfattede regelsæt justeres i lovforslaget ved at indsætte
»eller« og ved, at »samt« ændres til »og«. Det præciseres
samtidig ved en ny ordlyd, at udtrykket »omfang og opgø‐
relse af skat« alene skal omfatte afgørelser om pligt til at
svare skat.
Der er således tale om en præcisering af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Til nr. 2
Ved lov nr. 688 af 8. juni 2017 blev »eller efter § 6 a, jf.
§ 6, stk. 2« indsat i skatteforvaltningslovens § 19, stk. 5, nr.
5. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det
blev indsat som en konsekvens af forslaget til skatteforvalt‐
ningslovens § 6 a, stk. 1, om, at vurderingsankenævnet hen‐
viser klager omfattet af skatteforvaltningslovens § 6 til afgø‐
relse i Landsskatteretten, når klagen i overvejende grad an‐
går retlige spørgsmål, og der i praksis ikke tidligere er taget
stilling til det pågældende lovfortolkningsspørgsmål, eller
der er grundlag for at foretage en fornyet prøvelse af det på‐
gældende lovfortolkningsspørgsmål.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 19, stk. 5, nr. 5,
justeres således, at der indsættes »eller« i opremsningen af
de nævnte bestemmelser. Det foreslås desuden, at »efter«
udgår i opremsningen, da ordet ikke har en selvstændig be‐
tydning i forhold til at sikre Landsskatterettens kompetence
til at afgøre sager omfattet af § 6 a.
Der er med ændringsforslag nr. 2 således alene tale om
en lovteknisk justering.
Til nr. 3
Efter skatteforvaltningslovens § 55, stk. 4, ydes der om‐
kostningsgodtgørelse ved domstolsprøvelse af sager, som er
godtgørelsesberettigede efter stk. 1, nr. 1-4, dvs. klagesager,
hvor skatteankenævn, Skatteankestyrelsen og Landsskatte‐
retten kan træffe afgørelse.
Efter bestemmelsens 2. pkt. gælder det dog ikke, hvis
sagen angår vurdering i medfør af lov om vurdering af lan‐
dets faste ejendomme eller ejendomsvurderingsloven, og
sagen indbringes for domstolene efter den gældende skatte‐
forvaltningslovs § 48, stk. 2. Efter § 48, stk. 2, kan der som
udgangspunkt ske overspringelse efter, at sagen har ligget 6
måneder hos den administrative klagemyndighed.
Da omkostningsgodtgørelse ved domstolsprøvelse af en
vurderingssag er betinget af, at vurderingsankenævnet forin‐
den har truffet afgørelse i sagen, er den praktiske betydning
af 2. pkt. i § 55, stk. 4, at der ikke kan ydes omkostnings‐
godtgørelse ved overspringelse i en sag om vurdering, som
er blevet visiteret eller henvist til behandling ved Landsskat‐
teretten. Dette fremgår også af afsnittet om gældende ret i
lovforslagets bemærkninger, jf. afsnit 2.7.1.
Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 15, hvorefter skatteforvaltningslovens § 48, stk. 1 og 2,
nyaffattes således, at stk. 1 efter forslaget omhandler mulig‐
heden for direkte domstolsprøvelse, og stk. 2 omhandler
muligheden for overspringelse efter, at sagen er blevet på‐
klaget til den administrative klagemyndighed.
Ændringsforslaget tager sigte på at afskære omkostnings‐
godtgørelse såvel ved direkte domstolsprøvelse efter stk. 1
af en sag om vurdering i medfør af lov om vurdering af lan‐
dets faste ejendomme eller ejendomsvurderingsloven som
ved indbringelse efter stk. 2 af en sådan sag for domstolene
efter påklage til den administrative klagemyndighed.
Med ændringsforslaget foreslås det at tilpasse reglerne
om omkostningsgodtgørelse, så de svarer til det krav, der
gælder i dag, hvorefter der ikke ydes omkostningsgodtgørel‐
se i sager om vurdering i medfør af lov om vurdering af lan‐
dets faste ejendomme eller ejendomsvurderingsloven, der
indbringes for domstolene, medmindre en klagemyndighed
forinden har truffet afgørelse i sagen.
Ændringsforslaget er således alene udtryk for, at der kon‐
sekvensrettes i overensstemmelse med lovforslagets formål
og hensigt på dette punkt og i overensstemmelse med det al‐
lerede anførte i lovforslagets bemærkninger, men som ved
en fejl ikke er blevet udmøntet fuldt ud i selve lovteksten i
lovforslaget.
Til nr. 4 og 5
Bestemmelserne om direkte domstolsprøvelse skal træde
i kraft den 1. januar 2020, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Ændringsforslag nr. 3 knytter sig til disse regler, og det
foreslås derfor i ændringsforslag nr. 4, at også ændringsfor‐
slag nr. 3 træder i kraft den 1. januar 2020.
Ændringsforslag nr. 4 er en konsekvens af ændringsfor‐
slag nr. 3.
Af virkningsbestemmelsen i § 3, stk. 4, følger, at de nye
regler ikke finder anvendelse på afgørelser, som indbringes
for domstolene inden den 1. januar 2020.
Ændringsforslag nr. 5 er en konsekvens af ændringsfor‐
slag nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. marts 2019 og var til 1.
behandling den 9. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 22. januar
2019 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 124.
Den 27. marts 2019 sendte skatteministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
L 212 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2052651_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1