Tak for de meget fine ordførertaler, der er holdt i dag.
Det er sådan set på mange måder en historisk dag, hvor vi har de her to lovforslag til første behandling.
Der er ikke nogen tvivl om, at skiftende regeringer – blå som røde – har haft et ønske om at tage et opgør med det bureaukrati og de mange stive proceskrav, der har været på beskæftigelsesområdet.
Derfor skal vi også tilbage til 2003, for ikke siden 2003 er der lavet en ny hovedlov for den aktive arbejdsmarkedspolitik.
Derimod er reglerne år for år blevet mere og mere besværlige at anvende og forstå, og mere end 60 gange er loven blevet ændret som følge af aftaler og reformer.
KL's tidligere formand Martin Damm har sågar sagt:
»Vi burde sætte en tændstik til det hele og starte forfra.« Jeg tror også, at Enhedslistens ordfører, hr.
Finn Sørensen, har nævnt, at Enhedslisten mener, at man skal køre en bulldozer igennem hele beskæftigelsessystemet.
Det sker nu.
Vi trækker en streg i sandet, sletter alt det gamle og starter forfra.
Det synes jeg i bund og grund er rigtig stort.
Dermed har vi banet vejen for en enkel og mere effektiv beskæftigelsespolitik og -indsats til gavn for vores ledige, vores virksomheder, de danske kommuner og ikke mindst landets a-kasser.
Regeringen forventer jo, at aftalen kan frigøre ressourcer i kommunerne til bl.a.
at hjælpe flere ledige ind på arbejdsmarkedet.
Ligeledes får virksomhederne også meget lettere ved at tage aktiv del i beskæftigelsesindsatsen, når mere end 180.000 ansøgninger fra virksomheder om løntilskud og virksomhedspraktik bliver automatiseret.
Lovforslaget udmønter i alt 31 initiativer, som skal skabe ens regler på tværs af målgrupper og færre og mere enkle proceskrav samt forbedre og udvide de digitale løsninger i beskæftigelsesindsatsen.
Og lad mig bare nævne et par centrale initiativer.
For det første bliver reglerne for kontaktforløb forenklet og effektiviseret.
Der bliver ét fælles krav:
Alle skal mindst have fire jobsamtaler i løbet af de første 6 måneder, og efter 6 måneder er det op til jobcenteret i samarbejde med den ledige at vurdere, hvad der er behov for.
Her er det så også vigtigt at slå fast, at borgeren altid har ret til en jobsamtale, hvis vedkommende beder om det.
Det nye krav til samtaler bygger på solid viden om, at samtaler i starten af ledighedsperioden virker.
For det andet bliver reglerne om ret og pligt-tilbud til dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere forenklet.
Der bliver kun ét fast krav:
ét tilbud senest efter 6 måneders ledighed.
Det skal netop give kommunerne og den enkelte sagsbehandler mulighed for at give ledige en mere individuel og tilpasset indsats.
I stedet for at ledige får tilbud, fordi der er krav om aktivering på bestemte tidspunkter, får ledige nu fremover tilbud, der forhåbentlig vil give mere mening.
Og her er det vigtigt at slå fast, at den større frihed til kommunerne jo på ingen måde må betyde, at ledige overlades til en passiv indsats og dermed en indsats uden virkning.
Historisk set må vi jo sige, at selv med den nuværende lovgivning er der mange, der overlades til en passiv indsats.
Det har skiftende folketingspolitikere jo afdækket gennem spørgsmål.
En af dem, der har størst succes med det, er vel hr.
Lennart Damsbo-Andersen, der er til stede i dag, og hr.
Finn Sørensen har stillet utallige spørgsmål til dagpengemodtagernes mangel på indsats, kontanthjælpsmodtagernes mangel på indsats – til trods for en restriktiv lovgivning i dag.
Derfor har jeg jo også brugt ret mange kræfter de sidste 2 år på at skrive kærlige breve til kommunerne med en opfordring til og også et klart signal om, at man skal overholde loven.
Vi kan så konstatere på baggrund af det materiale, der også er oversendt til Folketinget tidligere i den her uge, at det så har en effekt, når man skriver til kommunerne.
De kommuner, der har ligget meget dårligt, begynder så i højere grad at lave en indsats.
Men det er selvfølgelig en falliterklæring for det kommunale selvstyre, og derfor forstår jeg også godt dem, der kan have en vis bekymring for, om kommunerne nu får for stor frihed.
Det er så også baggrunden for, at der med lovforslagene indføres en langt stærkere monitorering og opfølgning på kommunernes resultater og indsats.
Kommuner, der ikke lever op til deres ansvar, underlægges en skærpet opfølgning og kan i sidste ende sættes under administration med centralt fastsatte krav til indsatsen af beskæftigelsesministeren, hvilket jo også er et nybrud, og hvilket jeg faktisk forventer mig rigtig meget af – ikke at bruge det redskab, men at redskabet er til stede i værktøjskassen.
For det er jo netop et meget stærkt præventivt værktøj.
For det tredje bliver det rigide krav til ledige om jobsøgning de sidste 6 uger fjernet, uagtet om man står over for at starte i et nyt job, barsel eller pension.
Det er jo absolut til gavn for borgerne, som slipper for at søge job, som de ikke er interesseret i, og det er til gavn for virksomhederne, som slipper for et hav af jobansøgninger fra personer, som inden for kort tid skal begynde i et andet job eller f.eks.
på barsel eller pension.
Og det er nok præcis den problemstilling, jeg vil tro at jeg har fået flest henvendelser om fra danskere, der har skrevet til mig og spurgt, hvorfor man har den her regel.
Den regel, som har været gældende, og som er gældende resten af 2019, fjernes jo med lovforslaget, og der indføres så den her model, så det ikke længere er tilfældet.
Der lægges også op til, at lovforslagene skal træde i kraft den 1.
januar 2020, altså ½ år senere, end det var planlagt.
Det sker for at efterkomme et ønske fra bl.a.
KL om at få bedre tid til at implementere de nye regler og få it-understøttelsen på plads.
Ydermere giver vi landets a-kasser en mulighed for at blive en større del af den aktive beskæftigelsesindsats.
Der bliver lavet et 4-årigt forsøg, og vi har i den her uge offentliggjort de a-kasser, der er udvalgt til at være en del af forsøget.
Det forventer jeg mig rigtig meget af.
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at Venstre ikke nødvendigvis har haft i tankerne, at det skulle ende her.
Men gennem konstruktive forhandlinger med Folketingets partier og et bredt flertal har vi fundet en model, som jeg fuldt og helt kan stå inde for, og som jeg også glæder mig til nu at se blive foldet ud, hvor a-kasserne jo faktisk får indsatsen fra ledighedsperioden, altså som regel den første måned, og derudover 3 måneder ind i ledighedsperioden.
Det kommer vi til at følge tæt, og jeg forventer faktisk også, at landets a-kasser – dem, der er udvalgt – kommer til at løfte opgaven på en tilfredsstillende måde.
Fru Laura Lindahl var inde på, at det har været en lang proces.
Det er helt korrekt, det kan jeg bekræfte.
Regeringen kom med sit udspil i november måned 2017, og nu står vi her i april måned 2019 og er i gang med at behandle lovforslaget.
Det skyldes jo ikke mindst et hav af spørgsmål, nærmest et års politiske forhandlinger – men med det resultat, at der nu bliver en lovgivning, som fundamentalt ændrer på beskæftigelsespolitikken.
Der vil jeg også gerne sige tak til de mange kommuner, der har bidraget, til de mange medarbejdere rundtom i landets kommuner, der har gjort mig opmærksom på problemstillinger undervejs, når jeg har været rundt, og ikke mindst til de mange medarbejdere i Beskæftigelsesministeriet og den styrelse, der hedder STAR, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som har taget del i at lave det her lovforslag, som er et af de største lovforslag, der er lavet på Beskæftigelsesministeriets område igennem de seneste mange år, og som har involveret rigtig, rigtig mange personer.
Tak til den brede opbakning fra Folketingets partier.
Tak til Finn Sørensen for en god tale, hvor man næsten troede, det var en ministertale, der blev læst op, fordi hr.
Finn Sørensen gennemgik de mange forbedringer, der er.
Jeg kan sådan set ikke være uenig med hensyn til de forbedringer, hr.
Finn Sørensen nævnte.
Der er så en politisk uenighed om, hvorvidt der måtte være forringelser.
Men tak for den konstruktive tilgang.
Alternativet havde jo sådan en lidt alternativ tilgang til politikken, og det illustrerer vel meget godt forskellen på Alternativet og SF i den her sag.
Det er meget sjældent, at jeg har lejlighed til at rose hr.
Karsten Hønge, men nu er det selvfølgelig også fredag, så hvorfor ikke benytte lejligheden til det.
Hr.
Karsten Hønge havde jo faktisk en relativt konstruktiv tilgang til det.
Jeg er med på, at SF ikke synes, at alt i den her aftale er godt, men hr.
Karsten Hønge går efter at forbedre den nuværende lovgivning.
Og derfor var det faktisk lidt ærgerligt at høre hr.
Torsten Gejls indlæg, som jo bar lidt præg af noget hængemuleri her en fredag, for der er ikke nogen tvivl om, at det her er en klar forbedring i forhold til, hvor vi har stået.
Det er jo sjældent, man må sige, at hr.
Karsten Hønge er mere glad end hr.
Torsten Gejl, men det er så tilfældet i forbindelse med det her lovforslag, og det er jeg faktisk noget overrasket over.