Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 21 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 21
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 22. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., retsplejeloven,
straffeloven og lov om folkeskolen
(Forhold for indsatte i kriminalforsorgens institutioner, varetægtssurrogat m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
IA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser med tilfreds-
hed på forslaget om at begrænse brugen af isolation som di-
sciplinærstraf, kaldet strafcelle, i forhold til 15-17-årige ind-
satte, som slet ikke bude være i fængsel, men som alligevel
af forskellige årsager ender i fængsel som både afsonere og
varetægtsarrestanter. Ifølge lovforslaget skal strafcelle for
disse unge begrænses til højst 7 dage, og i bemærkningerne
forudsættes det, at varigheden af en strafcelleanbringelse i
alle almindeligt forekommende tilfælde begrænses til 3
dage. Hvis der er tale om vold mod personalet, skal de unge
indsatte dog fortsat kunne straffes med op til 4 ugers straf-
celle.
I bemærkningerne til lovforslaget henvises til anbefalin-
ger fra bl.a. Europarådets Torturkomité, som har givet ud-
tryk for bekymring over brugen af isolation som disciplinær-
straf, særlig i forhold til unge under 18 år. Enhedslisten fin-
der det både overraskende og skuffende, at lovforslaget kun
delvis imødekommer torturkomiteens anbefalinger. I ko-
miteens 24. generelle rapport fra 2015 har komiteen udtalt,
at isolation som disciplinærstraf kun må anvendes i meget
korte tidsrum og under ingen omstændigheder i mere end 3
dage. I senere rapporter vedrørende besøg i Frankrig (2015),
Tyskland (2015) og Letland (2016) har komiteen skærpet
denne holdning ved at udtale støtte til FN’s standardmini-
mumsregler vedrørende behandlingen af indsatte (2015) –
de såkaldte Mandelaregler – som kræver totalforbud mod
isolation af mindreårige.
Enhedslisten finder det højst bemærkelsesværdigt, at den
danske regering således handler direkte imod FN’s anbefa-
linger, al den stund Danmark aktivt har støttet og anbefalet
Mandelareglerne. Det vil udenrigsministeren kunne bekræf-
te.
Enhedslisten undrer sig også over, at man ifølge lovfor-
slaget finder det nødvendigt at isolere mindreårige i strafcel-
le i indtil 4 uger, når der er tale om vold mod personalet. I
sådanne alvorlige sager må man gå ud fra, at der indgives
politianmeldelse og føres straffesag, og derfor er det svært at
se, at der tillige skulle være behov for en disciplinærstraf –
ovenikøbet en skærpet disciplinærstraf.
For så vidt angår den del af lovforslaget, der omhandler
undervisning af varetægtsarrestanter i den undervisnings-
pligtige alder, oplyses det, at kravet om at tilbyde en under-
visning, der står mål med, hvad der almindeligvis leveres i
folkeskolen, indebærer særlige udfordringer for kriminalfor-
sorgen med hensyn til at planlægge og iværksætte relevante
undervisningsforløb for denne gruppe af indsatte. Enhedsli-
sten er betænkelig ved at løse denne udfordring ved at slæk-
ke på kravene til kriminalforsorgen, således som der synes
at lægges op til i bemærkningerne til lovforslaget.
Enhedslisten finder principielt, at ansvaret for undervis-
ning i fængslerne – gældende for både afsonere og vare-
AX022099