Tak.
Når man indgår politiske aftaler, er man også forpligtet til at overholde dem efterfølgende.
Vi lavede sidste år en aftale med regeringen og Socialdemokratiet, en ny flerårsaftale om kriminalforsorgen, og jeg synes faktisk i al beskedenhed, at forligspartierne godt kan klappe sig selv på skulderen, for det var faktisk en rigtig fornuftig aftale, der dengang blev indgået.
Et par af de elementer, som ligger i lovforslaget her, er jo en opfølgning på den aftale, vi indgik.
Kriminalforsorgen får fremadrettet meget bedre mulighed for at kunne indsamle, opbevare, bruge og dele informationer om de indsatte med andre myndigheder.
Det ser vi som et rigtig fornuftigt skridt, fordi kriminalforsorgen i mange tilfælde kan ligge inde med oplysninger om de indsatte, som både kan have interesse for andre offentlige myndigheder i forhold til sikkerhed, men også fordi det giver et fantastisk godt kendskab til de mennesker, det handler om.
Derfor er det selvfølgelig afgørende, at man kan have den her information, at man kan bruge den, og at man får mest muligt ud af den.
Så den del støtter vi helt afgjort.
Det ligger også i aftalen, at de ansatte i kriminalforsorgen, fængselsbetjentene, fremadrettet kommer til at overtage de opgaver for politiet, der har med transport at gøre.
Det tror vi er rigtig fornuftigt, og vi tror i øvrigt, det er en god opgave at lægge over til kriminalforsorgen, hvor man har stor erfaring med håndtering af de indsatte.
Så det kan vi selvfølgelig også bakke fuldstændig op om.
Og vi kan selvfølgelig også bakke op om, at fængselsbetjentene og transportbetjentene skal have fuldstændig de samme magtbeføjelser, som vores politibetjente har i dag.
Det støtter vi også.
Så er der hele spørgsmålet om strafceller.
Det er jeg nødt til at sige at vi simpelt hen har behov for at få yderligere uddybet i udvalgsarbejdet.
Vi har behov for at se, hvor meget det her kommer til at lempe på den ordning, vi har i dag.
Der er ingen tvivl om, at det er meget vidtgående, hvis folk sidder i en strafcelle i op til 4 uger, men vi har simpelt hen behov for at se, hvad det eventuelt kan få af følger, hvis vi vedtager den her mildere model.
Men det følger vi op på på et senere tidspunkt i udvalgsarbejdet.
Så ligger der den del, der har med foto og fingeraftryk af varetægtsarrestanter at gøre.
Vi har lige haft en sag fra Vestre Fængsel, hvor en person, der absolut ikke skulle være sluppet ud, alligevel formåede at slippe igennem.
Det siger sig selv, at det selvfølgelig ikke holder, og derfor er det jo fint, at regeringen kommer med et forslag her.
Man kunne med fordel stramme det en lille smule og sige, at også de personer, der skal ind og tale med de her mennesker, skal have taget et billede og et fingeraftryk, så man er fuldstændig sikker på, at man vil kunne identificere dem på et senere tidspunkt.
Hvad det vil indebære, må vi jo så have uddybet i Retsudvalget.
Men her er i hvert fald, synes vi, en mulighed for, at man kunne gøre det en lille smule bedre og en lille smule sikrere end det, vi kender til.
Alt i alt er forslaget godt, og det er jo også initiativer, vi støtter.
Jeg tror ikke, det bliver slutningen på den store diskussion om, hvordan vi skal håndtere hele sikkerhedsspørgsmålet i vores fængsler og arresthuse.
Der har vi altså et stykke vej endnu at gå.
Jeg tror, det er helt afgørende, at vi får nogle flere fængselsbetjente, både så man oplever, at man er en del af et stærkt fagligt fællesskab ude i vores institutioner, men også så man kan følge det rigtigt på sikkerhedsfronten, at der er folk nok til at tage sig af det.
Det åbner jo også for en diskussion.
Nu åbner vi om et ganske kort øjeblik officielt den nye midlertidige politiskole i Vestdanmark.
Jeg synes, det her åbner for en diskussion af, om man i virkeligheden ikke skulle have en uddannelsesinstitution for fængselsbetjente i det vestlige Danmark.
Men det er jo en diskussion, vi må tage i forligskredsen og i Retsudvalget på et senere tidspunkt.
Jeg tror ikke, vi bliver færdige med at snakke om det her spørgsmål foreløbig i hvert fald.
Tak for ordet.