Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 209
Offentligt
2047639_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. april 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
10 (L 209
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag, der sik-
rer at virksomhedspraktik er frivillig for den ledige?.”
Svar:
Der er vedlagt et udkast til et ændringsforslag om at gøre virksomhedspraktik til et
frivilligt tilbud for den ledige, som det er skitseret i spørgsmålet.
Med ændringsforslaget kan tilbud om virksomhedspraktik alene gives efter aftale
med borgeren. Hvis en borger har indgået aftale med jobcenteret om tilbud om
virksomhedspraktik, vil borgeren dog have pligt til at påbegynde og deltage i til-
buddet.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har derudover vurderet de økonomi-
ske konsekvenser af ændringsforslaget, herunder de eventuelle merudgifter som
ændringen vil medføre. Det er dog ikke muligt forud for 2. behandlingen at lave et
præcist skøn over de økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget. Såfremt æn-
dringsforslaget vedtages ved 2. behandlingen, vil der blive udarbejdet nærmere
konsekvensberegninger.
Hvis tilbud om virksomhedspraktik bliver frivilligt, kan det betyde, at en andel af
de personer, som i dag får virksomhedspraktik som ret og pligt tilbud, vil vælge til-
bud om virksomhedspraktik fra. Det vil betyde, at nogle borgere i stedet vil få for-
løb med vejledning og opkvalificering. Vejledning og opkvalificering er dyrere end
virksomhedspraktik, og den ønskede ændring vil derfor medføre merudgifter. En
helårsperson i opkvalificering og vejledning koster ca. 152.000 kr. mere end en
helårsperson i virksomhedspraktik.
Ses der på samtlige dagpenge-, kontanthjælp-, uddannelseshjælps- og integrations-
ydelsesmodtagere i 2018, var der 13.200 fuldtidspersoner i virksomhedspraktik.
Merudgiften afhænger af, hvor mange der som følge af forslaget vil vælge virk-
somhedspraktik fra og i stedet få et forløb i opkvalificering og vejledning.
23. april 2019
J.nr.
2018-5657
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag, der sikrer, at virksomhedspraktik er frivilligt for den ledige, til beskæftigelsesministeren
Hvis tilbud om virksomhedspraktik bliver frivilligt, og det resulterer i, at færre får
en virksomhedsrettet indsats, kan det endvidere betyde merudgifter til forsørgel-
sesydelser, såfremt færre får en indsats med effekt. Litteraturen peger på, at en
virksomhedsrettet indsats, ofte i kombination med anden støtte, i gennemsnit har
positive jobeffekter for både ledige tæt på og længere fra arbejdsmarkedet.
Derudover er det værd at bemærke, at det følger af lovforslaget, som udmønter den
brede politiske aftale om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen, at virksomheds-
praktik altid skal gives for at hjælpe borgeren tættere på arbejdsmarkedet. I lov-
forslaget skærpes formålet med virksomhedspraktik med henblik på at styrke job-
fokus, herunder ansættelser i ordinære timer. Dette for at understøtte, at indsatsen
bliver mere effektiv.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2