Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 209
Offentligt
2046906_0001.png
Thomas Kastrup-Larsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
12. april 2019
Svar på KL’s
henvendelse til BEU af d. 27. februar 2019 om
"Borgeren først i en forenklet beskæftigelsesindsats"
CVR 10172748
Kære Thomas Kastrup-Larsen
Tak for kopi af det brev og høringssvar vedr. lovforslag om forenkling af beskæfti-
gelsesindsatsen, som KL har sendt til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
J.nr.
2018-5657
Jeg vil gerne kvittere for din tilkendegivelse af det glædelige ved, at den fælles ind-
sats for at forenkle reglerne nu er så langt, at lovforslaget har været sendt i ekstern
høring. Jeg er helt enig i
og vil gerne takke KL for
et rigtig godt samarbejde og
en god dialog igennem hele processen. Resultatet af vores fælles anstrengelser er
en historisk forenkling på beskæftigelsesområdet til gavn for borgere, jobcentre og
virksomheder.
Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at
kvittere for KL’s
konstruktive hørings-
svar og fortsatte gode input til, hvordan beskæftigelsesindsatsen kan indrettes mest
hensigtsmæssigt. Jeg har naturligvis taget jeres henvendelse og høringssvar til ef-
terretning.
For så vidt angår jeres bemærkninger vedrørende den helhedsorienterede indsats og
jeres ønske om, at der gives mulighed for at undtage denne målgruppe for krav til
konkrete indsatser, tilbud og samtaler i beskæftigelsesloven, så vil jeg gerne be-
mærke følgende. Principaftalen om rammerne for en helhedsorienteret som rege-
ringen indgik i december 2018 med et bredt flertal i Folketinget forudsætter, at
kommunerne skal følge de eksisterende krav til de konkrete indsatser og tilbud på
beskæftigelsesområdet. Ligeledes er det et centralt formål med aftalen, at borgeren
kommer i beskæftigelse.
I forhold til jeres bemærkninger vedrørende bemyndigelser, så er jeg enig i intenti-
onen om, at det mest væsentlige skal stå i loven, og at det i den sammenhæng skal
overvejes, hvad bemyndigelsesbestemmelserne skal bruges til. Derfor fremgik det
også, af den politiske aftale, at der i gennemskrivningen af loven skulle ses på en
forenkling af bemyndigelsesbestemmelserne, så de bliver mere overskuelige og
præcise samt eventuelt reduceres i antal. Derudover fremgår det af lovforslaget, at
udmøntningen af bemyndigelserne vil blive forelagt aftalekredsen før udstedelse af
bekendtgørelserne, og at også arbejdsmarkedets parter i Beskæftigelsesrådet efter
sædvanlig praksis vil blive hørt.
L 209 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen fra KL om borgeren ført i en forenklet beskæftigelsesindsats, til beskæftigelsesministeren
2046906_0002.png
Den samlede gennemgang af bemyndigelserne har dels resulteret i, at der er foreta-
get en reduktion i antallet bemyndigelserne fra 73 til 51, dels at den forventede an-
vendelse af de resterende bemyndigelser er blevet beskrevet tydeligere i bemærk-
ningerne til lovforslaget.
Det er dog vigtigt at huske, at der i lighed med en række andre større og komplekse
lovgivningsområder et behov for
indenfor de rammer som loven og lovgivers in-
tentioner hermed udstikker
at gennemføre en del af den samlede regulering på
bekendtgørelsesniveau. Bemyndigelser giver således mulighed for, at man smidigt
kan justere på et område, hvor der forudses behov for jævnlige ændringer.
Det ligger mig også meget på sinde, at kommuner og a-kasser får tilstrækkelig tid
til en god og fornuftig implementering af den nye lov. Jeg er helt enig i, at der er
tale om en stor forandring, der vil kræve tid og en fortsat fælles indsats for at få til
at lykkes lokalt, og jeg vil som sagt tage jeres input med i den videre proces.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2